۱۴ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۸۰۰۹۹

شمار زیادی از علما و شخصیتهای سیاسی کشورهای عربی رحلت آیت الله فضل الله را تسلت گفتند

خبرگزاری رسا ـ در پی درگذشت علامه سید محمدحسین فضل الله، شمار زیادی از علما و شخصیتهای سیاسی کشورهای عربی این مصیبت را تسلیت گفتند
علامه محمد حسين فضل الله؛ مرجع شيعيان لبنان


به گزارش خبرگزاری رسا، در پی درگذشت علامه سید محمدحسین فضل الله، مرجع تقلید برجسته در لبنان که روز گذشته به سبب خونریزی معده و پس از چند روز بستری شدن در بیمارستان بهمن در جنوب بیروت به دیار باقی شتافت، شمار زیادی از علما و شخصیتهای سیاسی کشورهای عربی این مصیبت را تسلیت گفتند.

• سید حسن نصرالله
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان با خانواده مرحوم علامه سید محمد حسین فضل‌الله در بیمارستان بهمن در جنوب بیروت دیدار و درگذشت وی را به آنان تسلیت گفت و با خانواده ایشان ابراز همدردی کرد.

از سوی دیگر، دبیرکل حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای فقدان علامه فضل الله را پدری مهربان، مرشدی حکیم، دژی مستحکم و پشتیبانی استوار در تمام مراحل مقاومت خواند و افزود: او برای همه ما و همه این نسل مومن، مجاهد و مقاوم این چنین بود و ما از جوانی در نماز جماعت‌های او شرکت می‌کردیم و پای منبر او می‌آموختیم و با کلماتش هدایت می‌شدیم و اخلاقش را الگو قرار داده و از شیوه‌اش پیروی می‌کردیم.

سید حسن نصرالله هم‌چنین افزود: در مکتب او آموختیم که به دنبال حکمت و موعظه حسنه باشیم و اهل گفت و گو با دیگران و مخالف ظلم و مقاوم در برابر اشغالگری و عاشق دیدار با خداوند متعال از جایگاه یقین باشیم و آموختیم که اهل صبر و پایداری و اراده باشیم هر چند که سختی‌ها و دشواری‌ها و فتنه‌ها ما را فرا گرفته باشد. او برای ما استاد، معلم، پرچم و نوری بود که در همه سختی‌ها از نور وی بهره می‌بردیم و امروز او را از دست داده‌ایم چون در جوار پروردگار است. کسی که در تمام طول عمر شریفش در راه پروردگار جهاد کرد، ولی با این حال روح پاک، اندیشه تابناک و سخن نیکو و لبخند مهربانانه و شیوه معطر و مواضع پایدارش راهنما و انگیزه‌ی قوی برای تلاش سختی‌ناپذیر و جهاد پایدار در میان ما باقی خواهد ماند.

در پایان این بیانیه آمده است: من به نام مجاهدان و همه مقاومت کنندگان و خانواده‌های شهدا، مجروحان، آزادگان و همه مردم مقاومت به پیشگاه صاحب الزمان (عج) و مراجع عظام و در راس آنان آیت‌الله خامنه‌ای (دام ظله) و همه مسلمانان و لبنانی ها و به ویژه خانواده اهل علم، فضل‌، جهاد و شرف او گرمترین تسلیت ها و صادقانه ترین احساسات همدردی خود در این مصیبت عظیم را تقدیم می‌کنم و به روح این سید جلیل متعهد می‌شویم که به اهداف مقدسش که به خاطر آنها زیست و به خاطر آنها تلاش کرد و شبانه روز در راه آنها قربانی شد وفادار خواهیم ماند و هر آنچه داریم در راه آن مبذول خواهیم داشت ان شاء الله.

