۱۸ آبان ۱۴۰۴ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۷۹۷۰۲۸
کارشناس دینی:

شناخت حضرت زهرا از مسیر ولایت عبور می‌کند

شناخت حضرت زهرا از مسیر ولایت عبور می‌کند
اصفهان- حجت الاسلام و المسلمین ابطحی گفت: پاسداشت سیره حضرت زهرا(س) تنها در عزاداری خلاصه نمی‌شود، بلکه در شناخت جایگاه ولایت، حفظ هویت دینی و ایستادگی در برابر انحرافات اجتماعی معنا پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق ابطحی، در هیئت رزمندگان اسلام محبان یوسف حضرت زهرا(س) در گلستان شهدای اصفهان با بیان اینکه سیره حضرت زهرا(س) نقشه راه هویت دینی جامعه است، اظهار داشت: اگر حضرت فاطمه زهرا(س) در آن مقطع حساس و سرنوشت‌ساز وارد میدان نمی‌شد و دفاع نمی‌کرد، اثری از اسلام، قرآن و ولایت باقی نمی‌ماند.

وی افزود: دینداری امروز امت اسلامی مرهون همان فداکاری و حضور آگاهانه حضرت زهرا(س) است؛ در فضای سنگین خفقان آن زمان، هیچ‌کس حتی حضرت امیرالمؤمنین(ع) امکان سخن گفتن و روشنگری نداشت و تنها صدایی که در جامعه طنین انداخت، فریاد حضرت زهرا(س) بود؛ فریادی که در قالب گریه، خطبه و اعلام نارضایتی از وضعیت موجود بیان شد و همه معادلات طراحی‌شده برای حذف ولایت را بر هم زد.

حجت الاسلام و المسلمین ابطحی به خطبه معروف حضرت زهرا(س) در جمع زنان مهاجر و انصار اشاره کرد و گفت: وقتی زنان مدینه برای عیادت آمدند و از حال آن حضرت پرسیدند، ایشان حتی یک جمله درباره وضعیت جسمی خود نگفت، بلکه سراسر سخن او دفاع از حضرت امیرالمؤمنین(ع) و بیان انحرافی بود که پس از رحلت پیامبر(ص) رخ داده بود.

وی بیان کرد: حضرت زهرا(س) خطاب به آنان فرمود که چرا از مسیر پیامبر اکرم(ص) فاصله گرفته‌اند، چرا اصول و پایه‌های نبوت را رها کرده‌اند، و چرا از خانه‌ای که محل نزول جبرئیل بود فاصله گرفتند.

کارشناس دینی با بیان اینکه این دوری، خسارتی آشکار برای امت بود، عنوان کرد: سخن حضرت زهرا(س) تنها اعتراض به یک رویداد تاریخی نبود، بلکه پیش‌بینی پیامدهای انحراف از ولایت بود؛ پیش‌بینی‌ای که در همان سال‌ها و در دوره‌های بعد آشکار شد و همچنان برای جامعه امروز پیام دارد.

وی افزود: حضرت زهرا(س) در بستر بیماری و در جمع زنان مهاجر و انصار، در مقام دفاع از جایگاه امیرالمؤمنین(ع)، پنج ویژگی اصلی آن حضرت را بیان کردند؛ ویژگی‌هایی که جامعه آن زمان توان تحمل و همراهی با آن را نداشت.

حجت الاسلام و المسلمین ابطحی اظهار داشت: نخستین خصوصیت امیرالمؤمنین(ع) شمشیر برنده او در راه حق بود؛ آن حضرت در جنگ بدر، احد و دیگر میدان‌های نبرد، محور حمایت از اسلام بود و ضربات قاطعانه او ستون‌های شرک را فرو ریخت.

وی با اشاره به سخن امیرالمؤمنین(ع) خطاب به معاویه گفت: همان شمشیری که در بدر و احد دشمنان را از میان برداشت، همان شمشیر در دست علی باقی مانده بود و این قدرت و صلابت برای بسیاری غیرقابل تحمل بود.

