۲۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۷۸۱۰۰
آیت الله مکارم شیرازی:

ادبیات رسانه ای پرخاش گرانه شایسته جامعه اسلامی نیست / در ایام نوروز مردم به سنت های زیبا توجه کنند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی نسبت به رواج ادبیات خشن و نامناسب در رسانه ها و جامعه هشدار داد و این ادبیات را زیبنده و شایسته جامعه اسلامی ندانست.
1/ آيت الله مکارم شيرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و روحانیون در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به روایتی ضرورت توجه جامعه و مردم را به الفاظ و ادبیات صحیح در سخن گفتن متذکر شد و گفت: گاهی یک لفظ توهین است و یک لفظ معنای ادب را می رساند و انسان باید توجه کند لفظی را به کار ببرد که در آن معنای خوبی نهفته باشد.

وی با تاکید بر اینکه انتخاب الفاظ باید روی حساب و کتاب باشد تصریح کرد: دین مبین اسلام دقیق ترین مسایل زندگی را مورد توجه قرار داده است و تنها در توحید، عدل، نبوت و دیگر مسائل کلی خلاصه نشده است.

حضرت ایت الله مکارم شیرازی اسلام را دینی جامع خواند و تاکید کرد: مسلمانان باید در موقع سخن گفتن خیلی مودب باشند و مراقب الفاظی که به کار می برند باشند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش با ابراز تاسف از به کار بردن و رواج ادبیات نامناسب و خشن در سطح جامعه و رسانه ها خاطر نشان کرد: الان وضعی در میان رسانه های ما پیدا شده که من اسم آن را بحران ادبیات می گذارم.

وی بیان داشت: متاسفانه در رسانه ها الفاظ نامناسبی به کار می رود این به اون پرخاش می کند و اون به این ، فورا الفاظی همچون جاسوس و ضد انقلاب را به هم دیگر نسبت می دهند که به نظر من این ادبیات پرخاشگرانه شایسته جامعه اسلامی نیست.
این مرجع تقلید تاکید کرد: ما باید با هم منطقی صحبت کنیم و آنهایی که منحرف و جاسوس هستند را به دست قانون و دستگاه قضا بسپاریم، هر روز بخواهیم با ادبیات خشن با هم رفتار کنیم درست نیست.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: امیدواریم در آستانه سال جدید همه به ویژه خانواده هایی که با هم کدورتی از هم دارند با ادبیات دوستانه و محبت آمیز به هم نزدیک شده و کینه ها را کنار بگذارند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از اقدامات و حرکات غیر منطقی در چهارشنبه آخر سال، ابراز داشت: برخی از اقدامات غیر منطقی همچون استفاده از ترقه هایی که صداهای وحشتناکی دارد باعث آزار و اذیت جامعه و خانواده ها می شود و اگر انسان کمی عقل، عاطفه و محبت داشته باشد چنین اقداماتی را انجام نمی دهد.

این مرجع تقلید خواستار توجه مردم و جامعه در ایام عید نوروز به سنت های زیبای اسلامی همچون صله رحم و محبت شد و گفت: امیدوارم جامعه در این ایام مراسم خوب را به درستی انجام دهد، به ویژه دعای تحویل سال را که همواره مردم این دعا را در لحظه تحویل سال در مساجد و اماکن متبرکه به صورت دسته جمعی و انفرادی می خوانند و این سنت زیبایی است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: در این ایام باید دل ها را از کینه ها و مسائل بی ارزش ، خانه تکانی کرد و از مسائلی که همچون بهمن بر سر انسان آوار می شود باید دوری جست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا نوروز در دین مبین اسلام وارد شده است یا خیر؟ تصریح کرد: بعضی ها خواسته اند آب و رنگ روایی بدهند اما ما مدارک معتبری نداریم.

وی در عین حال ابراز داشت: ما چه اصراری داریم که همه چیز را به پای دین ببندیم، احترام به اموات، تکریم، محبت، صله رحم و دیگر مسائل، عمومات دین مبین اسلام آنها را شامل می شود و حتما نباید روایت خاصی در آن وارد شده باشد.

این مرجع تقلید در بخش پایانی سخنان خود با قرائت آیه «اَمَن یُجیبُ» از جامعه و مردم خواست برای ریزش نزولات آسمانی دست به دعا بردارند./924/پ202/ج

ارسال نظرات