۲۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۷۹۵۰۸

سومین جشنواره ادبیات داستانی بسیج استان قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ سومین جشنواره ادبیات داستانی بسیج استان قم با عنوان « داستان راستان » و با حضور کارگردان سریال یوسف پیامبر برگزار شد.
داستان راستان



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا ، سومین جشنواره ادبیات داستانی بسیج استان قم با عنوان « داستان راستان » و با حضور کارگردان سریال یوسف پیامبر برگزار شد.

در این جشنواره که پنج شنبه 26 فروردین در تالار قدس مصلای قم برگزار شد از برگزیدگان نویسندگان بسیجی داستان کوتاه با اهدای جوایز تقدیر بعمل آمد.

در این آیین، سردار سرتیپ پاسدار جباری، فرمانده سپاه علی بن ابیطالب در سخنانی هنر و هنرمند بسیجی را دارای ویژگی هایی دانست و نکاتی را در این زمینه یادآورشد.

وی سالم سازی محیط هنری بسیج، گسترش روابط انسانی و تعامل سازنده و مؤثر با نهادهای هنری، حفظ و تقویت محبوبیت بسیج و مقبولیت مردمی را از جمله ویژگی های کار هنری بسیج دانست.

سردار جباری همچنین توجه ویژه به هنرمندان، حضور هوشمندانه هنرمندان بسیجی در صحنه و درک اقتضائات زمان، واکنش به موقع و مؤثر، شناخت و توجه جدی به موقعیت های جامعه را خواستار شد.

در ادامه این مراسم، فرج الله سلحشور به ایراد سخن پرداخت و گفت : هرگاه سخن رهبری در باره هنر و ادبیات را می شنوم بغض می کنم چون غربت این مرد در این کلام آشکار است که می گوید من دشمن را می بینم چرا شما نمی بینید.

وی با بیان این که با باز کردن همین سخنان رهبری ، مشکلات فرهنگی کشور حل می شود افزود: همین مقدار همت برای حل معضلات فرهنگی وجود ندارد اما برای حل مشکلات اقتصادی استادان دانشگاهی دعوت می شوند و ساعت ها بحث می کنند یا در مسایل سیاسی نیز همین طور و نیز مسئله انرژی هسته ای .

سلحشور علت بی توجهی به مشکلات فرهنگی را در ورود نکردن دولت به هنر روز و بی توجهی مردم دانست و گفت: مشکلات دیگر حس شدنی هستند اما کسی نسبت به پخش یک فیلم یا سریال بی ارزش ، اعتراض نمی کند.

این کارگردان تلوزیونی گفت: شاید اغراق نباشد اگر بگویم ما سرباز خوبی نیسیتیم، علت هم این است که سرخورده شدیم و بریدیم. این که دشمن در کار فرهنگی موفق می شود برای این است که تعریف و مبنا دارد اما ما برای کار فرهنگی یک اتاق فکر نداریم. هنرمندان ما هم به روزمرگی افتاده اند.

وی با اشاره به آلودگی فضای هنری و نبود دانش لازم در زمینه هنر و ادبیات، به خاطره دیدار خود و جمع معدودی از نویسندگان و هنرمندان با مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: ایشان از چند هنرمند صاحب سبک روسی نام بردند به جز تولستوی که مارکسیسم اجازه مطرح شدن و شهرت به آنها نداده بود . ما اسم این اشخاص را نشنیده بودیم . بعد اسم آثارشان را گفتند و بعد نام چند رمان داخلی کشور را که نخوانده بودیم و شرمنده شدیم.

سلحشور با اشاره به مخالفت خانواده شهید بروجردی با ساخت فیلمی غیر واقعی از وی تصریح کرد: وضعیت هنری الان بد تر از سال های اول انقلاب است . چرا قصه گویی رشد نمی کند و دستمایه فیلم نامه نویسی قرار نمی گیرد؟ چرا سینما در خدمت انقلاب نیست؟

این کارگردان تلوزیونی با انتقاد از سریال های تاریخی امام حسن و امام رضا و سریال های نوروزی ، علت ضعف را توهم و خیال پردازی به نام درام دانست و تاکید کرد خیال پردازی منفصل از حقیقت ، انسان محوری و مادیگرایی که از غرب وارد شده باعث این نقص است که باعث می شود یک فرد جدا از واقعیت و حقیقت ، و با برداشت خود فیلم بسازد .

وی مواردی چون سربداران و فیلم های قرآنی را از نظر دخالت و تاثیر برداشت های شخصی مورد انتقاد قرار داد و گفت : مبنای قصه نویسی را خود قرآن در آخرین آیه سوره یوسف نشان داده است.

کارگردان سریال یوسف گفت : برای من جالب بود که چرا این سریال یوسف برای کودک چند ماهه تا پیرمرد نود ساله و زن و مرد و بی سواد و آیت الله جذاب بوده است. علی رغم دکور زیبا و لباس و گریم و فیلم برداری از نظر قرآن ، قصه خوب ، عبرت آموز است و کلام حق با فطرت همه ارتباط برقرار می کند و برای هدایت گفته می شود .

وی در پایان پیشنهاد کرد برای نجات سینما و تلوزیون ، به قصه نویسی با معیارهای دینی و قرآنی پرداخته شود.

در پایان این آیین، گزارش هیئت داوران قرائت شد و در رشته داستانک، حامد حجتی ، زهرا عبدی ، هاجر ملک محمودی به ترتیب اول تا سوم و در رشته داستان کوتاه، سیده فاطمه موسوی ، محمد رضا پیوندی، زینب سرداری ، علی باباجانی ، و اعظم اسماعیلی به ترتیب اول تا پنجم شناخته شدند. همچنین آثار آقای علیرضا کریمی و خانم سیده زهرا برقعی مورد تقدیر قرار گرفت.

گفتنی است در این مراسم ، شخصیت های فرهنگی و سیاسی استان از جمله مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم ، جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه علی بن ابیطالب، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ، مدیر کل بنیاد حفظ و نشر آثار ارزش های دفاع مقدس استان قم ، مسؤول حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در قم، عضو شورای شهر قم ، معاون فرهنگی سپاه علی بن ابیطالب و مدیر صدای قم ./916/پ202/ع

ارسال نظرات