۲۳ فروردين ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۷۹۱۴۴
بخش نخست/ آیت الله مصباح یزدی:

تمام موجودیت و عظمت نظام با ولایت فقیه گره خورده است / ولی فقیه بدل اضطراری در نبود معصوم است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ولی فقیه بدل اضطراری ولایت معصوم است تصریح کرد: هر فردی که ولایت ولی فقیه را انکار و یا رد کند گویا امام معصوم را رد و انکار کرده است و کسی که امام معصوم(ع) را انکار کند مبتلا به شرک شده است.
 آيت الله مصباح يزدي/ آرشيوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم و عضو مجلس خبرگان رهبری در نشست بررسی مبانی ولایت فقیه، که دوشنبه شب در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی تمام موجودیت و اقتدار نظام را گره خورده و عجین با ولایت فقیه دانست و ابراز داشت: تصور می شود انسان در ابعاد مختلف خود نیازی به ولایت فقیه ندارد این در حالی است که نظام اسلامی ایران همه عظمت و موجودیت آن با ولایت فقیه گره خورده است و مردم دنیا نیز این انقلاب را با ولایت فقیه می شناسند و خود ما هم می دانیم که اگر ولایت فقیه حذف شود چیزی از نظام اسلامی باقی نخواهد ماند.

وی تاکید کرد: تلاش برای تبیین مساله ولایت فقیه و تقویت عملی آن خدمت به حفظ اسلام است و بر عکس، هر گونه تلاشی و هر دلیلی که در نظریه ولایت فقیه خدشه وارد کند و یا عملا منجر به حذف و یا تضعیف ولایت فقیه شود در حقیقت تیشه به ریشه پایه های اسلام زدن است.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به معانی کلمه ولایت ابراز داشت: ولایت معانی مختلفی از جمله محبت، نصرت و دیگر معانی دارد اما آنچه در غدیر توسط پیامبر گرامی اسلام مطرح شد بحث نزدیک بودن و دوستی نبود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: همه ما معنای ولایت فقیه را می دانیم، و متوجه هستیم که صحبت از دوستی و نصرت نیست.

آیت الله مصباح یزدی لازمه زندگی اجتماعی را تشکیل حکومت و داشتن رهبر دانست و تاکید کرد: جامعه وقتی تشکیل شد نیاز اولیه آن جامعه ایجاب می کند که فردی وجود داشته باشد که بتواند این نیازها را مرتفع کند و همه باید موظف باشند که سخنان او را بپذیرند.

وی با بیان اینکه تزاحمات منشأ اختلاف می شود بیان داشت: تجربه نشان داده است که همیشه به قانون عمل نخواهد شد و برای جلوگیری از اختلاف، غیر از قانون باید مجری قانون نیز وجود داشته باشد تا این گونه مسائل پیش نیاید.

آیت الله مصباح یزدی گفت: وقتی صحبت از ولایت به میان می آید یعنی حکومت، البته ولایت معانی دیگری هم دارد ولی در مسائل سیاسی که مطرح می شود معنا و مقصود ما از ولایت، حکومت است و سایر معانی و مفاهیم مورد بحث نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ولایت فقیه یعنی حکومت فقیه، تصریح کرد: متاسفانه افرادی با خلط مساله می خواهند مغالطه کنند و از این رو با طرح شبهاتی صحبت از ولایت تکوینی می کنند، در حالی که اینجا فضای تشریع است و ولی فقیه قانونا حق دارد فرمان بدهد و مردم نیز باید رعایت کنند.

آیت الله مصباح یزدی در ادامه به تبیین معانی کلمه فقیه پرداخت و گفت: فقیه کسی است که تخصص در فهم و مبانی احکام شرعی داشته باشد و آنچه از بررسی روایات مربوط به ولایت فقیه بر می آید این است که در شرایطی که حکومت امام معصوم عملا میسر نباشد و مردم به امام دسترسی نداشته باشند خداوند بدلی را برای معصوم قرار داده است.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این موضوع مثل این است که خداوند فرموده است: وضو و غسل واجب است و اگر نتوانستید تیمم کنید و این یک بدل شرعی است.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم ابراز داشت: ولایت فقیه یعنی بدل اضطراری از حکم دیگر شارع که ابتدا برای حفظ نظام او را تکوینا تعیین و مصادیق آن را هم خلق کرده بود و خدا از فضل و رحمت خودش یک حکم بدلی را هم برای مواقع اضطرار قرار داد که حال که مردم نمی توانند از وجود امام معصوم بهره بگیرند از بدل شرعی ایشان استفاده کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ولی فقیه بدل اضطراری ولایت معصوم است تصریح کرد: هر فردی که ولایت ولی فقیه را انکار و یا رد کند گویا امام معصوم را رد و انکار کرده است و کسی که امام معصوم(ع) را انکار کند مبتلا به شرک شده است. /924/پ201/ج



ارسال نظرات