۲۶ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۷۹۴۰۰
استاد حوزه علمیه:

روش های حل تعارض علم و دین بین کاتولیک ها و پروتستان ها متفاوت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: روش کاتولیک ها تاویل کتاب مقدس و روش پروتستان ها، جدایی علم از دین است.
مسيحيت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی مصباح، استاد حوزه و دانشگاه در سلسله نشست های مدرسه شهید صدوقی قم، گفت: سه گرایش غالب در مسیحیت به نام کاتولیک، پروتستان و ارتدوکس گفت: ارتدوکس ها بیشتر در آسیا، روسیه و توابع روسیه هستند و عقاید آنها به عقاید اسلامی نزدیک تر است و یکتاپرست محسوب می‌شوند،کاتولیک ها عمدتا در کشورهای اروپایی هستند و مرکز آنها در رم است و پاپ رئیس آنها بوده که پاپ را در بیان آموزه های دینی معصوم می دانند و به الوهیت حضرت مسیح اعتقاد دارند.

حجت‌الاسلام مصباح با بیان اینکه پروتستان بیشترین جمعیتش در کشورهای اروپای غربی و آمریکا است، ادمه داد: از حدود قرن هجدهم در آلمان و فرانسه حرکت هایی اعتراضی بر علیه کلیسا صورت گرفت و دین جدیدی بر مبنای پاک کردن مسیحیت از خرافات شکل گرفت که کالون در فرانسه و لوتر در آلمان این حرکت را رهبری می کردند.

وی با بیان اینکه چهار کتاب گاسپل را همه فرقه های مسیحیت قبول دارند که جزء کتاب مقدس است، ادامه داد: اما در بقیه کتاب های انجیل اختلاف است که جزء کتا است یا از بخش هایی است که جمع آوری شده است.

صاحب امتیاز نشریه دیدار در ادامه با بیان اینکه اکثر مردم آمریکا مذهب پروتستان هستند، اظهار داشت: علت مهاجرت افراد اروپایی به آمریکا، سخت گیری های کاتولیک ها مانند آتش زدن، کشتن و تبعید مخالفان بود که پرپرتون ها را مجبور به مهاجرت کرد.

وی گفت: در اواخر قرن نوزدهم که مسایل علمی رو به پیشرفت بود و برخی اندیشه های علمی با نظریات دین مسیحیت تعارض پیا کرد که از مهمترین آن نظریه داروین بود، تنش ها و و اکنش هایی در دنیای مسیحیت به وجود آمد و بحث های عمیقی در بین متکلمین به وجود آمد که چگونه این تعارضات را حل کنیم.

حجت الاسلام مصباح با بیان اینکه روش کاتولیک ها با پروتستان ها در حل تعارض متفاوت بود، گفت: کاتولیک ها برای توافق ایجاد کردن، یک تفسیر جدید از دین و کتاب مقدس ارایه دادند تا آن را با واقعیات علمی وفق دهند که این حرکت لیبرالیزم دینی نامیده شد.

این استاد حوزه علمیه گفت: روش پروتستان این بود که قلمرو علم و دین را از هم جدا نمودند و دین را برای آخرت عنوان کردند و در واقع برای دین، محدودیت قائل شدند. /909/پ202/ع

ارسال نظرات