• شیخ نعیم قاسم
شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان، روز گذشته در گفت و گو با شبکه تلویزیونی المنار لبنان، گفت: درگذشت علامه فضل الله حقیقتا خسرانی بزرگ است، ولی ما تسلیم امر خداوند هستیم و امیدواریم که میدان [مقاومت] را که ایشان با مواضع جهادی خود در شرایط مختلف اتخاذ کرد، ادامه دهیم.

وی افزود: ما فراموش نمی کنیم که وی همواره مقاومت را تائید و حمایت می کرد و همیشه برای موفقیت مجاهدان مقاومت دعا می کرد و جویای اخبار آنان بود.
معاون دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه افزود: علامه فضل الله نماد وحدت اسلامی بود و با تمامی توطئه های استکبار مبارزه می کرد و پیوسته برای وحدت ملی به دور از اختلافات مذهبی و طائفه ای می کوشید.

وی تصریح کرد: ما نمی توانیم بین علامه فضل الله و عملیات جهادی مقاومت جدایی و فرق قائل شویم؛ چرا که وی همواره مقاومت را پیگیری و حمایت می کرد و از هیچ تلاشی در حمایت از مساله فلسطین دریغ نکرد و خواستار آزادی کامل فلسطین بود.

شیخ نعیم قاسم در پایان تاکید کرد: وی نمادی برجسته و اسلامی بود و طبیعی است که وی از بزرگان جهان اسلام در تمامی زمینه ها به ویژه در زمینه مقاومت بر ضد دشمن اسراییلی باشد.

• جنبش حزب الله لبنان
حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای درگذشت علامه محمدحسین فضل الله، مرجع تقلید برجسته شیعه در لبنان را تسلیت گفت و اعلام کرد: جهان اسلام و جهان عرب و کشور لبنان، امروز یک عالم برجسته‌ را از دست داده است که همواره با شجاعت و قاطعیت در کنار مقاومت علیه دشمن صهیونیستی و مستکبران ایستاد و از مبارزان قهرمان دفاع کرد.

این بیانیه مواضع آشکار وی را گواهی روشن بر رویارویی همیشگی وی با رژیم اشغالگر و اقدام های جنایت آمیزش و بهایی که وی در راه ایستادگی در برابر استکبار جهانی پرداخته است، دانست و افزود: علامه فضل الله یکی از برجسته ترین مبلغان و طرفداران وحدت اسلامی و مخالفان تفرقه و آشوب بود و در میان مردم زیست و با درد و رنج آنها آشنا بود.

حزب الله لبنان در این بیانیه از دست دادن چنین الگویی که لبنان به آن نیاز داشت را خسارت و زیانی جبران ناپذیر دانست و افزود: جهان امروز یک مبارز و رهبر واقعی را از دست داده است، اما راه او را تمامی مبارزان آزاده ادامه خواهند داد و مجاهدت های وی در میدان علم و عمل همواره روشنگر مسیر آنان خواهد بود.
حزب‌الله لبنان در ادامه ضمن تسلیت به محضر امام زمان (عج)، خانواده و تمامی دوستداران علامه فضل الله، مشارکت گسترده در مراسم تشییع و عزاداری وی را خواستار شد و سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

• سفیر ایران در بیروت
غضنفر رکن آبادی، سفیر ایران در بیروت در گفت و گو با شبکه المنار، ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت مرجع برجسته شیعه در لبنان، تاکید کرد: شخصیتی مانند علامه سید محمد حسین فضل‌الله بسیار کم نظیر است.

وی با اشاره به جایگاه سیاسی والای علامه فضل الله، افزود: علامه فضل‌الله به طور کامل رابطه اسلام با سیاست و اسلام سیاسی را درک کرد و ایشان علاوه بر داشتن جایگاه فرهنگی در صحنه سیاسی نیز از جایگاه والایی برخوردار بودند و این مشخصه اصلی وی بود.

سفیر ایران در بیروت همچنین به نمایندگی از سوی حضرت‌ آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی و محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران ضایعه جانکاه فقدان این عالم ربانی را به ملت لبنان و ملت ایران تسلیت گفت.

• مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان
مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نیز با صدور بیانیه ای درگذشت علامه فضل الله را تسلیت گفت و اعلام کرد: علامه فضل الله از پرچمداران جنبش اسلامی بود که سرمنشأ ظهور گروهی از هدایت گران و رهبران در جهان عرب و اسلام است.

این بیانیه با ستایش از علامه فضل الله، افزود: امت اسلامی یکی از شخصیت های سرشناس در امر تقریب مذاهب اسلامی که با گفت و گوی سازنده در راستای تحکیم وحدت اسلامی گام برمی داشت را از دست داد.

مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان گفت: امت اسلامی با درگذشت این علامه بزرگوار یکی از مردان مقاومت را از دست داد که تلاش های آنها باعث تحکیم و
تعمیق فرهنگ جهاد و مبارزه شد و عزت و کرامت امت اسلامی را در مقابله با طرح صهیونیستی به ارمغان آورد.

• جنبش امل لبنان
جنبش امل لبنان با انتشار بیانیه ای ضمن گرامیداشت یاد و خاطره وی، اعلام کرد: برخورداری از مکارم اخلاق و شجاعت از جمله ویژگی های این علامه بزرگوار بود.

• شیخ محمد رشید قبانی
شیخ محمد رشید قبانی، مفتی اعظم اهل سنت لبنان با صدور بیانیه‌ای از سوی دار الفتوی اهل سنت لبنان وفات آیت الله سید محمد حسین فضل الله را تسلیت گفت و افزود: فضل الله از فقهای بزرگ مسلمین بود که به اسلام خدمات بسیاری کرد.

وی با اظهار اینکه با از دست دادن آیت الله سید محمد حسین فضل الله یکی از علما و فقهای بزرگ مسلمین را از دست دادیم، افزود: علامه فضل الله عالم و فقیهی بود که صاحب کرامات اخلاقی، ایمانی سرشار از اعتقاد و در تحقق بسیاری از ایده‌های معاصر در مورد خطاب دینی جدید بسیار موفق بود.

• دبیرکل اتحادیه عرب

عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه ای با ستایش از مواضع ملی علامه سید محمد حسین فضل‌الله، گفت: علامه فضل الله یکی از برجسته ترین ارکان مرجعیت دینی شیعه بود.

وی افزود: علامه فضل‌الله همچنین از برجسته ترین کسانی بود که دعوت می کرد؛ لبنان الگویی برای همزیستی بین تمدن ها باشد.

• نخست وزیر لبنان
سعدالدین الحریری، نخست وزیر لبنان با صدور بیانیه ای، ضمن تسلیت درگذشت علامه فضل الله، مرجع شیعی برجسته لبنان، اعلام کرد: لبنان با از دست دادن علامه فضل الله، به عنوان یک مرجع ملی و معنوی، ضربه شدیدی را متحمل شد.

نخست وزیر لبنان در این بیانیه با تاکید بر نقش برجسته علامه فضل الله نقش در تحکیم ارزش های حق، عدالت و حمایت از مقاومت در برابر ظلم، گفت: نسل های آینده همچنان از تفکر اسلامی این عالم برجسته استفاده خواهند کرد.

این بیانیه آورده است: لبنانی ها و مسلمانان سراسر جهان می دانند که علامه فضل الله موضعی سرسختانه و شجاعانه داشت و در تمامی مراحل و شرایط بر حفظ وحدت لبنانی ها و مسلمانان تاکید می کرد.

حریری اظهار داشت: علامه فضل الله همواره مخالف آشوب داخلی و طایفه‌ای بود و فتواهایی را در زمینه حرام دانستن این مساله صادر کرده و معتقد بود که مذاکرات باید تنها راه حل و فصل مسایل مورد اختلاف باشد.

