۲۴ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۷۹۲۲۵
مسؤول جدید دبیرخانه انجمن های علمی حوزه:

فضای کنونی جوابگوی فعالیت‌های گسترده انجمن های علمی حوزه نیست

خبرگزاری رسا ـ مسؤول جدید دبیرخانه انجمن های علمی حوزه با بیان این‌که ساختمان فعلی انجمن های علمی حوزه از سوی رهبر معظم انقلاب خریداری و وقف فعالیت انجمن ها شده است، گفت: با وجود یازده انجمن موجود و شش انجمن در حال تأسیس، فضای کنونی جوابگوی فعالیت‌های گسترده انجمن های علمی حوزه نیست.
حجت الاسلام محسن مهاجرنيا


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا، مسؤول جدید دبیرخانه انجمن های علمی حوزه، عصر امروز 24 فروردین ماه در نشستی خبری با حضور خبرنگاران به تشریح فعالیت های انجمن های علمی حوزه پرداخت و با طرح این سؤال که اسلامی سازی دانش، بومی کردن معرفت و تأسیس دانش های اسلامی برعهده چه نهادی است، اظهار داشت: انجمن های علمی حوزه داوطلبانه این مسؤولیت را به عهده گرفته و در این زمینه نیز گام های مؤثری برداشته اند.

وی با بیان این‌که طرح دانش های اسلامی به صورت تخصصی از اهداف انجمن های علمی حوزه است، افزود: با در اختیار داشتن مجموعه ای از دایرة المعارف ها، انجمن های علمی حوزه در نظر دارد به سمت تقویت و تولید دانش حرکت کند.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا خاطرنشان کرد: وظیفه حوزه های علمیه تخصصی کردن علوم است و تخصصی شدن علوم یعنی تولید دانش اسلامی، از این رو انجمن های علمی حوزه در تلاش است نه تنها در حوزه دانش و معرفتی خود متخصص شود، بلکه در رشته های مختلف، مرکزیت علمی پیدا کند.

وی اضافه کرد: توسعه مراکز پژوهشی در قم، توانمندسازی نیروهای پژوهشی و دانش افزایی، بهره برداری بهینه از ظرفیت های تخصصی موجود، رویکرد تخصصی به علوم اسلامی و انسانی، فرهنگ سازی برای رقابت علمی سالم و شناسایی استعدادها و ذخایر حوزه در قالب رشته های تخصصی از جمله فعالیت های انجمن های علمی حوزه در سال جدید است.

مسؤول جدید دبیرخانه انجمن های علمی حوزه در ادامه بازنگری، بازسازی و بازشناسی حوزه های معرفتی را از وظایف اصلی انجمن های علمی حوزه برشمرد و گفت: در تلاشیم به صورت جدی وارد تولید دانش شویم به طوری که هم نگرش های اعضا و مجموعه انجمن ها و هم ساختارها و ذهنیت های بیرون را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به موانع موجود بر سر راه فعالیت انجمن های علمی، خاطرنشان کرد: تفکر متحجرانه که با آزاد اندیشی سازگار نیست و تفکر سکولار که جایی برای دین در حوزه زندگی قائل نمی‌باشد، دو مانع جدی در برابر فعالیت انجمن های علمی است و می تواند برای آن مشکل ساز شود.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌که انجمن های علمی حوزه هیچ پشتوانه ای ندارند و دو هزار متخصص با حداقل امکانات به فعالیت مشغولند، گفت: پشتوانه مالی انجمن های علمی حوزه حق عضویتی است که از اعضا گرفته می شود.

وی همچنین با اشاره به فعالیت های گسترده انجمن های علمی حوزه ابراز داشت: ساختمان فعلی انجمن های علمی حوزه از سوی رهبر معظم انقلاب خریداری و وقف فعالیت انجمن ها شده است، اما با وجود یازده انجمن و شش انجمن در حال تأسیس، فضای کنونی جوابگوی فعالیت های گسترده انجمن های علمی حوزه نیست.

مسؤول جدید دبیرخانه انجمن های علمی حوزه خواستار شد: فراهم شدن ساختمانی جدید با فضای مناسب و تهیه امکانات لازم در جهت هرچه بهتر شدن فعالیت انجمن های علمی حوزه کمک فراوانی خواهد کرد. /920/پ202/ع

ارسال نظرات