حجتالاسلام والمسلمین صلح میرزایی مطرح کرد؛
صبر، سکینه و ولایت؛ رمز موفقیت رهبر انقلاب در تربیت نیروهای مؤمن

عضو مجلس خبرگان رهبری در نشست راهبرد ششم هدایت معنوی تأکید کرد که رهبر معظم انقلاب صبر را صرف تحمل نمیدانند، بلکه آن را مقاومت فعال در برابر موانع مسیر هدف و عامل اصلی ایجاد سکینه در جامعه اسلامی میدانند.
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در دوره راهبرد ششم هدایت معنوی- آرامش اجتماعی که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات و موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد با اشاره به موضوع اصلی جلسه گفت: همانطور که برادر گرامی آقای زارع فرمودند، هدف ما مرور برخی نکات از سیره عملی رهبر معظم انقلاب در زمینه ارتقای معنوی و ایجاد صبر و سکینه است. هرچند جمع حاضر، جمعی فرهیخته و اهل میدان است، اما شاید برخی از عرایض بنده یادآوری مطالبی بدیهی باشد.
حجتالاسلام والمسلمین صلح میرزایی در ادامه به مفهوم «صبر» نیز پرداخت و گفت: با توجه به اندیشه قرآنی رهبر معظم انقلاب، صبر به معنای صرفِ تحمل نیست، بلکه به معنای «دور نزدن هنگام مواجهه با موانع مسیر هدف» است. ایشان صبر را نوعی مقاومت فعال در برابر موانع میدانند.
وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب سالها بعد، همین معنا را در قالب «اندیشه مقاومت» وارد ادبیات انقلاب کردند و در سال ۱۳۹۷ بهصراحت فرمودند: هنگامی که انسان هدفی را برمیگزیند، در مسیر تحقق آن با موانع متعدد روبهرو میشود؛ برخی از این موانع درونیاند، مانند تنبلی، عافیتطلبی و راحتجویی، و برخی دیگر بیرونیاند، از جمله سختیهای طبیعی مسیر و مشکلات اجتماعی.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: طبیعت اهداف متعالی با دشواری همراه است و بسیاری در برابر سختیها عقبنشینی میکنند؛ در حالیکه مؤمنِ صابر کسی است که در برابر این موانع ایستادگی کند و مسیر را ادامه دهد.
حجتالاسلام والمسلمین صلح میرزایی تأکید کرد: صبر و سکینه دو عنصر بنیادین در تربیت روحی انسان و از ارکان اصلی پیروزی در میدانهای الهیاند؛ و رهبر معظم انقلاب، چه در عرصه فردی و چه در میدانهای اجتماعی و سیاسی، با تجلی این دو اصل، الگوی عینی و عملی برای جامعه اسلامی به شمار میروند.
عضو مجلس خبرگان رهبری این مراسم در ادامه سخنان خود با اشاره به مفهوم مقاومت در نگاه قرآنی و انقلابی اظهار داشت: انسان مقاوم، انسانی است که اگر هدفی را بهدرستی انتخاب کرده و برای رسیدن به آن از خود گذشته و بر طبیعت خویش غلبه یافته است، در برابر موانع مسیر دور نمیزند. چنین انسانی، در حقیقت صاحب روحیه مقاومت است.
حجتالاسلام والمسلمین صلح میرزایی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در تبیین مفهوم صبر میفرمایند: صبر، همان معنای مقاومت را دارد. ایشان در کتاب «گفتاری پیرامون صبر» پس از توضیح ابعاد گوناگون این واژه، در نهایت بیان میدارند که با این نگاه میتوان روایت مشهور پیامبر اکرم(ص) را بهتر فهمید؛ آنجا که فرمود: «صبر در ایمان، همچون سر در بدن است». یعنی همانگونه که با نبودن سر، حیات انسان از میان میرود، بدون صبر نیز تمام اهداف ایمانی نابود میشود و برپا نمیماند.
