۲۶ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۷۹۴۰۳
حجت الاسلام مبلغی:

آشنایی با موضوعات جهانی از بایسته های یک فقیه آگاه است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام مبلغی، آشنایی با موضوعات جهانی را از بایسته‌های یک فقیه آگاه دانست.
حجت الاسلام والمسلمين مبلغي

 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد مبلغی، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در مراسم ششمین نشست اجتهاد فقیه و تشخیص موضوع در جمع بانوان طلبه جامعه الزهرای قم  گفت: یک فقیه آگاه می بایست با موضوعات جهانی آشنایی کامل داشته باشد تا در صورت مواجهه با موضوعات قادر به نگرش عاقلانه در موضوع بوده و غیر آرمانه موضوع را مطرح نکند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه فقیه و عرف دارای ارتباط دوسویه هستند تصریح کرد: فقیه در شناخت موضوع می بایست به عرف مراجعه کرده و حکم  را با ادبیات ساده به عرف عرضه دارد و عرف نیز در برخورد با موضوعات پیچیده و ثقیل وظیفه رجوع به فقیه آگاه را دارد.

وی در ادامه به تقسیم بندی موضوع از نظر فقهی پرداخت و بیان داشت: در موضوعات تماما شرعی می بایست جهت استنباط به فقیه مراجعه کرد و نیازی به رجوع به عرف نیست.

حجت الاسلام مبلغی در معرفی موضوعات عرفی شرعی گفت: این موضوعات مخلوطی از عرف با نگاه شارع می باشد یعنی ماهیت موضوع عرفی است و شارع در آن تصرفاتی کرده است و موضوع اجتماع و نماز جماعت را از این نوع سنخ دانست.

وی با بیان سنخ دیگری از این موضوعات با عنوان غیر شرعی ادامه داد: گاهی موضوعات تماما عرفی و یا تماما علمی است. در صورت مواجهه فرد مقلد با نص شرعی و با موضوع شرعی وظیفه رجوع به فقیه و کشف و دریافت حکم از وی را برعهده دارد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: در موضوعات علمی نیز که هیچ گونه نص شرعی وجود ندارد و غالبا از موضوعات جدید می باشند باید در یافتن حکم آنها از علم مدد جست.

وی با اشاره به سنخ موضوعات تماما عرفی بیان داشت: عرف می بایست به جهت جهالت به حکم به فقیه مراجعه کند و فقیه نیز می بایست در جهت شناخت کامل مسائل عرفی زمان خود سعی وافی نماید تا بتواند انحرافات و انشعابات موضوعات را مشخص کند و کار غربال سازی موضوع را انجام دهد.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان تاکید کرد آشنایی فقیه با عرف زمان و جهان خود و ارائه حکم با ادبیاتی ساده موجب شناخت دقیق حکم توسط عرف شده و اهتمام بیشتری در اجرای آن صورت می پذیرد./926/پ202/ص

ارسال نظرات