۰۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۷۹۸۳۷۱
ساعدی مطرح کرد:

خفقان رسانه‌ای در عصر الگوریتم‌ها

خفقان رسانه‌ای در عصر الگوریتم‌ها
دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به بحران هدایت جریان اطلاعات توسط الگوریتم‌ها، بر فقدان معرفت در هوش مصنوعی تأکید کرد و گفت: برخلاف رابطه مرید و مرشد در گذشته که انتقال معرفت بود، هوش مصنوعی فاقد این عمق معنایی است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،  در هفتمین پیش‌نشست «همایش دین، فرهنگ و فناوری» با موضوع «فارابی فیلسوف ارتباطات و فرهنگ؛ برای عصر هوش مصنوعی چه سخنی دارد؟» که صبح امروز در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، مهدی ساعدی، دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی، با بیان نقدی بر وضعیت کنونی عرصه رسانه، تأکید کرد: ورود به فضای رسانه‌ای امروز افراد را به سمت یک «قطب رسانه‌ای» خاص جذب می‌کند و در ادامه نوعی خفقان رسانه‌ای شکل می‌گیرد که بحران اصلی آن، هدایت جریان اطلاعات از سوی الگوریتم‌ها است.

ساعدی با اشاره به تصور رایج از هوش مصنوعی به‌مثابه موجودی مشابه انسان، گفت: در گذشته رابطه مرید و مرشد صرفاً انتقال اطلاعات نبود، انتقال معرفت بود؛ در حالی که هوش مصنوعی فاقد هرگونه معرفت بنیادی است و لحظه‌ای شبیه آنچه میان شمس و مولانا رخ داد در آن رخ نمی‌دهد.

وی افزود: در قرآن نیز هنگامی که حضرت زکریا(ع) و حضرت مریم(س) در آستانه فرزندداری قرار می‌گیرند، به سه روز سخن گفتن با اشاره و ابهام توصیه می‌شوند؛ در حالی که حضرت یحیی(ع) و حضرت عیسی(ع) نماد حیات و معنای جاودان‌اند. این نوع ارتباط لایه‌هایی از معنا و رمز دارد که در فناوری‌های امروز قابل تحقق نیست.

این پیش‌نشست از سلسله نشست‌های علمی همایش «دین، فرهنگ و فناوری» است که با محوریت بازخوانی ظرفیت‌های سنت فلسفی، به‌ویژه اندیشه فارابی، در مواجهه با تحولات عصر هوش مصنوعی برگزار می‌شود.

مهدی الهی

ارسال نظرات