عضو مجلس خبرگان رهبری سپس تأکید کرد: برای دستیابی به ارتقای معنوی و افزایش صبر و سکینه در جامعه، باید عناصری را شناخت که در تحقق این حالات نقشآفریناند. یکی از مهمترین این عناصر، یقیناً «ایمان» است.
وی توضیح داد: ایمان گاه به معنای اسلام ظاهری به کار میرود، و گاه به معنای باوری است که در قلب انسان رسوخ کرده است. بسیاری از معرفتهای عقلانی ما هنوز به باور قلبی تبدیل نشدهاند. امام خمینی(ره) در آدابالصلاة یا در روایتی از ایشان آمده است: فرق ما با غسّال در چیست؟ او از کنار میّت بودن نمیترسد، اما ما میترسیم؛ در حالی که هر دو از نظر عقلی میدانیم میّت بیاثر است. تفاوت در این است که او این معرفت را به باور قلبی تبدیل کرده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در همین معنا، رهبر معظم انقلاب در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ایمان را چنین تعریف میکنند: ایمانی که زاینده باشد و از قلب به اعضا و جوارح سرایت کند. همانگونه که در آیات متعدد قرآن کریم تأکید شده است که ایمان باید به عمل صالح بینجامد.
حجتالاسلام والمسلمین صلح میرزایی تصریح کرد: یکی از مهمترین عناصری که باید در سیره عملی رهبر معظم انقلاب جستوجو کرد، آن است که ایشان چه اقداماتی برای افزایش ایمان در جامعه اسلامی انجام دادهاند. میدانیم که رهبر انقلاب همواره با جدیت در پی تقویت باورهای عقلانی جوانان بودهاند.
وی افزود: پشتیبانی قاطع ایشان از طرحهایی همچون «طرح ولایت» و «طرح صالحین» و حضور فعال در حمایت از برنامههای اندیشهمحور دانشجویی، نشاندهنده اهتمام ویژه ایشان به ارتقای معرفت و ایمان نسل جوان است. ایشان هرجا طرحی میدیدند که میتواند نیاز معرفتی دانشجویان و دانشآموزان را تأمین کند، تمامقد از آن حمایت میکردند؛ و حتی در مواردی که طرحها با مشکلات اجرایی مواجه میشد، شخصاً دستور پیگیری و حل مسئله را میدادند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: یکی دیگر از عرصههایی که رهبر انقلاب بهصورت جدی از آن حمایت کردند، تقویت شعائر دینی همچون زیارت اربعین بود. ایشان با تکریم موکبداران عراقی، حتی سران موکبها را به ایران دعوت کرده و از آنان قدردانی نمودند، همچنین پیامی رسمی به همه موکبداران عراقی ارسال کردند و از مسئولان کشور خواستند تا برای تسهیل خدمات اربعین همکاری جدی داشته باشند.
حجتالاسلام والمسلمین صلح میرزایی با بیان اینکه «زیارت اربعین تحولی عمیق در ایمان و روح برخی ایجاد کرده» اظهار داشت: بسیاری از افرادی که پیشتر ارتباطی با معارف دینی نداشتند، در سفر اربعین متحول شدهاند و در آن جمع معنوی، نمونهای از جامعه آرمانی و مدینه فاضلهای را مشاهده کردهاند که نویدبخش عصر ظهور است.
وی با اشاره به اهمیت سنت اعتکاف افزود: اعتکاف نیز از جمله برنامههایی است که رهبر معظم انقلاب برای افزایش ایمان و تهذیب روح جوانان بر آن تأکید فراوان داشتهاند. ایشان با حمایت از برگزاری این سنت الهی، زمینه انس میلیونها نفر با عبادت، خلوت با خدا و دوری موقت از هیاهوی دنیا را فراهم کردهاند؛ بهگونهای که با وجود افتوخیزهایی بهدلیل کرونا، در سالهای اخیر شاهد افزایش چشمگیر شرکتکنندگان بودهایم.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: این اقدامات، از جمله مهمترین مصادیق ارتقای معنوی و تقویت ایمان در جامعه اسلامی است؛ اموری که در ایجاد صبر و سکینه در میان مردم تأثیر مستقیم دارد.
