۱۹ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۷۸۸۷۵

گزارشی از فعالیت های معاونت آموزش مجتمع آموزش عالی فقه

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش مجتمع آموزش عالی فقه گفت: حفظ اصالت های اصیل حوزوی، اصلاح و ترمیم برنامه ها و رشد دادن و بالندگی به برنامه ها سه اصل اساسی از سیاست های کلی حاکم بر معاونت آموزش مجتمع آموزش عالی فقه است.
حجت الاسلام قربان موسوي معاون آموزش مجتمع آموزش عالي فقه


حجت‌الاسلام سید قربان موسوی، معاون آموزش مجتمع آموزش عالی فقه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در سخنانی با بیان این‌که حوزه علمیه قم محصول حوزه های شیعه در طول تاریخ و نتیجه مجاهدت ها و زحمات علما و شهدای حوزه است که توانسته اند معارف اهل بیت(ع) که معارف اصیلی اسلامی است به مسلمانان منتقل کنند، گفت: نهاد جامعة المصطفی العالمیه ریشه در اصالت های حوزوی دارد و در اصل اصالتی حوزوی و انقلابی دارد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران فضای مناسبی را برای نشر فرهنگ ناب اسلامی و معارف اهل بیت(ع) در دنیا ایجاد کرده است و این به برکت خون شهداء و مجاهدت های علما به خصوص رهبر کبیر انقلاب اسلامی میسر شده است.

حجت‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: سال 88 دومین سال تأسیس جامعة المصطفی العالمیه با تلفیق مرکز جهانی علوم اسلامی و سازمان مدارس خارج از کشور و نخستین سال تأسیس مجتمع آموزش عالی فقه با تلفیق دو مدرسه عالی فقه و اصول و مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی بود.

وی با بیان این‌که تأسیس مجتمع آموزش عالی فقه لبیکی بود به یکی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره تخصصی شدن علوم و معارف اسلامی، اظهار داشت: در این مجتمع از سطح یک و دو تا عالی ترین سطوح تحصیلی یعنی سطح پنج به صورت تخصصی تدریس می شود و این رشته های آموزشی بر مبنای فقه و اصول برنامه ریزی شده است. دوره های فقه تخصصی در مدرسه عالی فقه تخصصی برگزار می شود و این مدرسه تجربه جدیدی است که بر اساس «آرمان تخصصی کردن فقه» شکل گرفته و رسالت آن به سامان رساندن رشته‌های متنوع آموزشی فقه، متناسب با شرایط جدید دنیای امروز است.

معاون آموزش مجتمع آموزش عالی فقه از سال 88 به عنوان سال تثبیت رشته های فقهی در مجتمع یاد کرد و گفت: رشته فقه سیاسی با گرایش های فقه سیاسی تطبیقی، فقه روابط بین الملل، فقه جامعه شناسی سیاسی و فقه امنیت؛ رشته فقه عبادی و رشته فقه اقتصادی با گرایش های پول و بانک، بازارهای مالی، بخش عمومی و مالیاتی و بازار عوامل تولید، رشته فقه خانواده؛ رشته فقه قضایی با گرایش های آئین دادرسی، جزا و جرم شناسی و رشته فقه مقارن در دوره کارشناسی ارشد و دوره دکتری از رشته های تخصصی فقه در این مجتمع است و دوره تخصصی فقه التربیه نیز که از سوی حجت‌الاسلام مصطفی محامی، رییس مجتمع آموزش عالی فقه طرح شده به زودی راه اندازی و در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکترا راه اندازی می شود.

