ولایت مداری حضرت زهرا در هر شرایطی برای ما الگو است
به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، آیتالله سید ابوالحسن مهدوی شب گذشته در مراسم فاطمیه مسجد امام حسین(ع) با اشاره به آیه وَلا تَرْکَنُوا إِلَی الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ، اظهار کرد: بنابر دستور صریح قرآن، تکیه و اعتماد به ظالمان و مستکبران، موجب سقوط و خسران است. دین اسلام دینی عقلانی است؛ عقلانی نه به معنای مصلحتاندیشی سطحی، بلکه عقلانیتی که صلاح واقعی انسان را در دنیا و آخرت تأمین میکند.
وی با بیان اینکه امروز گاهی شبهه مطرح میشود که چرا حضرت زهرا(س) در مقابل غاصبان خلافت ایستادند، افزود: این ایستادگی، از روی احساسات نبود؛ مبتنی بر حکمت و مصلحت حقیقی دین بود. اگر حضرت کوتاه میآمدند و سکوت میکردند، حقیقت امامت برای همیشه در تاریخ به حاشیه رانده میشد؛ دفاع ایشان، دفاع از آینده اسلام بود.
آیتالله مهدوی با تأکید بر اینکه غرب در فهم مصلحت حقیقی انسان ناتوان است، تصریح کرد: فلسفهای که در غرب تدریس میشود، از بحثهای بنیادین خداشناسی و معاد خالی است؛ نتیجه این عدم شناخت، گمکردن مسیر انسان و تقلیل مصلحت به منافع مادی و لذتهای کوتاهمدت است اما در دین، مصلحت واقعی شامل دنیا و آخرت است و بدون توجه به آخرت، هر تصمیمی ناقص و زیانبار خواهد بود.
وی با اشاره به مفهوم عزت در مکتب اهلبیت(ع) گفت: دشمن هرگز نمیگوید که میخواهد ملتها را ذلیل کند؛ اما عملکردش همیشه همین است؛ عزت واقعی آن است که انسان تحت فرمان خدا باشد، نه زیر پرچم دشمن. قرآن میفرماید إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا؛ عزت تنها نزد خداوند و اولیای اوست.
عضو خبرگان رهبری با توضیح نمونهای از رفتار حکیمانه حضرت زهرا(س)، ماجرای حضور غاصبان در خانه آن حضرت را یادآور شد و گفت: پاسخ ندادن حضرت به سلام آنها، یک رفتار حسابشده و مستند به مبانی دینی بود؛ زیرا این افراد حقیقتِ اسلام و پیامبر را انکار کرده بودند؛ حضرت با این رفتار، حجت را بر تاریخ تمام کرد تا معلوم شود که اختلاف، شخصی نبود، بلکه بر سر مسیر آینده اسلام بود.
وی در ادامه به جلوه عزت فاطمی در حجاب اشاره کرد و گفت: پوشش حضرت زهرا(س) حتی هنگام ایراد خطبه فدکیه در مسجد، در اوج مقام عقلانی و عزت بود؛ چادر ایشان تا روی زمین بود و زنان مهاجر و انصار آن حضرت را احاطه کرده بودند تا حتی سایهای از اندام ایشان دیده نشود. این رفتار، بیانی عملی از پیوند عفت، عزت و حکمت است.
آیتالله مهدوی با تأکید بر اینکه تبعیت از دشمن به معنای تسلیم شدن در مقابل منافع اوست، گفت: دشمنان اسلام در طول تاریخ نه تنها در پی تسلط سیاسی و اقتصادی بودند، بلکه حتی میراث علمی و فرهنگی ما را نیز به غارت بردهاند؛ از جمله بسیاری از نسخههای اصیل و کهن مجموعههای حدیثی و علمی ائمه(ع) که در دوران تاریخی توسط نفوذیها و استعمارگران از ایران خارج شده و به کتابخانههای غربی منتقل شده است.