حجتالاسلام والمسلمین صلح میرزایی با اشاره به روش رهبر انقلاب در تبیین آموزههای قرآنی تصریح کرد: ایشان همواره تأکید دارند که مردم باید با «سنتهای اجتماعی الهی» آشنا شوند. از همینرو، در کنار هر حادثهای که در جامعه رخ میدهد، رهبر انقلاب با تلاوت آیات الهی، سنتهای خداوند را برای مردم تبیین میکنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: رهبر انقلاب با بیانی شیوا و تأثیرگذار، این آیات را در جان مخاطبان خود مینشاندند تا ایمان و استقامت در جامعه اسلامی نهادینه شود.
وی با اشاره به سیره انبیای الهی در انتقال سنتهای الهی به جامعه، اظهار داشت: حضرت موسی(ع) در مقابله با فرعون، نمونهای از ایمان و اطمینان قلبی به وعده الهی را نشان دادند؛ همانگونه که در قرآن آمده است: «إِنَّ رَبِّي سَيَهْدِينِ». این سنت الهی که خداوند هدایت و یاری مؤمنان را تضمین کرده است، همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اصرار رهبر انقلاب بر انتقال و باورپذیر کردن سنتهای الهی در اذهان مردم، تأثیری عمیق در تربیت فکری و روحی جامعه داشته است. شاهد روشن این حقیقت، جوانان حزبالله لبنان، جوانان یمنی و عراقی هستند که با تکیه بر آموزههای مکتب مقاومت، امروز در برابر دشمنان صهیونیستی و عناصر غربگرا با قدرت ایستادهاند.
حجتالاسلام والمسلمین صلح میرزایی خاطرنشان کرد: یکی از نکات کلیدی در این مسیر، تربیتیافتگی این نیروها در مکتب فکری و عملی رهبر معظم انقلاب است. شهید سید حسن نصرالله بارها تصریح کرده است که حجتالاسلام والمسلمین صلح میرزایییهای او ترجمان عربی بیانات رهبر انقلاب اسلامی است و خود را شاگرد مستقیم مکتب ایشان میداند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تأثیر این مکتب را میتوان بهروشنی در میدان نبرد مشاهده کرد. در تصاویر منتشرشده از رزمندگان حزبالله، مشاهده میشود که در سختترین لحظات نبرد، در حالی که گلولهها از اطراف آنان عبور میکند، آرامش، اطمینان و ایمان قلبیشان هیچ تزلزلی ندارد؛ گویی در حال انجام کاری عادی هستند. این آرامش و شجاعت، نتیجه همان باور عمیق ایمانی است که در پرتو تربیت الهی و انقلابی شکل گرفته است.
وی افزود: به باور بنده، تربیت حواریون انقلاب اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب، یکی از برجستهترین جلوههای سیره عملی ایشان است. رهبر انقلاب از دوران پیش از انقلاب تا امروز، بهصورت هدفمند به پرورش نیروهای مؤمن، بصیر و انقلابی پرداختهاند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در تحقیقاتی که انجام دادم و بر اساس شناختی که از برخی چهرههای فعال در عرصه فرهنگی و تبلیغی دارم – چه از میان برادران و چه خواهران – تقریباً میتوان گفت رهبر انقلاب از همان دوران پیش از پیروزی انقلاب، هیچگاه با مخاطبان خاکستری همنشین نمیشدند. گویا زمان خود را صرف برگزیدگان کرده بودند.
حجتالاسلام والمسلمین صلح میرزایی توضیح داد: مخاطبان ایشان عمدتاً دانشجویان مؤمن، طلاب انقلابی و مسجدیهای فعال بودند. هر کس هم به مسجد ایشان نمیآمد؛ چراکه موضوعاتی که ایشان انتخاب میکردند، مخصوص قشر متعهد و اهل عمل بود، نه برای کسانی که بهدنبال مطالب سبک و سرگرمکنندهاند.
