۱۶ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۷۸۵۷۲

مراسم بزرگداشت امامزاده موسی‌مبرقع در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ همزمان با ایام ارتحال امامزاده موسی‌مبرقع(ع) مراسم بزرگداشت ایشان روز سه‌شنبه در قم برگزار خواهد شد.
امامزاده موسي‌مبرقع
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، همزمان با فرارسیدن سالروز ارتحال امامزاده موسی‌مبرقع(ع) فرزند بلافصل امام جواد(ع) مراسم بزرگداشت این امامزاده جلیل‌القدر در قم برگزار خواهد شد.

براساس این گزارش، این مراسم سه‌شنبه 17 فروردین ماه بعد از نماز مغرب و عشا در حرم مطهر این امامزاده واقع در خیابان طالقانی(آذر) کوچه شماره 59 برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام فرحزاد از اساتید حوزه علمیه قم در این مراسم سخنرانی خواهد کرد.

گفتنی است، امامزاده ابواحمد موسی المبرقع(ع) ابن الامام محمد التقی الجواد(ع) سیدی جلیل القدر و از روات محدثین شیعه است. او مکنی به ابواحمد و ملقب به مبرقع است. بدان جهت او را مبرقع می‌خواندند که به خاطر زیبایی و درخشندگی صورت، برقع بر روی خود می‌افکند. از این رو به موسی مبرقع ملقب شد. وی جد سادات برقعی، رضایی، ابن الرضایی، تقوی، نقوی و رضوی است.

ابواحمد موسی مبرقع، در سال 214 هـ . ق دو سال بعد از میلاد علی بن محمد، امام هادی(ع) در مدینه متولد شد. پرهیزکاری، امانت و تقوای موسی مبرقع نزد پدر بزرگوارش، امری مسلم بود تا به آنجا که حضرت امام جواد(ع) او را بعد از برادرش امام هادی(ع) متولی موقوفات و صدقات خود نمود، بی آنکه ناظری بر وی بگمارد.

اکثر تاریخ نویسان و محدثان و علمای انساب اتفاق دارند بر این که موسی مبرقع از کوفه به قم هجرت نموده و در همین شهر رحلت کرده و در محلی که هم اکنون در خیابان طالقانی (آذر) محله چهل اختران معروف است به خاک سپرده شده است.

در تاریخ قم درباره ایشان چنین آمده است: «دیگر از سادات حسینیه از سادات رضائیه از فرزندان امام رضا(ع)، موسی بن محمد بن علی بن موسی الرضا(ع) صاحب رضائیه است.

ابوعلی الحسین بن محمد بن نصر بن سالم گوید: که اول کسی که از سادات رضوئیه به قم آمدند از کوفه، ابوجعفر موسی بن محمّد بن علی بن موسی بن جعفر(ع) بود. وی در سنة ست و خمسین و ماتین (256) از کوفه به قم آمد و به قم مقام کرد.»

محدث قمی(ره) با استفاده از تاریخ قم می‌نویسد: موسی مبرقع جدّ سادات رضویه است و رشته اولادش تا به حال ـ بحمدالله ـ منقطع نگشته است و بسیاری از سادات، نسب ایشان به او منتهی می‌شود. و او اول کسی است که از سادات رضویه در سال 256 هـ . ق به قم وارد شده است. حضرت موسی مبرقع، در سن 42 سالگی وارد قم شد و چهل سال در این شهر مقیم بود و به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته از خاندان امامت و ولایت مورد تکریم علماء و بزرگان و اهالی قم قرار داشت. تا این که در سال 296 هـ . ق در سن 82 سالگی دارفانی را وداع و روح بلندش به ملکوت اعلی پیوست.

امیر قم، عباس بن عمرو غنوی بر جنازه او نماز خواند و در سرای خودش موضعی که امروزه به مشهد موسی مبرقع در محله چهل اختران معروف است به خاک سپرده شد. از همان روز تاکنون مزار وی مورد احترام مؤمنین و دوستداران اهل بیت(ع) است.

حتی شیعیان دور از قم، مانند اهالی هندوستان، پاکستان و دیگر کشورها نیز وقتی به قم مشرف می‌شوند به زیارت این یادگار امام جواد(ع) می‌روند و احترام مرقد و ضریح موسی مبرقع را بر خود لازم می‌دانند.

در کنار مرقد مطهّر موسی مبرقع، یکی از نوادگان وی به نام ابوعبدالله احمد بن محمّد بن موسی مبرقع مدفون می‌باشد. او در سال 311 هـ . ق در قم متولّد شد و به عنوان نقیب سادات علوّیه قم خدمت می‌کرد تا اینکه سرانجام در سال 357 هـ . ق وفات یافت و در کنار جدّش به خاک سپرده شد./917/د102/ص
ارسال نظرات