۱۷ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۷۸۷۰۱

ویژه نامه فیض عقل منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه الکترونیکی فیض عقل ویژه نامه بزرگداشت مرحوم فیض کاشانی به همت پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد.
فيض عقل


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایگاه اطلاع رسانی راسخون به مناسبت سالروز درگذشت فیض کاشانی، ویژه نامه ای را برای معرفی این عالم شیعی منتشر کرد.

از بخش های این ویژه نامه، افکار و آثار ملامحسن فیض کاشانی، علمدار فقاهت و پرچمدار حدیث است که در بخش اخیر می خوانیم: فیض کاشانی عمر خود را صرف تعلیم، تدریس و تالیف کرد. او پس از کسب معارف و استفاده علمی و معنوی از استادان بزرگ خود نوشتن کتاب و رساله را از هیجده سالگی آغاز نمود و در طی 65 سال نزدیک به دویست جلد اثر نفیس در علوم و فنون مختلف تالیف کرد.خدمت پر ارج ایشان در این آثار نسبت به ترویج مذهب شیعه با خدمات و زحمات مردان زیادی از عالمان دینی برابری می‌کند. فیض در فهرست‌های متعددی که خود نگاشته تعداد تالیفات و تصنیفات را تا هشتاد جلد ذکر کرده و فرزندش علم الهدی تعداد آثار او را یکصد و سی جلد نام برده است.

در این ویژه نامه در بخش زندگی فیض کاشانی می خوانیم: فیض در سایه هوش سرشار و نبوغ زاید الوصف واستعداد خدادادش در علوم و فنون عقلی و نقلی، و اصول و فروع مبانی شرعی به مقام عالی رسید، و در همه آنها مهارت کامل بهم رسانید. سپس به وطن خویش کاشان مراجعت نمود، و به درس و بحث و تالیف و تصنیف علوم و فنونی که اندوخته بود یعنی فلسفه و کلام و حدیث وتفسیر و شعر و ادب اشتغال ورزید.به گفته دانشمند گرانمایه سید محمد باقر خوانساری درکتاب پر ارزش روضات الجنات فیض در مراتب معرفت و اخلاق و تطبیق ظواهر به بواطن، با ذوق وسلیقه خود، مانند غزالی بوده، وبسیاری از تصنیفات خودرا به روش او نوشته است.

از دیگر بخش های این نشریه الکترونیکی، قسمت هایی با عنوان اصول خودسازی به بیان فیض کاشانی، مردی که شوق مهدی را سرود ، و فیض و شعراست.

در قسمتی ذیل عنوان فیض و صوفیه می خوانیم: برخی از دانشمندان، فیض را صوفی مشرب قلمداد کرده، و مورد انتقاد قرار داده اند. مولف روضات الجنات معتقد است که بدون تردید این نسبت به فیض ناروا و بی اساس است و می گوید: فیض درکتاب کلمات طریفه که بمراتب از مقامات حریری بهتر است، تا چه رسد به سایر کتب مشابه خود فرقه های صوفیه را سخت مورد نکوهش قرار داده، و مردم را از مراسم ناشایست و ساختگی آنها بر حذر داشته است.

از دیگر قسمت های این ویژه نامه، گفتگویی درباره فیض کاشانی است که دکتر دینانی مطالبی را درباره وی مطرح کرده است.

علاقمندان می توانند برای مشاهده این ویژه نامه به پایگاه اطلاع رسانی راسخون به نشانی
www.rasekhoon.net مراجعه کنند./909/ت302/ع

ارسال نظرات