۲۷ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۷۹۴۳۶
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران :

مباحث علوم قرآنی در میان شیعه پربار ولی کم برگ است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: مباحث علوم قرآنی در میان اهل سنت پربرگ است ولی پربار نیست برخلاف شیعه که با وجود برخورداری از منابعی غنی و پربار، مباحث پربرگی ندارد.
مباحث علوم قرآنی در میان شیعه پربار  ولی کم برگ است
به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام مهدوی راد در همایش تفسیر و تفسیر نگاری در سده اخیر حوزه علمیه مشهد که 26 فروردین در دفتر تبلیغات اسلامی مشهد برگزارشد اظهار داشت: علمای بزرگ شیعه، بحث های مربوط به علوم قرآنی را برخلاف علمای اهل سنت به صورت مستقل نمی نوشتند بلکه ازقرن اول تا چهارده را جستجوکرده و کتاب نوشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران واحد پردیس افزود: مباحث علوم قرآنی در میان اهل سنت پربرگ است ولی پربار نیست برخلاف شیعه که با وجود برخورداری از منابعی غنی و پربار، مباحث پربرگی ندارد؛ این بحث ها غیر ازبحث های ادبی و بلاغی است که درحوزه اهل سنت لطیف و قابل توجه است.

این استادحوزه و دانشگاه در توضیح تفسیر نفحات الرحمن آیت الله شیخ محمد نهاوندی خاطرنشان کرد: بحث مهم و اساسی در این تفسیر، جمع قرآن است. علمای ما غیر از مفسرین، گاهی سهل انگارانه از کنار این بحث می گذرند درحالی که نتیجه بحث مهم است و درست است که یک بحث تاریخی است و باید با ابزار و ادله تاریخی پیش رویم ولی وقتی همه بخواهیم نفی کنیم، بازهم به مباحث تاریخی نیازمندیم. دربحث جمع قرآن و ترتیب آن، تقریباً تمام اهل تفسیر دوره اخیر مشهد برآن معتقدند.

حجت الاسلام مهدوی راد تناسب را ازبخش های دیگر تفسیر نفحات الرحمن دانست و اضافه کرد : بحث تناسب کم و بیش در قالب نظم درقرن اخیر قابل توجه بوده است و بعضی ازخاورشناسان منصف به آن توجه کرده اند، آیت الله شیخ محمد نهاوندی اول مبنا را درست کرده است.

وی با اشاره به بحث ترتیب قرآن گفت: ترتیب هم مربوط به زمان پیامبر است. آیت الله بروجردی به جمع و ترتیب درزمان پیامبر معتقد بودو در تفسیر نفحات الرحمن آیت الله شیخ محمد نهاوندی هم اشاره به جمع و ترتیب وجود دارد./930/پ202/ص
ارسال نظرات