وی تأکید کرد: تربیت نسل مومن و حواریون انقلاب، از جمله جلوههای برجسته سیره حضرت آقا است. ایشان آنانی را که مییافتند، برنامهریزی، سرمایهگذاری و ارتباطگیری میکردند؛ و این ارتباط صرفاً فرمانبرداری نظامی نبود، بلکه شامل توصیههای اخلاقی و سلوکی نیز میشد. نمونههای بارزی مانند شهید نصرالله، شهید سلیمانی و شهید حاجیزاده تنها مقلد نظامی آقا نبودند؛ بلکه از نصایح اخلاقی و تربیتی ایشان نیز بهرهمند میشدند و همین امر در رشد و پایداری آنان اثرگذار بود.
حجتالاسلام والمسلمین صلح میرزایی به خاطرهای از شهید نصرالله اشاره کرد که در زمان خستگی خدمت ایشان رفته و چگونه رهبر انقلاب او را سرحال آوردهاند؛ این نمونهها نشان میدهد که علاوه بر عنصر ایمان و تربیت، رهبر انقلاب در تقویت ظرفیتهای عملی و جهادی افراد نیز نقش محوری داشتهاند.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: رهبر انقلاب در کنار کارهای تبیینی و سلوکی، به تقویت توانمندیهای ملی و دفاعی کشور نیز اهتمام ورزیدند و بر تولید بومی و تأمین نیازهای دفاعی کشور تأکید داشتند. بهعنوان نمونه، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برخی کشورها اقدام به حراج موشکها و تجهیزات نظامی کردند؛ روایت شده که در مجموعههای نظامی بحث خرید این محمولهها طرح شد و پس از رسیدن پرونده به حضرت آقا، ایشان با خرید مخالفت کردند — چرا که به اعتقاد آنان، موافقت با آن خرید میتوانست تولید داخلی را سالها به عقب اندازد. این تصمیم و نظایر آن نشاندهنده تکیه رهبر انقلاب بر خودکفایی و تقویت بنیه دفاعیِ ملی است.
حجتالاسلام والمسلمین صلح میرزایی در ادامه سخنان خود با اشاره به نقش تقویت بنیه دفاعی کشور در حفظ انقلاب اسلامی گفت: تلاش برای افزایش بُرد و دقت موشکها از جمله اقدامات راهبردی در مسیر اقتدار جمهوری اسلامی بود. انصافاً اگر این پیشرفت در عرصه موشکی حاصل نشده بود — البته در کنار کمکهای الهی — معلوم نبود سرنوشت انقلاب اسلامی بهویژه پس از جنگ دوازدهروزه چه میشد. ما در برابر ابرقدرتی قرار داشتیم که هیچکس جرأت نداشت از کنار خودروهای سربازانش عبور کند؛ همانطور که به یاد دارید، در عراق هرگاه خودروهای آمریکایی از دور نمایان میشدند، تمام ماشینها موظف به توقف در کنار جاده بودند و هرگونه حرکت اضافی با شلیک پاسخ داده میشد.
حجتالاسلام والمسلمین صلح میرزایی تأکید کرد: نباید سیره عملی رهبر انقلاب را تنها به عرصههای علمی، معنوی یا تبیینی محدود کرد؛ بلکه بخشی از این سیره، اهتمام جدی به توانافزایی جامعه در حوزه امکانات، تجهیزات و مهارتهاست. این نگاه جامع، رمز پیشرفت انقلاب اسلامی و استمرار عزت ملت ایران در برابر قدرتهای جهانی است که یکی از جلوههای برجسته رهبری، ایجاد مقتضیها و همزمان مقابله با موانع است و اگر این اقدامات نبود، ایجاد مقتضیها با دشواری مواجه میشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری به دوره اصلاحات اشاره کرد و گفت: وقتی روزنامهها و رسانههای مختلف آرامآرام قدرت گرفتند، حضرت آقا متوجه شدند که برخی از این رسانهها عملاً به سکوی دشمن تبدیل شدهاند. ایشان فرمودند: «اینها پایگاههای دشمن هستند.» در حالی که رهبر انقلاب همواره از آزادی بیان و مطبوعات استقبال میکردند، این آزادی باید با واکسیناسیون جامعه همراه باشد تا جامعه نسبت به هجمههای دشمن مصون بماند.
