۰۷ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۷۹۲۶۹۴
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی:

مخاطب‌شناسی را در نظام تولید محتوای رسانه‌ای جدی بگیریم

مخاطب‌شناسی را در نظام تولید محتوای رسانه‌ای جدی بگیریم
حجت الاسلام والمسلمین قمی از ضرورت مخاطب‌شناسی در نظام تولید محتوای رسانه‌ای سخن گفت و اظهار داشت: فعالان رسانه باید بدانند خطاب کار رسانه‌ای خود را کدام قشر قرار داده‌اند و از کار فرهنگی بدون این ملاحظه خودداری کنند.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در دیدار با گروهی از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای گفت: گاهی در فضای مجازی با رفتارهایی روبرو می‌شویم که نشان از عدم مخاطب‌شناسی دارد. مثلاً چطور می‌شود محتوایی که زبان و بیانی مطلوب یک جوان دارد؛ همزمان موردپسند یک فرد مسن هم باشد؟ این بدیهی است که باید در نظام تولید محتوای رسانه‌ای خود مخاطب‌شناسی را جدی بگیریم؛ چنان که جنسیت، قومیت و تحصیلات افراد متفاوت است و طبعاً اقتضای کار رسانه‌ای هرکدام از این‌ها هم متفاوت است.
 
وی افزود: فعالان رسانه باید بدانند خطاب کار رسانه‌ای خود را کدام قشر قرار داده‌اند و از کار فرهنگی بدون این ملاحظه خودداری کنند؛ چنان که رهبر انقلاب این‌چنین کار فرهنگیِ بدون رعایت چنین ملاحظاتی را کار فرهنگی برف‌انبار توصیف کرده‌اند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین قمی با اشاره به سخن رهبر انقلاب مبنی بر این که باید فضای مجازی را میدان تاخت و تاز علیه دشمن قرار داد، اظهار داشت: مخاطب، پیام متناسب می‌خواهد و این تناسب فقط سنی و صنفی نیست. با شخصی که دچار هیجان یا تردید در اعتقاداتش است، نباید به زبانِ مطلوب فردی که مؤمن به انقلاب اسلامی است سخن گفت. در عین حال هم باید بدانیم که با همه اقشار حرف بزنیم و باب گفت و گو را نبندیم و حتی با جاهل و معاند هم باید با زبان خودش حرف زد و این باب نباید بسته شود.
 
وی تاکید کرد: باید مراقب باشیم اثربخشی محتواها و اقدامات رسانه‌ای‌مان زیر سایه تعداد لایک و ویو (مشاهده) نماند. این که یک محتوا در فضای مجازی چقدر دیده شده، چندان مهم نیست؛ مهم اثربخشی آن محصول فرهنگی است. ما باید از این‌چنین گزارشها و اقدامات کمّی به سمت اثربخشی واقعی در میدانِ رسانه و شبکه‌های اجتماعی حرکت کنیم.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در عین این‌که دستگاه‌ها و نهادهای مختلف تکالیف جدی‌ای در حمایت از هنرمندان و مجاهدت‌های هنری و رسانه‌ای بر عهده دارند اما هنرمندان و جوانان مکتبی و متعهدِ هنرمند ما نباید معطل دستگاه‌ها بمانند؛ چرا که این رفتار عمدتاً بدون نتیجه می‌ماند و باید به جای انتظار، تلاش و تعامل فعالانه را جایگزین کرد.
ارسال نظرات