ادغام آموزش و پژوهش، راهکار ارتقای کیفی پژوهشهای حوزوی است
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجتالاسلام برکت مدیر مرکز فقهی و هدایت علمی تربیتی صاحبالامر(عج)، در زنگ پژوهش که روز دوشنبه 24 آذرماه به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، با تمرکز بر بدنه حوزه و وضعیت تحصیلی طلاب، به بیان آسیبشناسی وضعیت پژوهش پرداخت و با قدردانی از تلاشهای معاونت پژوهش حوزه، گفت: با وجود برنامههای مناسب و زحمات ارزشمند انجامشده، همچنان آسیبهایی در عرصه پژوهش وجود دارد که بخشی از آنها ناظر به دوران تحصیل طلاب و بخشی مربوط به پس از فراغت از تحصیل است.
وی یکی از چالشهای مهم را ناهماهنگی میان آموزش و پژوهش در حوزههای علمیه دانست و تصریح کرد: در حال حاضر این دو بخش بهصورت موازی و گاه جزیرهای اداره میشوند؛ بهگونهای که گاهی فشار برنامههای آموزشی و پژوهشی بهطور همزمان، امکان جمع میان تحصیل عمیق و پژوهش مؤثر را از طلاب سلب میکند و نتیجه آن تضعیف یکی از این دو حوزه است.
مدیر مرکز فقهی صاحبالامر(عج) همچنین به ضعف انگیزهسازی برای ورود پژوهشهای حوزوی به مسائل مبتلابه نظام اسلامی اشاره کرد و افزود: با توجه به تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر نقش امدادگری حوزه نسبت به نظام، لازم است پژوهشهای حوزوی بهصورت هدفمندتر در خدمت حل مسائل اجتماعی و حکمرانی قرار گیرد.
وی از دیگر آسیبها، به عدم توازن پژوهشها در رشتههای مختلف حوزوی، ضعف محتوایی برخی پایاننامهها، غلبه نگاه کمّی بر پژوهش و همچنین نگرانی از تضعیف سنتهای اصیل حوزه اشاره کرد و خواستار توجه جدی به این مسائل شد.
حجتالاسلام برکت در بخش پایانی سخنان خود، راهکارهایی را پیشنهاد داد که از جمله آنها طراحی جامع و یکپارچه آموزش و پژوهش، پژوهشمحور شدن آموزش و حتی ادغام حکیمانه معاونتهای آموزشی و پژوهشی مدارس برای ایجاد هماهنگی ساختاری بود. وی تأکید کرد: اگر پژوهش در متن آموزش، مطالعه، پیشمطالعه، مباحثه، تدریس و تقریرنویسی وارد شود، تلاشهای صورتگرفته در عرصه پژوهش، ثمربخشتر خواهد بود.