حجت الاسلام و المسلمین ابطحی دومین ویژگی امیرالمؤمنین(ع) را نترس بودن و تسلیم‌ناپذیری در برابر تهدید و فشار دانست و گفت: امام علی(ع) خود فرمودند که استقبال او از مرگ، بیش از استقبال کودک از مادر است.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: دشمنان نمی‌توانستند با شخصیتی مواجه شوند که هیچ تهدیدی او را از مسیر حق بازنمی‌گرداند.

وی سومین ویژگی امیرالمؤمنین(ع) را عدم کوتاه آمدن در برابر انحراف برشمرد و ابراز کرد: امام علی(ع) در هیچ‌یک از مواضع خود ملاحظه‌کاری شخصی نداشت و اساس رفتار او، دین و رضایت خدا بود.

حجت الاسلام و المسلمین ابطحی نمونه‌ای از اجرای عدالت علوی را در ماجرای قطع انگشت یک مجرم ذکر کرد و گفت: حتی نزدیکان حضرت نیز در برابر اجرای حکم الهی استثنا نمی‌شدند.

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه چهارمین خصوصیت امیرالمؤمنین(ع) را شدت در برابر تخلف و قانون‌گریزی دانست و گفت: علی(ع) در مقام حکومت و قضا، با متخلفان به گونه‌ای برخورد می‌کرد که دیگران نیز حساب رفتار خود را نگه‌دارند و این روح عدالت‌ورزی برای بسیاری سنگین بود.

وی پنجمین ویژگی حضرت امیرالمؤمنین(ع) را غرق بودن در خدا و طلب رضای الهی عنوان کرد و افزود: امام علی(ع) تنها در مدار بندگی و اخلاص حرکت می‌کرد و همین ویژگی، محور همه صفات او بود.

حجت الاسلام و المسلمین ابطحی یادآور شد: این پنج ویژگی که در وجود حضرت امیرالمؤمنین(ع) تجلی داشت، برای گروهی غیرقابل تحمل بود و موجب شد آنان از او فاصله بگیرند.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) فرمودند حضرت علی(ع) همان کسی بود که توان بیان نیازهای واقعی جامعه را داشت، اما مردم او را کنار گذاشتند و به سراغ کسانی رفتند که حتی در حل مشکلات شخصی خود ناتوان بودند، چه برسد به اداره امت.

کارشناس دینی خاطرنشان کرد: خود خلفای پس از پیامبر(ص) بارها اعتراف کرده‌اند که اگر امام علی(ع) نبود، به اشتباه می‌افتادند؛ یکی از آنان بیش از هفتاد بار گفت« اگر حضرت علی نبود، من هلاک می‌شدم؛ حضرت امیرالمؤمنین(ع) فرمود از من بپرسید پیش از آنکه مرا از دست بدهید و اعلام کرد که به راه‌های آسمان آگاه‌تر از زمین است و به همه جزئیات قرآن، از محل نزول تا ناسخ و منسوخ، علم دارد، اما مردم چنین شخصیتی را کنار گذاشتند و او در حاشیه قرار گرفت.

وی ادامه داد: جریان نفاق و جهل عمومی جامعه باعث شد که تنها چند دهه پس از ماجرای غدیر، خطبه پیامبر(ص) فراموش شود و حضرت علی(ع) از حق مسلّم خود باز بماند.

حجت الاسلام و المسلمین ابطحی با نقل فرازی از خطبه حضرت زهرا(س) گفت: به خدا قسم اگر مسیری را که پیامبر در دست امام علی قرار داده بود رها نمی‌کردید، حضرت علی شما را همانند چوپانی دانا به سرزمین‌های پرآب حقیقت می‌رساند.

