یادداشتی برای نوروزهای آینده
مجتبی صداقت
از اساسی ترین وظایف حوزه های علمیه، تبلیغ دین است. حوزه های علمیه نیز از دیرباز به این وظیفه عمل کرده اند. شناخت زمینه های تبلیغ از مهم ترین نکاتی است که یک مبلغ دینی باید در نظر داشته باشد. مکان و زمان تبلیغ در امر تبلیغ بسیار مؤثر است.
نوروز از ایام بسیار مناسب برای تبلیغ است. مکان های تبلیغی هم در این ایام، جاهای ویژه ای است. در این ایام روستاها، اماکن تاریخی، مناطق توریست پذیر، زیارتگاه ها از مکان های مهم تبلیغی هستند.
با توجه به بازگشت افراد به وطن خود برای ملاقات خویشان، فضای مناسبی را برای تبلیغ در روستاها، شاهد هستیم.
اماکن تاریخی بالخصوص مساجد، برای تبلیغ، مناسب است.
برای مناطق توریست پذیر باید هم برای اهالی آن مناطق، و هم توریست ها برنامه داشت. اهالی این مناطق، در این ایام شاهد افرادی هستند که دارای فرهنگ های متفاوت هستند و برخی از توریست ها، ناهنجاری هایی را با خود به آن دیار منتقل می کنند. خطر آسیب پذیری در اهالی این مناطق بسیار بالا است. برنامه های فرهنگی برای توریست ها نیز بسیار کارساز است.
اگر زیارتگاه ها در ایامی که زائر پذیر هستند مبلغ نداشته باشد خطر ظهور خرافات در این مکان ها، بسیار جدی است. اگر مبلغین در این مکان ها فعال نباشند فالگیر ها جای آنها را خواهند گرفت.
بحمد الله روحانیت در رابطه با برنامه های بازدید از مناطق جنگی و کاروان های راهیان نور، موفق بوده است. چه خوب است که در این تجربیات در غیر این مناطق نیز استفاده شود.
در ایام نوروزی بسیاری از روحانیون طرح هجرت و مستقر به دیار خود باز می گردند و این مناطق از مبلغ خالی می شود. بهترین نیروهای مبلغ، طلابی می توانند باشند که در ایام نوروز برای بازدید از شهر و روستای خود، به دیار خود می روند.
اردوها، پیاده روی ها و کوه نوردی های دسته جمعی با برنامه های جذاب می تواند بستری برای تبلیغ باشد. یادواره شهدای منطقه، شبی با قرآن از برنامه های مناسب برای این ایام است. همراه داشتن بسته های فرهنگی برای عیدی دادن به کودکان از کارهای موفق در این ایام می باشد. برنامه هایی مانند جلسات خانوادگی، اصلاح ذات البین، عیادت بیماران،می تواند از فعالیت های اجتماعی مبلغ باشد.
ی / 703
ارسال نظرات