۲۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۷۹۵۱۰
رییس جمهور:

انتظار برقراری امنیت از فروشندگان سلاح، غیر منطقی است

خبرگزاری رسا ـ احمدی نژاد در کنفرانس بین المللی خلع سلاح هسته ای و عدم اشاعه آن گفت: امروز انهدام سلاح هسته ای و رفع تهدید هسته ای بزرگترین خدمت و امنیت پایدار و صلح و دوستی است.
 دکتر احمدي نژاد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر محمود احمدی نژاد صبح امروز در افتتاحیه نخستین کنفرانس بین المللی خلع سلاح هسته ای و عدم اشاعه آن در سالن همایش های صدا و سیمای جمهوری اسلامی با بیان اینکه امنیت از پایه های اصلی زندگی شرافتمندانه و مقدمه ای برای پیشرفت رفاه عمومی است اظهار داشت: امروز انهدام سلاح هسته ای و رفع تهدید هسته ای بزرگترین امنیت پایدار و صلح و دوستی است.

وی خطاب به مدعوین حاضر در این همایش اظهار داشت: امروز علیرغم اینکه بخش وسیعی از منابع ملت ها در راه توسعه رفاه و تامین امنیت ملی مصرف می گردد ولی نشانه ای از بهبود وضعیت و کاهش فضای تهدید مشاهده نمی شود.

رییس جمهور کشورمان افزود: جنگ ها، تجاوز و اشغالگری ها و از همه مهمتر انباشت سلاح هسته ای و کشتار جمعی در کنار سیاست های اعمالی از سوی چند دولت توسعه طلب، چشم انداز امنیت را در مقیاس ملی، منطقه ای و بین المللی برای همه ملت های جهان مبهم ساخته است به طوری که فضای ذهنی امروز جوامع متاثر از احساس تهدید و ناامنی است.

وی همچنین با بیان اینکه هنوز شعار خلع سلاح هسته ای محقق نشده است و آژانس انرژی هسته ای در انجام وظایف خود موفق نبوده افزود: زرادخانه های هسته ای و بیولوژیک هر روز انباشته تر از قبل می شود و رقابت تسلیحاتی گسترش می یابد، به راستی علت آن چیست؟

رییس جمهور کشورمان در اولین کنفرانس خلع سلاح هسته ای و عدم اشاعه آن پس از طرح این سئوال خطاب به مدعوین حاضر گفت: به نظر ما باید علت آن را در سیاست و اقدامات دولت های مستکبر و زیاده خواه جستجو کرد.

وی با اشاره به شش مورد از علل ناکارآمدی تلاش های جهانی برای دستیابی به صلح پایدار در تشریح آن، با اشاره به سیاست تولید و به کارگیری سلاح هسته ای گفت: اولین سلاح هسته ای توسط دولت آمریکا ساخته و بکارگیری شد که این اقدام ضد بشری به ظاهر دست برتر را برای آمریکا در جنگ دوم پدید آورد ولی خود این عمل مشوق اصلی توسعه سلاح هسته ای توسط دیگر کشورها بود.

رییس دولت دهم با اشاره به سیاست استفاده از سلاح هسته ای به عنوان ابزار بازدارندگی ادامه داد: این سیاست نیز عامل اصلی توسعه رقابت تسلیحاتی است زیرا بازدارندگی مستلزم داشتن دست بالا در کیفیت و کمیت سلاح می باشد که این عامل خود به رقابت خانمان برانداز هسته ای دامن زده است.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد: متاسفانه دولت آمریکا هم از سلاح هسته ای استفاده کرده و هم به طور رسمی تهدید به استفاده از آن را اعلام می کند، وقتی دارندگان و استفاده کنندگان از سلاح اتمی با برخورداری از حق ناعادلانه وتو در بالاترین مرجع مسئول امنیتی جهان قرار دارند آیا این خود به معنای تشویق دیگران به تولید سلاح هسته ای برای تامین امنیت ملی شان نمی باشد.

وی همچنین با اشاره به استفاده ابزاری و یک جانبه برخی دولت ها از شورای امنیت ملی و آژانس اتمی یاد آور شد: شورای امنیت آشکارا به ابزار عمل سیاسی چند دولت زورگو تبدیل شده است به طوریکه تا کنون نتوانسته از حقوق و امنیت ملت ها صیانت کند.

رییس شورای عالی امنیت ملی ایراد داشت: در حالی که امروز رژیم اشغالگر صهیونیستی بیش از دویست کلاهک اتمی ذخیره کرده و مصوب چند جنگ گسترده می باشد، در عین حال همواره ملت های منطقه را تهدید به ترور و حمله نظامی می کند از سوی آمریکا و متحدانش به طور مطلق حمایت می شود و کمک های لازم برای توسعه سلاح اتمی نیز دریافت می کند.

رییس جمهور در تشریح اعمال معیارهای چندگانه برخی از قدرت های استکباری گفت: این در حالی است که همین دولت ها به بهانه کذب انحراف در فعالیت های صلح آمیز هسته ای دیگر کشورها حتی بدون ارائه یک سند معتبر، سنگین ترین فشارها را بر اعضای آژانس اعمال می کند و توجیه آنان برای این سیاست دوگانه این است که رژیم صهیونیستی عضو آژانس نیست، آیا این معنای تشویق دیگران به خروج از آژانس نیست.