کارشناس مسائل سیاسی همچنین اشاره کرد: برخی اندیشمندان غیرمسلمان در تحلیل شخصیت حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) گفته‌اند که حضرت علی (ع) برای مردم زمان خود بزرگ‌تر از ظرفیت فهم آنان بود؛ امروز که بشر به عمق آسمان‌ها و کهکشان‌ها راه یافته، بیش از همیشه به هدایت‌های فکری و معرفتی علی(ع) نیاز دارد.

وی با اشاره به خطبه‌های عمیق نهج‌البلاغه، از جمله خطبه اشباح، گفت: بسیاری از شارحان تا امروز نتوانسته‌اند ابعاد کامل بیانات امیرالمؤمنین(ع) را درک کنند؛ حضرت زهرا(س) فرمودند اگر امام علی(ع) زمامدار شما بود، شما را در پنهان و آشکار نصیحت می‌کرد، غمخوار شما بود و از امکانات دنیا برای خود چیزی نمی‌اندوخت و تنها به کمترین حد معیشت اکتفا می‌کرد؛ حضرت علی(ع) با یک پیراهن ساده در خطبه نماز جمعه شرکت می‌کرد و آن را در حین سخن تکان می‌داد تا خشک شود.

کارشناس دینی اظهار کرد: در ماجرایی که حضرت امیرالمؤمنین(ع) برای عثمان بن حنیف بیان فرمودند، حضرت اشاره می‌کنند که می‌توانستم بهترین گندم و بهترین نان را برای خود تهیه کنم، اما خود را به این امور عادت ندادم؛ نقل شده است در روزی گرم مقداری فالوده برای حضرت آوردند، اما ایشان با زدن انگشت کنار آن فرمودند خوب است، اما من خود را به این امور عادت نمی‌دهم؛ حضرت امیرالمؤمنین(ع) به مقدار اندک در غذا اکتفا می‌کرد. در روایتی آمده است که هنگام آوردن غذا، حضرت کیسه‌ای مهر شده را گشودند و تکه‌ای نان جو را با آب تناول کردند و باقیمانده را دوباره مهر کردند؛ فرمودند این برای آن نیست که کسی طمع ببرد، بلکه بیم دارم فرزندانم غذایی بهتر جایگزین کنند.

وی افزود: حضرت زهرا(س) فرمودند حضرت علی(ع) در دنیا زاهد و از دنیاطلب جداکننده بود و راستگو و دروغگو را از هم مشخص می‌کرد. اگر حضرت علی(ع) زمامدار مردم می‌بود چنین رفتاری برای جامعه آشکار بود؛ ما حضرت علی(ع) را به چشم ندیدیم اما در تاریخ چنین نقل‌هایی آمده است؛ امروز فرزند امیرالمؤمنین(ع)، رهبری معظم انقلاب، ساده‌ترین شیوه زندگی را دارد؛ پزشک معالج ایشان گفته است که ایشان حتی در استفاده از میوه سفارش می‌کنند که میوه درجه دو و سه تهیه شود.

حجت الاسلام و المسلمین ابطحی اظهار کرد: در یکی از ملاقات‌ها دیده شده بود که فرش محل نشست ایشان فرسوده بود؛ این سبک زندگی رهبر جامعه است که با چنین روحیه‌ای می‌تواند در برابر دنیا بایستد؛ مرحوم بهلول گفته بود که مردم مرا زاهد می‌شناسند، اما مقام معظم رهبری از من زاهدتر است؛ زیرا من نداشتم و ساده زندگی می‌کردم، اما او همه امکانات را دارد و استفاده نمی‌کند.

وی گفت: این شخصیت در طول سال‌های رهبری، نقطه سیاه یا حتی نقطه خاکستری در زندگی‌اش دیده نمی‌شود بنابراین وظیفه ماست که نسبت به این جایگاه آگاه باشیم و امروز علمدار حرکت جهانی که به سمت عصر ظهور هدایت می‌شود ایشان است.

ارسال نظرات