۱۰ تير ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۷۹۷۱۰

نخستین اجلاسیه کرسی نقد با عنوان «عدم حجیت خبر موثق» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین اجلاسیه کرسی نقد با عنوان «عدم حجیت خبر موثق» ، از سوی هیئت حمایت از کرسی های نظربه پردازی ، نقد و مناظره ، در قم برگزار شد.
نخستین اجلاسیه کرسی نقد با عنوان «عدم حجیت خبر موثق» برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،نخستین اجلاسیه کرسی نقد با عنوان «عدم حجیت خبر موثق» 9 تیرماه از سوی پهیئت حمایت از کرسی های نظربه پردازی ، نقد و مناظره برگزار شد.
 
در این نشست علمی که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی وابسته به جامعة المصطفی العالمیه برگزار شد حجت الاسلام  سیدمحمد نجفی یزدی به عنوان نظریه پرداز به تبیین این نظریه پرداخت.

وی با بیان اینکه بحث درباره اعتبار خبر مخالف پیشینه ای بسیار طولانی دارد تصریح کرد: بحث در حجیت خبر موثق از مهمترین مباحث در اصول و رجال است زیرا در احادیث شیعه صدها حدیث به عنوان موثق معرفی می شود.

حجت الاسلام نجفی یزدی با بیان اینکه حجیت یا عدم آن تاثیر فراوانی در استنباط احکام شرعی دارد عنوان کرد: اقوال در این مسئله گوناگون است و مهمترین آنها دو قول است.

نظریه پرداز در تشریح این دو قول تصریح کرد: حجیت مطلقه که به مشهور نسبت داده شده است به ویژه در چند قرن اخیر و عدم حجیت که شهید ثانی آن را نیز به مشهور قدما نسبت داده است.

وی افزود: ادله حجیت خبر موثق گذشته از برخی روایات به طور عمده سیره عقلا است و در مقابل مخالفین حجیت خبر موثق به برخی آیات مانند آیه نبا و آیه نهی از رکون به ظالمین و روایات فراوانی که مستفاد از آن عدم رضاء شارع به خبر موثق است استناد کرده اند.

حجت الاسلام نجفی یزدی بیان کرد: ادله مخالفین راجح است و حداقل احراز امضاء رضاء شارع به سیره عقلا با وجود آن روایات رادعه ممکن نیست.

وی با بیان اینکه اکثریت قاطع شریعت با حدیث و عمده با خبر واحد بیان شده است اظهارکرد: خبر موثق در میان احادیث شیعه بسیار فراوان است و روایاتی از غیر امامیه اعم از اهل سنت، زیدیه، فطحیه، واقفیه و غلاة در میان روایات شیعه فراوان هستند و نقش بسیار زیادی در امور دینی و به ویژه فقه ایفاء می کنند.

این نظریه پرداز ادامه داد: بحث درباره اعتبار خبر مخالفین پیشینه ای بسیار طولانی دارد و علمای اسلام اعم از شیعه و سنی از قدیم الایام به آن پرداخته اند و شاهد آن بحث هایی است که در این مورد انجام شده است.

وی افزود: به طور مثال محقق اول(علامه حلی) خبر موثق را حجت می دانسته اند بلکه شیخ طوسی به عدم حجیت آن یا تفضیل آن ملتزم شده است.

حجت الاسلام نجفی یزدی تصریح کرد: حتی سخن شیخ صدوق در مورد عدم عمل به روایات سکونی و سماعة بن مهران نشان از توجه قدما در قرن چهارم به این مسئله دارد.
وی افزود: حتی ممکن است سخن شهید ثانی را در مورد شهرت عدم اعتبار مخالفین دلیل بر وجود این مباحث در فرض اولیه بدانیم.

نجفی یزدی بیان کرد: در میان اهل ینت نیز این بحث به عنوان روایات اهل بدعت و اهواء از قدیم الایام مطرح بوده و کلمات شافعی و شریک و ابن مبارک در مورد رافضه شاهد این مدعا است.

وی در پایان نتیجه گیری کرد: استناد به اخبار موثق در موردی که تنها مدرک الزامی باشد و قرینه ای آن را تایید نکند مشکل است و این امر گرچه تاثیر مهمی در فقه دارد اما نه آن گونه که فقه را مضطرب کند، این گونه نیست که اخبار مخالفین صرفنظر از اینان حجت می بود تا لازمه اش از دست دادن هزاران روایت باشد بلکه بسیاری از روایات اینان از جهات دیگر ضعف دارد و مورد استناد نبوده است یا به همان مضمون احادیث صحیح وجود دارد.

گفتنی است حجج اسلام و المسلمین فقیهی، علی اکبر رشاد، علی نکونام، مدرسی یزدی و علیدوست» به عنوان داور و حجج اسلام والمسلمین عندلیب همدانی، سیدجواد شبیری، محمد قائنی، نجفی و منصور مظاهری به عنوان ناقد در این کرسی حضورداشتند./925/پ202/ص
ارسال نظرات