وی در ادامه حفظ اصالت های اصیل حوزوی، اصلاح و ترمیم برنامه ها و رشد دادن و بالندگی به برنامه ها را سه اصل اساسی از سیاست های کلی حاکم بر معاونت آموزش مجتمع آموزش عالی فقه در سال 88 عنوان کرد و ابراز داشت: در بخش حفظ اصالت ها و سنت های اصیل حوزوی بر قرآن محوری، تعمم طلاب و رعایت ذی طلبگی، رعایت نظم و انضباط و جدیت در امور تحصیلی، پیش مطالعه، مطالعه بعد از درس و مباحثه دروس، تشویق طلاب به تبلیغ و تدریس در کنار تعلیم و آموزش، تلاش در راستای تقویت رابطه استاد و شاگرد جهت تقویت امور آموزشی و تربیتی طلاب با الگوبرداری اخلاقی، دسترسی آسان و سریع برای رفع اشکالات علمی با بهره گیری از اساتید برجسته جامع علمی و تربیتی تأکید شده است.

حجت‌الاسلام موسوی، تربیت اندیشمندان و فضلای مهذب، عامل، بصیر، متناسب با جهان اسلام و نیازهای منطقه ای؛ اهتمام به طلبه محوری؛ توجه به عرصه پژوهش، قلم و تدوین؛ تولید اندیشه و ارتقای علمی طلاب و حل مشکلات و مسائل علمی با اهتمام به تحقیقات درسی؛ تدوین پایان نامه، رساله علمی، تحقیقات کلاسی؛ توجه به عرصه تبلیغ و تدریس دراز مدت و کوتاه مدت طلاب؛ اهتمام ویژه به بررسی مجدد رشته ها، سرفصل‌ها، متون درسی، عناوین و میزان واحدها و روش های آموزشی و زمان تحصیل طلاب؛ پرهیز از مدرک گرایی، ترویج و تبلیغ آن از جمله مواردی است که در بحث اصلاح و ترمیم برنامه ها لحاظ شده است.

وی ادامه داد: برای رشد دادن و بالندگی طلاب مجتمع آموزش عالی فقه مواردی مانند آموزش تربیت محور پاسخگوی جهان اسلام؛ اهتمام و نگاه ویژه به طلاب مستعد و کوشا؛ تأکید بر کیفیت گرایی آموزشی و رسیدن به یک سطح علمی خاص؛ بهره گیری از تمام امکانات و ظرفیت های گروه های علمی و تربیتی مجتمع در نظر گرفته شده است.

معاون آموزش مجتمع آموزش عالی فقه در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های انجام شده از سوی این معاونت در سال 88 اشاره کرد و با بیان این‌که 85 نفر از طلاب مجتمع در دو مرحله آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده و جلسات توجیهی متعددی برای معرفی رشته ها به این طلاب برگزار شد، خاطرنشان کرد: در سال 88 نسبت به برگزاری دوره دکترا نیز اقدام شد که طی آن 180 طلبه در رشته های مختلف نام نویسی و در نهایت آزمون در سه رشته فقه و معارف اسلامی با گرایش تفسیر؛ فقه قضایی و فقه سیاسی برگزار شد که پس از مصاحبه، شش نفر در فقه و معارف اسلامی با گرایش تفسیر، شش نفر در فقه قضایی و یازده نفر در فقه سیاسی از ملیت های عراق، ترکیه، هند، افغانستان، گینه، آلمان و پاکستان پذیرفته شدند. همچنین سال گذشته دهمین مرحله پذیرش سطح چهار در دو رشته فقه و معارف اسلامی و فقه و اصول برگزار شد که نود و پنج طلبه برای رشته فقه و اصول و یکصد و هفتاد و چهار طلبه برای رشته فقه و معارف اسلامی از پانزده ملیت نام نویسی شدند.