وی آخرین علت مورد اشاره خود را یکسان معرفی کردن سلاح هسته ای با انرژی هسته ای از سوی برخی دولت ها عنوان کرد و اظهار داشت: انرژی هسته ای جزو پاکترین و ارزانترین انرژی هاست که تغییرات آب و هوایی، آلودگی های ناشی از سوخت فسیلی و تجدید ناپذیری آن ضرورت به کارگیری از این انرژی را دو چندان می کند. همچنین فناوری هسته ای در تولید دارو و درمان بیماری صعب العلاج و در صنایع بسیاری از زمینه های مورد نیاز کاربرد گسترده و مفیدی دارد، از این رو بزرگترین خیانت دارندگان انحصاری سلاح هسته ای، یکسان معرفی کردن سلاح اتمی با انرژی اتمی است.

احمدی نژاد تصریح کرد: اصولا مسیر ساخت سلاح اتمی با مسیر استفاده از انرژی اتمی متفاوت است و آنها این را به خوبی می دانند ولی می خواهند هم سلاح هسته ای و هم انرژی هسته ای را به صورت انحصاری در اختیار خود داشته باشند و از این راه اراده خود را بر جامعه جهانی تحمیل کنند، آیا این رفتار زمینه توسعه و تولید سلاح هسته ای نمی باشد.

وی پس از تشریح علل شش گانه خود افزود: انتظار برقراری امنیت از صاحبان حق وتو و کسانی که خود بزرگترین فروشندگان سلاح در جهان هستند انتظاری غیر منطقی است.

وی در ادامه با ارائه پیشنهادات پنج گانه خود برای تحقق هدف انسانی خلع سلاح های کشتار جمعی و جلوگیری از گسترش آن گفت: تشکیل یک گروه مستقل بین المللی برای برنامه ریزی و نظارت جهت خلع سلاح اتمی و جلوگیری از اشاعه آن از سوی مجمع عمومی بین المللی به طوریکه این گروه به گونه ای عمل کند که همه ملت های مستقل در مدیریت این کار مشارکت داشته باشند و تعلیق عضویت دارندگان و تهدیدکنندگان سلاح های هسته ای از آژانس بین المللی هسته ای و شورای حکام از جمله پیشنهادات برای خلع سلاح هسته ای است.

وی با اشاره به اینکه بازنگری در پیمان منع و گسترش سلاح هسته ای باید صورت گیرد تاکید کرد: حضور دارندگان سلاح های هسته ای به خصوص آمریکا مانع از تنظیم یک قرارداد عادلانه می باشد زیرا دولت آمریکا خود متهم به تولید و استفاده ظالمانه از این سلاح ها است. ضمن آنکه ساختار فعلی شورای امنیت به شدت ناکارآمد است و باید وتو که ناعادلانه و غیر دموکراتیک است لغو شود.

رییس جمهور کشورمان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که با تلاش بومی دانشمندان خود از فناوری صلح آمیز هسته ای برخوردار شده این آمادگی را دارد که همه تجهیزات خود را تحت نظر آژانس در اختیار دیگر اعضا قرار دهد.

احمدی نژاد تصریح کرد: ما علیرغم همکاری حداکثری با آژانس انرژی هسته ای و انجام تعهدات نه تنها از کوچکترین مساعدت اعضا و دارندگان فناوری آژانس استفاده نکردیم بلکه تحت سنگین ترین فشارهای ناعادلانه بوده ایم با این حال با اعتقادی راسخ به ضرورت خلع سلاح جهانی، آماده مشارکت سازنده در مدیریت خلع سلاح جهانی و تنظیم مقررات جدید هستیم.

وی در پایان در جمع مدعوین حاضر در اولین کنفرانس خلع سلاح کشتار جمعی اعم از دولتمردان، پژوهشگران و صاحب نظران جامعه جهانی خطاب به دولتمردان آمریکایی و متحدانش اعلام داشت: دوران اتکا به بمب اتمی به سر رسیده است و تهدید به استفاده از سلاح هسته ای مخصوص کسانی است که فاقد منطق و اندیشه انسانی می باشند، تهدید به استفاده از سلاح اتمی فقط آبروی دولتمردان آمریکا را بیش از پیش برد و سیاست های ضد انسانی آنان را برملا کرده است.

وی در پایان با بیان اینکه اکنون دوران ملت ها و اندیشه و فرهنگ است گفت: سیاست های تسلط بر خاورمیانه و منافع ارزان آن امروز آشکارا شکست خورده و خواب ایجاد امپراطوری های جدید آشفته شده و تعبیر نخواهد شد از این رو بهتر است به جای ادامه راه پیشینیان خود که به زباله دان تاریخ پیوستند به جاری زلال ملت ها و فرهنگ و منطق انسانی بپیوندید. /955/پ202/ج

ارسال نظرات