۱۲ آبان ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۷۹۶۳۹۹
ارمغان اخلاق(1)

امانت دار آبرو و اسرار مردم باشیم

امانت دار آبرو و اسرار مردم باشیم
مشهد- آیت الله مروی با اشاره به حدیث نبوی و رد انحصار امانت داری در کالا، آبرو و اسرار مردم را مصداقی از امانت دانست و بر لزوم حفظ آن تاکید کرد.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، ارمغان اخلاق سلسله مطالب اخلاقی بیان شده در درس خارج فقه وقف آیت الله احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در مدرسه علمیه میرزاجعفر دانشگاه رضوی است که روشنگر مسیر فضل و کمال بوده و با هدف دستیابی به آرامش و رستگاری در کلام اهل بیت علیهم السلام به صورت پیوسته منتشر می شود.

آیت الله مروی در ابتدای درس خارج فقه وقف با قرائت حدیث «أَقْرَبُكُمْ مِنِّي غَداً فِي الْمَوْقِفِ أَصْدَقُكُمْ لِلْحَدِيثِ وَ آدَاكُمْ لِلْأَمَانَةِ وَ أَوْفَاكُمْ بِالْعَهْدِ وَ أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً وَ أَقْرَبُكُمْ مِنَ النَّاسِ» ازپیامبر عظیم الشأن اسلام بیان داشت: می فرمایند که نزدیک ترین شما در روز قیامت به من کسی هست که راستگوترین، امانت دارترین، وفادارترین شما به عهد و پیمان و خوش اخلاق ترین و نزدیکترین شما به مردم باشد.

وی افزود: امانت فقط به کالا و جنس نیست، آبروی افراد هم امانت است، اگر کسی پیش شما سری گذاشته، این امانت است، کالا و جنس یک مصداق برای امانت محسوب می شود اما کسی که به شما اعتماد کرده و آبرویش را پیش شما امانت گذاشته مبادا اسرار او را جایی نقل کنید که در امانت خیانت می شود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه دایره امانت را نباید ضیق و به جنس و کالا محدود کنیم چراکه مصادیق بسیاری دارد، به فراز « وَ أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً» اشاره کرد و گفت: یک مصداق از آن برخورد با مهر و محبت و خنده رو بودن است اما در اینجا نیز خوش اخلاقی را محدود نکنیم به شخصی که هیچ وقت عصبانی نمی شود و مثلا همیشه می خندد.

وی افزود: در باب خلقیات پیامبر عظیم الشأن این تعبیر را داریم که خلق و خوی ایشان قرآنی است یعنی همیشه خنده رو بود و آن همه فضیلت های انسانی که در قرآن مورد مدح قرار گرفته پیامبر اکرم و حتی ائمه معصومین نیز دارای این فضیلت ها به نحو تمام و کمال بوده اند و همه آن رذیلت های اخلاقی که در قرآن ذکر شده است نیز از دامن پاک این بزرگان به دور بوده است.

وی فراز مورد اشاره در حدیث را خلق و خوی قرآنی دانست که شامل فضیلت هایی می شود که در قرآن، مورد مدح قرار گرفته است.

فضل و رحمت خدا چیست؟

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به آیه 58 سوره یونس بیان داشت: خداوند متعال می فرماید: «قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِکَ فَلْیَفْرَحُوا هُوَ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ» بگو این موعظه، دارو، هدایت به سوی رحمت و فضل و مرحمت خداست، پس باید مؤمنان به آن شاد شوند چراکه از ثروت و مادیاتی که جمع می‌کنند، این بهتر است.

وی افزود: مال و ثروت، اندوخته های مادی، عنوان و شهرت و منصب همه موقتی است و معلوم نیست آنچه که در این دنیا سبب نشاط و شادی انسان می شود، در آخرت موجب وزر و وبالش نباشد.

وی در ادامه گفت: پس وقتی به عمق مطلب نگاه می کنیم، متوجه می شویم هیچکدام از این مسائل مادی که اشاره شد، ارزش امید بستن و دلخوش کردن ندارد.

آیت الله مروی بیان داشت: در روایتی در ذیل این آیه چنین آمده است که «وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: قُلْتُ قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ‏  وَ بِرَحْمَتِهِ‏  فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ قَالَ بِوَلَايَةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ع هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُ هَؤُلَاءِ مِنْ دُنْيَاهُم‏»(الکافی، ج 1، ص 423) محمد بن فضیل می گوید از حضرت سوال کردم این فضل الهی چیست که انسان باید به آن دل ببندد و شادی و نشاط همان هست؟ حضرت فرمودند ولایت محمد و آل محمد است.

وی افزود: طبق این حدیث شریف، این فضل و رحمتی که خداوند مومنان را به آن دعوت کرده است که به آن شاد و امیدوار باشند، ولایت پیامبر بزرگوار و ائمه اطهار است که این از هر آنچه در دنیا جمع می کنید، بهتر و خیر و برکت در آن قرار دارد./933/

ارسال نظرات