حجتالاسلام والمسلمین صلح میرزایی در ادامه با اشاره به اهمیت تبیین صحیح وقایع و جلوگیری از القای انگارههای غلط گفت: در دوره دفاع مقدس دوازدهروزه، برخی تحلیلها به گونهای ارائه میشد که اثر روانی منفی روی مردم و نیروهای انقلابی داشت. او افزود: یکی از این انگارههای غلط این بود که گفته میشد پنجاه تا شصت درصد مشکلات ما ناشی از نفوذ داخلی بوده است، به گونهای که گویی شهید حاجیزاده و دیگران به دلیل نفوذ توانستند شهید شوند. اما مسئولین معتبر اطلاعاتی و امنیتی حاضر در آن جلسات تأکید داشتند که نفوذ فردی کمتر از پنج درصد بوده و عمده مشکلات ناشی از نفوذ فناورانه بود، نه حضور افراد در دفاتر فرماندهان.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: انگاره غلط دوم، مربوط به تأثیر دشمن در حمله به پدافندهای ما بود. گفته میشد صد و پنجاه پدافند توسط موشکها و دوشپرتابها نابود شده، در حالی که بررسیها نشان داد تنها پنج اصابت زمینی داشتیم که چهار مورد آن درست نبوده و یک مورد صحیح بود.
وی همچنین به تبلیغات شبکههای بیگانه اشاره کرد و گفت: پیش از آغاز جنگ، برخی شبکهها مدعی شده بودند اسرائیل از کارخانههای پهپادسازی ایران استفاده کرده است، در حالی که تمامی پنج کارگاه پهپاد موجود برای خودمان بود و هیچ کارخانهای به دست دشمن نیفتاد.
حجتالاسلام والمسلمین صلح میرزایی با تأکید بر اثرات این انگارههای غلط افزود: چنین برداشتهایی باعث ایجاد نگرانی و کاهش سکینه در جامعه میشد. وی ادامه داد: حضرت آقا علاوه بر نفوذ فردی، به نفوذ جریانی و تغییر ارزشها و باورها نیز حساس بودند و پیگیریهای ایشان در این زمینه، از دغدغههای اصلی رهبر انقلاب بوده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حساسیت رهبر معظم انقلاب نسبت به رفتار مسئولین گفت: در برخی لحظات، وزرایی در مقابل حضرت آقا قرار میگرفتند و کاملاً دست و پایشان را گم میکردند. ایشان به شدت به این افراد نهیب میزدند و تأکید میکردند که چرا این کار را انجام دادهاند و یادآوری میکردند که این رفتارها غلط بوده و پیگیری خواهد شد.
وی افزود: در حجتالاسلام والمسلمین صلح میرزایییها و دیدارهای عمومی با مجموعههای مختلف، برخی نطقهای نمایندگان مجلس و وزرا، مردم را نگران و ناراحت میکند. اخیراً هم تعدادی از نمایندگان نطقهایی داشتند که انتقادی یا افشاگرانه بود و برخی از بزرگواران پیش از بیان، چند بار این مسائل را به صورت خصوصی مطرح کرده بودند اما توجهی نشده بود، تا اینکه در نهایت برخی نطقها در صحن مجلس مطرح شد. این گونه نطقها ذهن مردم را به سرعت به این نتیجه میرساند که فساد همهجا را فرا گرفته و سکینه و آرامش جامعه کاهش مییابد.
