۰۹ تير ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۷۹۶۸۸

کنگره تبریز پایتخت تشیع برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از برگزاری کنگره « تبریز پایتخت تشیع » خبر داد.
تراب محمدي رئيس سازمان ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، تراب محمدی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی امروز در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران اظهار داشت: امسال هفده جشنواره فرهنگی و مذهبی برای معرفی منطقه آذربایجان و تبریز برگزار خواهد شد.

وی گفت: با توجه به اینکه مذهب شیعه برای اولین بار از سوی شاه اسماعیل صفوی در تبریز رسمی اعلام شد، کنگره « تبریز پایتخت تشیع » در این شهر برگزار می شود.

محمدی با بیان این‌که نام تبریز به عنوان پایتخت شیعی جهان اسلام در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است، گفت: هدف از برگزاری این کنگره تحلیل و بررسی نقش تبریز در اعتلای فرهنگی دینی و شیعی کشور و جهان اسلام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ثبت منظومه حیدربابا به عنوان میراث معنوی حتما امسال انجام می شود و ثبت ملی فرش آذربایجان نیز در دستور کار قرار دارد.

محمدی در ادامه از ورود اشیای مهم موزه ملی ایران به تبریز در 14 مرداد ماه به تبریز خبر داد و اظهار داشت: این اشیای تاریخی بی نظیر با عنوان «مرد در افق تاریخ» در محل موزه آذربایجان به نمایش در می آید.

رییس سازمان میراث فرهنگی وگردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی همچنین از اتمام مرمت ارک علیشاه تبریز تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: بنای ارک مسجدعلیشاه تبریز، که مصلای اعظم و زیبای تبریز در جوار آن بنا شده، در سال 724 هجری قمری از سوی تاج‌الدین علیشاه پس‌از 13 سال ممارست احداث شده است.

وی ادامه داد: امروزه تنها بخشی از دیوارهای عظیم و محراب بسیار بلند شبستان جنوبی این مجسد بر جای مانده‌ که خود موید شکوه روزگار آبادانی آن است.

محمدی در پایان گفت: پرونده ثبت جهانی بازار تبریز به صورت کامل به یونسکو ارسال شده است و اگر مشکل خاصی پیش نیاید به زودی شاهد ثبت جهانی بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان هستیم./935/پ202/س

ارسال نظرات