وی اذعان داشت: در سال گذشته برای نخستین بار نوبت اول سیزدهمین المپیاد مسابقات علمی در مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد و این در حالی بود که در نوبت های پیشین، مسابقات علمی در جامعة المصطفی به صورت متمرکز و در اداره کل سنجش جامعه در دو نوبت انجام می شد. 285 طلبه مجتمع آموزش عالی فقه از شانزده ملیت در نوبت اول این مسابقات نام نویسی کرده و در شش گروه علمی دسته بندی شدند.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان این‌که اکنون بیش از دو هزار و پانصد طلبه در مجتمع آموزش عالی فقه مشغول به تحصیل هستند و از این تعداد در سال گذشته سیصد و پنجاه طلبه از 23 ملیت پذیرش و دویست نفر در سطوح مختلف فارغ التحصیل شدند، اظهار داشت: برگزاری جلسات تخصصی و کارشناسی شورای آموزش مجتمع با هفت جلسه، سیزده دستور و چهل و چهار مصوبه با موضوعاتی مانند بازبینی برخی عناوین و سرفصل های دوره کارشناسی، بررسی طرح بسته های پنج گانه آموزشی برای سطح چهار، بررسی طرح راه اندازی کرسی مذاهب اسلامی، همسان سازی دروس مشترک فقهی، اصول و کلامی در تمامی رشته های ارشد؛ برگزاری جلسات شورای تحصیلات تکمیلی مجتمع با 22 جلسه و چهل و چهار مصوبه؛ برگزاری جلسات شورای بازنگری برنامه های مجتمع با هدف بازنگری کلیه برنامه های مجتمع اعم از آموزشی، تربیتی، پژوهشی و اداری رفاهی از بهمن ماه سال 88 با شش جلسه و بیست و یک مصوبه در راستای اجرایی کردن فرمایشات رهبر معظم انقلاب؛ برگزاری جلسات شورای هماهنگی معاونت آموزش با شانزده جلسه و چهل و پنج مصوبه؛ برگزاری جلسات کمیته مشترک دکتری با دو جلسه؛ برگزاری جلسه طلاب جدید الورود با شش جلسه برای یکصد و سی و پنج طلبه از سیزده ملیت نشان دهنده اهتمام جدی معاونت آموزش مجتمع آموزش عالی فقه به برنامه ریزی و هدایت نظام آموزشی است.

وی از پایان نامه نویسی و تحقیقات پایانی در رشته کارشناسی ارشد را یکی از فعالیت های مهم معاونت آموزش مجتمع آموزش عالی فقه نام برد و عنوان کرد: 1984 پایان نامه تا پایان سال 88 در مجتمع آموزش عالی فقه دفاع شده و یا در حال تدوین است که از این تعداد 1666 پایان نامه تا پایان سال 87 دفاع شده و در سال 88 نیز حدود 161 پایان نامه دفاع و 318 پایان نامه در حال تدوین است.

معاون آموزش مجتمع آموزش عالی فقه یادآور شد: اصلاح و ارتقای فرایند برنامه ریزی با تهیه و ابلاغ ضوابط و مقررات به واحدهای ذیربط؛ تهیه و تنظیم نظام نامه جامع آموزشی؛ به روز شدن آیین نامه راهنمای اساتید؛ معرفی نامه رشته ها و مقاطع تحصیلی؛ برگزار مراسم آغاز سال تحصیلی و مراسم نیم سال دوم تحصیلی برای اطلاع رسانی به طلاب و بیان نکات آموزشی مورد نیاز؛ شرکت فعال در نمایشگاه ها از جمله نمایشگاه قرآن کریم و نمایشگاه حاشیه اجلاسیه مدیران داخل و خارج کشور المصطفی؛ پیگیری مستمر در راستای هماهنگ سازی و راه اندازی برنامه نرم افزاری سجا به خاطر تسهیل در امور آموزشی از جمله فعالیت هایی بود که از سوی معاونت آموزش مجتمع آموزش عالی فقه در سال 88 انجام شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های اصلی این معاونت در سال 89، برگزاری چهارمین دوره تربیت مدرس و دومین دوره تخصصی سطح پنج مجتمع آموزش عالی فقه از مهم ترین آن یاد کرد و اظهار داشت: مجتمع آموزش عالی فقه در پی سیاست گذاری خود مبنی بر تربیت مدرسان، محققان، مجتهدان و نظریه پردازان مهذب، آگاه به زمان، توانمند در اداره مجموعه های علمی و فرهنگی اقدام به راه اندازی دوره سطح پنج نموده که دوره ای فوق تخصصی و عالی ترین دوره آموزشی جامعة المصطفی العالمیه است. دوره سطح پنج فقه و اصول یک دوره پنج ساله و مجموعه ای از فعالیت های پژوهشی و آموزشی است که در آن نخبگان و فضلای جامعة المصطفی العالمیه به صورت تمام وقت به فعالیت های علمی براساس برنامه مصوب پرداخته؛ در صدد کسب قوه اجتهاد و صاحب نظر شدن در فقه و اصول می باشند.

