منافقان در ماجرای تغییر قبله بازشناسی شدند

حجتالاسلام غلامحسن محرمی، مدیر حلقه تخصصی تاریخ اسلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به پانزدهم رجب سال دوم هجری، سالروز تغییر قبله از بیتالمقدس به سوی کعبه آن را یکی از تحولات مهم تاریخ اسلام برشمرد و گفت: تغییر قبله پس از 18 ماه از هجرت پیامبر اکرم(ص) به مدینه اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه قبله مسلمانان ابتدا بیتالمقدس بود و مسلمانان به آن سمت نماز میخواندند، اظهار داشت: زمانی که پیامبر در مکه نماز میخواند، همواره کعبه بین ایشان و بیتالمقدس قرار میگرفت، یعنی همواره پیامبر اکرم(ص) رو به کعبه نماز میخواند.
حجتالاسلام محرمی افزود: پس از اینکه پیامبر اکرم(ص) به مدینه هجرت کردند، خواندن نماز به سمت بیتالمقدس سبب تبلیغات منفی یهودیان علیه دین اسلام شد، به طوری که همواره طعنه میزدند که دین اسلام دین مستقلی نیست و شعبهای از دین یهود است و قبله مسلمانان هم قبله یهودیان است.
وی خاطرنشان کرد: تبلیغات منفی یهودیان سبب رنجش مسلمانان شد، از خداوند تعالی خواستند که قبله آنان را تغییر دهد، از این رو خدا هم دعای آنان را اجابت کرد و قبله از بیتالمقدس به سمت کعبه تغییر یافت.
مدیر حلقه تخصصی تاریخ اسلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره چگونگی تغییر قبله اظهار داشت: هنگامی که پیامبر اکرم(ص) دو رکعت نماز ظهر را در مسجد «بنی سالم» خوانده بودند، جبرئیل نازل شد، بازوهای آن حضرت را گرفت و او را به سوی کعبه برگرداند.
وی با بیان اینکه نمازگزارانی که پشت سر رسول اکرم(ص) اقامه نماز کرده بودند نیز آمادگی کامل برای تغییر قبله داشتند، گفت: مسجد بنیسالم که در غرب مدینه واقع شده است، به سبب تغییر قبله به ذوقبلتین تغییر نام یافت.
حجتالاسلام محرمی تغییر قبله از بیتالمقدس به سمت کعبه را یکی از امتحانهای الهی برشمرد و با اشاره به آیه «لِنَعْلَمَ مَن یَتَّبِعُّ الرَّسُولَ مِمَّن یَنقَلِبُ عَلَى عَقِبَیْهِ» ابراز داشت: خداوند تعالی قبله را به آن جهت تغییر داد تا پیروان پیامبر(ص) را از کسانی که به مخالفت او بر میخیزند معلوم کند.
وی با بیان اینکه منافقان در ماجرای تغییر قبله از مسلمانان بازشناسی شدند، تصریح کرد: خداوند به پیامبرش میفرماید «به کسانی که از تغییر قبله مسلمانان از بیتالمقدس به کعبه انتقاد میکنند، بگو مشرق و مغرب هر دو ملک خداست و در آنها هر طور که مصلحت و حکمت او اقتضا کند، تصرف میکند».
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: خداوند به وسیله این گفتار قول کسانی را که گمان میکردند، بیتالمقدس از کعبه با شرافتتر است و بهتر است که همیشه قبله باشد را باطل و مردود ساخت. /920/ت302/ع