وقتی حجاب استایلها چادر ۱۲۸ میلیونی را مُد میکنند

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در روزهای اخیر، ویدئویی از رونمایی یک چادر مشکی لوکس و جواهرنشان با قیمت نجومی ۱۲۸ میلیون در اینستاگرام به سرعت در فضای مجازی دست به دست میشود که با انتقادهای اجتماعی گسترده در فضای مجازی و رسانهها روبهرو شد.
در این ویدئو ادعا شده که چادر با پارچه مخمل ونوس ایتالیایی و جواهرات برندهای خارجی گلدوزی شده است.
از حدود سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ موج تبلیغ چادرهای لوکس و وارداتی با قیمت چند میلیون تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان رواج پیدا کرد.
بلاگرها این چادرها را با شعار «با حجاب هم میتونی جذاب باشی» تبلیغ میکنند.
این درحالی است که قیمت چادرهای معمولی در ایران معمولاً ۱ تا ۳ میلیون تومان است، در حالی که نمونههای لوکس و وارداتی بسیار گرانترند. برای مثال، چادری که ۱۲۸ میلیون قیمت دارد، معادل خرید حدود ۴۲ چادر ۳ میلیونی است.
این تبلیغها معمولاً با ژستهای مدلینگ، نورپردازی حرفهای و تأکید بر «زیبایی با حجاب» همراه است که حجاب را از فلسفه اصلیاش که پرهیز از جلوهگری است دور کرده و آن را بهنوعی کالاییسازی تبدیل میکند.
فاطمه درخشان، یک جامعهشناس، میگوید که «حجاب استایلها با ترویج حجاب بهصورت مد روز در شبکههای اجتماعی، آن را به انتخابی جذاب برای زنان جوان تبدیل میکنند». این پدیده، حجاب را باسلیقه مدرن هماهنگ کرده و به انسجام اجتماعی کمک میکند، مشابه مدلهای موفق مُد اسلامی در جهان.
اما یک جامعهشناس دیگر حسن بنیانیان معتقد است که حجاب استایلها با تبلیغ چادرهای لوکس مثل ۱۲۸ میلیونی، «حجاب را از عفت و پرهیز از نمایش به ابزار فشن و مصرفگرایی تبدیل میکنند». این کار ارزشهای دینی را تخریب کرده و با ایجاد نیازهای کاذب، به فرهنگ اسلامی و عدالت اجتماعی ضربه میزند.
ریحانه حقانی، پژوهشگر خانواده، راهکار مواجهه با «حجاب استایل» ها را در سه محور میداند؛ رصد و هدایت فعالیت آنها برای جلوگیری از عبور از مرزهای شرعی، «بهرهگیری از ظرفیت اثرگذاریشان در فضای مجازی برای ترویج دین» و معرفی بانوان شاخص دینی بهعنوان الگوهای اصیل و الهامبخش در جامعه.