۲۲ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۷۹۰۴۸
حجت الاسلام والمسلمین غرویان:

در اسلام مجوزی برای استفاده از سلاح های کشتار جمعی نداریم

خبرگزاری رسا ـ یکی از اساتید حوزه علمیه قم با اشاره به دلایل مخالفت کشورهای غربی با برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان گفت: آنها با اهداف استثماری، جمهوری اسلامی ایران را از دستیابی به این فناوری ها منع می کنند.
حجت الاسلام والمسلمين محسن غرويان
حجت الاسلام والمسلمین غرویان از اساتید حوزه علمیه قم، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در سخنانی با اشاره به دیدگاه های دین مبین اسلام در خصوص بهره گیری و استفاده از فناوری های هسته ای اظهار داشت: از نظر مبانی اسلامی و مذهب شیعه، انسان مجاز است از همه انرژی هایی که در عالم هستی نهفته است در جهت خیر و صلاح و کمال بهره بگیرد و در این بین فرقی هم بین انواع انرژی ها نیست.

حجت الاسلام والمسلمین غرویان گفت: ما در حال حاضر از انواع انرژی ها همچون انرژی آب، برق، نفت، گاز و دیگر منابع خدادادی استفاده می کنیم و انرژی هسته ای نیز همچون دیگر انرژی ها است و طبق اصل کلی اصاله الجواز، بشر مجاز است از این انرژی نیز استفاده کند.

وی بیان داشت: آنچه در این مساله مهم و قابل توجه است هدف و نحوه استفاده از این نوع انرژی می باشد، اگر از انرژی های هسته ای در راستای کشتار انسان ها و در جهت ظلم به دیگر کشورها بهره گرفته شود، استفاده از آن حرام خواهد بود.

استاد حوزه علمیه قم گفت: اما اگر استفاده از این نوع انرژی ها با اهداف منطقی و اغراض عقلایی همراه باشد بهره گیری از انرژی های هسته ای بلااشکال خواهد بود.

این محقق حوزه علمیه قم همچنین تحصیل آنچه موجب اقتدار و عزت امت اسلام می شود را لازم دانست و خاطرنشان کرد: در صورت توانایی مسلمین در بهره گرفتن از این نوع انرژی ها، تحصیل آن از باب اقتدار مسلمانان واجب کفایی خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران نیز باید در جهت رشد و تعالی اسلام و مسلمین از انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده کند.

حجت الاسلام والمسلمین غرویان در ادامه به بررسی دلایل تحریم استفاده از سلاح های کشتار جمعی از دیدگاه دین مبین اسلام پرداخت و تاکید کرد: انسان موجودی دارای احترام است و مبانی اسلامی قتل نفس دارای احترام را حرام می داند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: ما حتی اگر حیوانات را بدون وجه عقلایی بکشیم از لحاظ شرعی مرتکب عمل حرامی شده ایم و همچنین اگر بدون دلیل به نباتات و گیاهان آسیب رساندیم مرتکب کار ناشایستی شده ایم.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از سلاح های هسته ای و اتمی حرام شرعی است اضافه کرد: به دلیل اینکه در استفاده از سلاح های اتمی و شیمیایی افراد بیگناه بسیاری کشته می شوند و همچنین به منابع الهی از جمله نباتات و منابع و اشجار و گیاهان آسیب جدی وارد می شود استفاده از آن دارای حرمت شرعی است.

حجت الاسلام والمسلمین غرویان گفت: بنا بر این به حکم اولی استفاده از سلاح های کشتار جمعی از نظر مبانی فقهی و شرعی حرام است و ما هیچ مجوزی برای استفاده از سلاح های کشتار جمعی نداریم و افزون بر این مبانی اعتقادی و دینی ما نیز چنین اجازه ای را نمی دهد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دلایل مخالفت کشورهای غربی با برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان گفت: آنها با اهداف استثماری، جمهوری اسلامی ایران را از دستیابی به این فناوری منع می کنند چون می دانند به هر میزان که جمهوری اسلامی ایران قوی شود، دنیای اسلام قوی شده است.

محقق حوزه علمیه قم تاکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران مورد توجه و نظر کشورهای اسلامی است و به عقیده من تقویت جمهوری اسلامی در عرصه های نظامی، اقتصادی، صنعتی و اجتماعی و فرهنگی و همچنین انرژی هسته ای، تقویت و قدرت جهان اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین غرویان با انتقاد از تهدیدهای اوباما رییس جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران ابراز داشت: اوباما خودش هم می داند که این گونه تهدیدات علیه ملت شجاع ایران اثری نداشته و تجربه سی ساله گذشته ایران نیز نشان داده است که ملت ما پشت سر رهبری حرکت می کنند و ترس و واهمه ای هم از تهدیدات غرب نداشته و ندارند. /924/ت302/ج


ارسال نظرات