۱۰ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۷۹۷۴۴
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

فقه به بازده اقتصادی اشخاص نگاه مثبت دارد

خبرگزاری رسا ـ نویسنده کتاب اسلام و رشد عدالت محور گفت: کتب سرمایه داری غربی تنها به بزرگ شدن کیک سرمایه داری فکر می کند و برای فقرای جامعه برنامه ای ندارد.
اقتصاد اسلامي

حجت الاسلام ناصر جهانیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: مقام معظم رهبری هدف پیشرفت عادلانه را برای این دهه انتخاب کرده‌اند که پیشرفت و عدالت نه تنها با یکدیگر تضاد ندارند، بلکه در صورت کار عاقلانه و هوشمندانه و درستی عمل در اجراء می تواند آثار زیادی داشته باشد.

وی با انتقاد از مبانی فکری نظام اقتصاد سرمایه داری گفت: در این تفکر، عدالت کمرنگ است و فقط به بزرگ شدن کیک سرمایه داری توجه می شود و کاری به فقرا ندارد و حتی طبق گفته خودشان ممکن است فقرای جامعه زیر چرخ اقتصاد از بین بروند.

حجت الاسلام جهانیان با تفکیک بین کارآمدی و ثمر بخشی، ادامه داد: اقتصاد آمریکا کارآمد است بعنی خوب کار می کنند اما در هدف گذاری به اشتباه رفته یعنی کار‏ خوب نمی کنند از این رو به اعتراف مقامات این کشور، حدود 25 تا 30 درصد فقیر زیر خط فقر در این جامعه وجود دارد.

این استاد دانشگاه همچنین از نظام اقصاد کمونیستی انتقاد کرد و گفت: در این نظام فکری فقط به عدالت بها داده می شود و از پیشرفت خبری نیست و هدف تقسیم فقر بین همه و نفی مالکیت خصوصی، یک هدف نادرست است که منافی با فطرت مالکیت‌جو و آزادی طلب انسان است.

وی گفت: وقتی به اقتصاد ایران نگاه می کنیم می بینیم بعد از جنگ تحمیلی، روشهای اقتصادی انجام شده، بصورت کامل عادلانه نبوده اند.

این استاد دانشگاه گفت: فقه اقتصاد، محدودیت هایی را مشخص کرده است که می توان به ممنوعیت استفاده بیش از حد از منابع طبیعی و منابع اعتباری اشاره کرد، همچنین نباید بیش از قدرت یک شخص منابع به او واگذار شود چون با کاهش بازده مواجه است.

نویسنده کتاب اسلام و رشد عدالت محور بیان داشت: کلمه احسان در ادبیات دینی ما می تواند ناظر به کارایی باشد که بمعنای نیکی و انجام کار به بهترین صورت است./909/ت302/ع


ارسال نظرات