نشست تدبر در قرآن کریم در مدرسه علمیه تخصصی الزهرا گراش برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، سرکار خانم رقیه حامل استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) گراش در نشست تدبر در قرآن کریم با موضوع سوره مسد با حضور طلاب این مدرسه بیان کرد: سوره مسد به عرصه هدایت قدم میگذارد و ابتدا در بیانی کوتاه و پرطنین برناکارآمدی اقدامات دشمنانه و تباهی شخصیت ابولهب تاکید میکند انتخاب نام او نیز در راستای اقدام هدایتی خدای متعال برای ناکارآمد کردن دشمنیها است این سوره در کنار ابولهب به بیان عاقبت حامی او نیز پرداخته است.
وی افزود: ابولهب تمام توانش را در دشمنی با خدا به کار گرفته، مالش و قدرت و اعتبارش را در این جهت ساماندهی میکند او تنها نیست؛ پشت صحنه آتش دشمنی او با خدا همسر ابولهب است او میکوشد که آتش کینه شوهرش به خاموشی نگراید و شعلهورتر گردد او نیز با هیزمکشی آتش عذاب خود و ابولهب در آخرت را نیز روشن نگه میدارد.
استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) گراش بیان کرد: ابولهب پدر آتش است فرقی نمیکند که ابولهب کنیه او است یا وصفی برای تحقیرش؛ چون خدا او را با این یاد کرده و این نشانه سزاوار بودن او برای این نام است او پدر آتش است چون آتش دشمنی خدا همواره در قلبش روشن است.
وی افزود: این سوره با بیان نفرینی مطرح شده است نفرینی علیه اقدامات و شخصیت پلید ابولهب از جانب خدا باید دانست که خداوند اگر امری را اراده کند، اراده و تحقق آن یکی است یعنی اراده بر هلاکت ابولهب با هلاک شدنش برابر است آیات بعدی سوره به عنوان شرح و توضیح نفرین خدا تحقق آن را در سه گام بیان میکند.
حامل بیان کرد: گام اول توضیح ناکارآمدی اقدامات ابولهب در دشمنی با خدا است دو دستش یعنی مال و قدرتش او را به اهدافش در دشمنی با خدا نرساند ثروت و قدرتی که در برابر خدا ساماندهی شود محکوم به تباهی است این همان دو دستی است که در آیه یک نفرین شد.
وی افزود: گام دوم تصویر اخروی تباهی شخصیت او است پدر آتشی است که خود در آن میسوزد گام سوم تباهی حامی او در این دشمنی است؛ همسرش که هیزمکش آتش دشمنی او با خدا است او در آن روز هیزمکش آتشی است که هم خود و هم همسرش در میانه زبانههای پرلهیبش میسوزد.
حامل گفت: نفرین چنین کسی و ملحق کردن همسرش به او تنها نفرین یک شخص معاند و همسر بدکردارش نیست؛ بلکه درهم کوبیدن هیمنه پوشالی یک منش به نام ابولهبیسم است ما وجود تاریخی ابولهب را انکار نمیکنیم اما ابولهب نفرین شده قرآن کریم در تاریخ نزول وحی محدود نیست.