حجت‌الاسلام موسوی یادآور شد: در سال 1386 مرحله اول آزمون این دوره برگزار شد که پس از برگزاری آزمون کتبی و انجام مصاحبه علمی تعداد دوازده نفر قبول شده و برنامه های پژوهشی و آموزشی آنان از سال 1387 در دو کلاس در حال برگزاری است که مفاهیم و متون قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، اصول فقه یک دوره از فراید الاصول، تقریرات درس مرحوم نائینی، تهذیب الاصول تقریرات درس امام راحل، فقه از جواهر جلد 14، 15، 21 و 40 ، مقدمات رجال، معجم الرجال مرحوم آیت‌الله خوئی و آیات الاحکام کنزالعرفان مرحوم فاضل مقداد را از جمله منابع مطرح شده برای آزمون نخستین دوره سطح پنج مجتمع بود.

وی ادامه داد: نام نویسی دومین دوره سطح پنج فقه و اصول مجتمع آموزش عالی فقه از میان فارغ التحصیلان سطح چهار از بیستم اردیبهشت ماه تا سی ام اردیبهشت ماه 89 آغاز می شود و اتمام سطح چهار با معدل بالای 16، حداکثر سن 45 سال، حداقل دو سال سابقه تدریس در سطوح عالی و دارا بودن تألیفات و مقالات علمی از شرایط اختصاصی پذیرش در این دوره است.

معاون آموزش مجتمع آموزش عالی فقه در ادامه اظهار داشت: دوره تربیت مدرس نیز که با هدف تربیت اساتید مورد نیاز در دروس ادبیات، منطق، اصول، فقه و علوم قرآن برای مؤسسات و حوزه های علمیه خارج از کشور برگزار می شود یک دوره کوتاه مدت یکساله است که سی واحد درسی در مدت دو ترم تدریس شده، 24 واحد آن دروس تخصصی و شش واحد آن نیز کاربردی است تا طلبه بتواند با روش های تدریس آشنا شود.

وی با بیان این‌که تاکنون دو دوره تربیت مدرس برگزار شده که طی آن 35 نفر فارغ التحصیل و برای تدریس به کشورهای خود مراجعه کرده اند، اظهار داشت: سومین دوره تربیت مدرس پس از نام نویسی در سال 88 از نیم سال دوم 89 - 88 آغاز شد که طی آن 34 نفر پذیرش و در حال تحصیل هستند. نام نویسی چهارمین دوره تربیت مدرس از 11 اردیبهشت ماه 89 آغاز و تا 19 اردیبهشت ماه ادامه دارد و داشتن مدرک سطح 3 و یا کارشناسی ارشد با معدل حداقل 16 از شرایط اختصاصی پذیرش در این دوره است. چهارمین دوره تربیت مدرس با آغاز سال تحصیلی 90 - 89 برگزار می شود و از طلاب علوم دینی که در این دوره شرکت می کنند تعهد گرفته می شود پس از پایان دوره به مدت دو سال به کشور خود برگشته و به تدریس مشغول شوند. /920/ز502/ع

ارسال نظرات