حجتالاسلام والمسلمین صلح میرزایی تصریح کرد: رهبر انقلاب بارها توصیه کردهاند که نحوه بیان مسئولین باید به گونهای باشد که آرامش و اعتماد مردم حفظ شود. نمونههایی از این مسئله در رفتار رئیس جمهور و برخی وزرا قابل مشاهده است، که گاهی بیانات ضعیف و ناآگاهانه، پیامدهایی منفی در سطح بینالمللی دارد. حضرت آقا در دیدارهای اخیر با مردم و هیئت دولت، تأکید کردند که ارسال پیام قدرت و قوت، همراه با پیگیری امور، نقش مؤثری در افزایش سکینه و مقاومت مردم دارد.
وی در ادامه به نقش حضور بهموقع رهبر انقلاب در صحنهها اشاره کرد و گفت: همانطور که دبیر محترم آقای زارع فرمودند، شخصیت رهبر انقلاب و حضور فعال ایشان در لحظات حساس بسیار تأثیرگذار است. ایشان در توصیف حضرت امام میفرمودند: «امام رهبری است که در لحظه میتواند اقداماتی انجام دهد و قلبها را به یک اتفاق نزدیک کند.»
حجتالاسلام والمسلمین صلح میرزایی با اشاره به اهمیت جایگاه ولایت و رهبری در سیره عملی رهبر معظم انقلاب گفت: در شرایط بحرانی و راهپیماییها، مسئولین موظف شدند که رسیدگی کنند و مانع آسیب به جامعه شوند. ایشان تأکید داشتند که هر کسی که بتواند با اشارهای هدایت قلبها را به سمت اقداماتی به نفع کشور و انقلاب سوق دهد، باید تقویت و نه تضعیف شود. رهبر انقلاب بارها یادآوری کردهاند که تلاشها و پیامهای ایشان بخشی از تاریخ انقلاب است و باید حفظ شود.
وی افزود: حضرت آقا بارها تأکید کردهاند که هزاران تعبیر درباره خودشان دارند اما فدای انقلاب و اسلام هستند و تقویت جایگاه ولایت فقیه برای ایشان بسیار اهمیت دارد. به گفته حجتالاسلام والمسلمین صلح میرزایی، حتی در بازدیدی از تپهای به نام ملیتا در لبنان، که پایگاهی زیرزمینی شبیه فعالیتهای حماس بود، رزمندگان حزبالله بر این نکته تأکید داشتند که علت پیروزی آنها در جنگ تموز، اتصالشان به ولایت بوده است، نه صرفاً اشراف اطلاعاتی یا تجهیزات نظامی.
وی ادامه داد: حضرت آقا در برخورد با برخی رئیسجمهورها و مسئولین نیز همواره به دنبال تقویت جایگاه ولایت بودند. ایشان در کارهای جزئی دخالت نمیکنند، اما هرگاه مشاهده کنند اقدامی جزئی میتواند به حرکت کلان انقلاب آسیب برساند، وارد عمل میشوند. این نگرش در دفاع مقدس دوازده روزه و حتی در فعالیتهای حزبالله کاملاً مشهود بود و عنصر ولایت یکی از عوامل مهم در افزایش سکینه، صبر و مقاومت ملی به شمار میرود.
حجتالاسلام والمسلمین صلح میرزایی با بیان خاطرهای از دوران جنگ گفت: در شبهایی که لانچرها و پدافندهای ما هدف قرار گرفت و فرماندهان و دانشمندان ما ترور شدند، حضرت آقا به میدان آمدند و با اشراف کامل بر مجموعههای نظامی، حتی تا ردههای پایینتر، اقدام به مدیریت و هدایت کردند. ایشان با فرماندهان ارتباط مستقیم داشتند، حال و احوال آنها و خانوادههایشان را میپرسیدند و در انتخاب فرماندهان و جانشینان تصمیمگیری میکردند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان تأکید کرد: نقش ولایت و کنشهای ولایتمدارانه رهبر انقلاب، و تلاش مستمر ایشان برای تقویت جایگاه ولایت فقیه، یکی از شاخصههای مهم سیره عملی ایشان است که در حفاظت از انقلاب و ارتقای صبر و مقاومت ملی مؤثر بوده است.
ارسال نظرات