حریری در پایان بیانیه خود افزوده است: من خود را در این مصیبت بزرگ با تمامی لبنانی ها شریک می دانم و به منظور تسلیت به نزد خانواده ایشان خواهم رفت.

• ریییس جمهور لبنان
میشل سلیمان، ریییس جمهور لبنان نیز عصر روز یکشنبه به همراه زیاد بارود وزیر کشور لبنان با حضور در مسجد امامین الحسنین(ع) درگذشت علامه سید محمدحسین فضل الله را علی فضل الله فرزند آن مرحوم تسلیت گفت.

• رییس پارلمان لبنان
نبیه بری، رییس پارلمان لبنان با صدور بیانیه ای درگذشت علامه سید محمد حسین فضل‌الله را تسلیت گفت و این شخصیت برجسته را از پیشروان دعوت به اتحاد اسلامی خواند و گفت: ایشان ندای پرقوتی برای یاری کردن صدای حق و عدالت و مقاومت در برابر ظلم و تجاوز بود.

نبیه بری علامه فضل‌الله را پشتوانه ای برای مقاومت توصیف کرد که تا آخرین نفس در این راه باقی ماند و افزود: رحلت علامه فضل الله از بزرگ ترین حامیان برپایی لبنان به عنوان نمونه ای از همزیستی مسالمت آمیز تمدن ها و ادیان مختلف بود.

• دبیر فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان
ابراهیم کنعان، دبیر فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان به رهبری میشل عون در گفت و گو با تلویزیون «او تی وی» این کشور، درگذشت علامه فضل الله را به مثابه فقدان و از دست دادن یک امر بسیار بزرگ و مهم برای همه گروه های لبنانی دانست و گفت: علامه فضل الله با عملکرد، فکر و سعه صدر خویش به مثابه پل ارتباطی همه گروه های لبنانی در آمده بود و قطعا درگذشت ایشان فقدان بزرگی به شمار می رود.

این نماینده مسیحیان در پارلمان لبنان اعتدال و میانه روی علامه فضل الله را علت اصلی اجماع عمومی مردم و مسؤولان لبنانی بر روی شخصیت این مرجع شیعی دانست و افزود: فضل الله برای ما لبنانی ها یک پدر بود به گونه ای که حتی یک بار هم ندیدیم که سید محمد حسین فضل الله سخنی بگوید و ما احساس کنیم که ایشان از ما نیست، بلکه همیشه او را از خودمان می دانستیم.

کنعان با اشاره به اشراف این مرجع شیعی به تحولات لبنان و جهان، ایشان را طراح آینده و دارای دیدگاهی آینده نگر توصیف کرد و افزود: ما (فراکسیون تغییر و اصلاح به رهبری میشل عون) همواره خود را در مواضع علامه محمد حسین فضل الله شریک می دانستیم.

وی درگذشت علامه فضل‌الله را زیان و خسرانی بزرگ برای لبنان دانست و افزود: جا دارد این ضایعه را به همه لبنانی ها، جهان اسلام و طایفه شیعی تسلیت بگویم و امیدوارم که این ضایعه جانکاه به ما قدرت بدهد تا بتوانیم راه ایشان را ادامه و رسالت آسمانی و ملی وی را به مقصد برسانیم.

این نماینده مسیحیان در پارلمان این کشور با دردناک توصیف کردن خبر درگذشت علامه فضل الله، مرجع تقلید برجسته جهان اسلام، افزود: درباره احساسی که اکنون با شنیدن این خبر ناگهانی به من دست داده می توانم بگویم که به عنوان یک لبنانی دوست دارم الآن گریه کنم.

• آیت الله سید عبدالله غریفی
دفتر آیت الله سید عبدالله غریفی از ائمه جمعه و شخصیت های برجسته بحرینی نیز در پیامی که به دفتر علامه سید محمدحسین فضل الله ارسال کرده است، رحلت وی را تسلیت گفت.

• جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین
جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین به عنوان بزرگترین جمعیت شیعی این کشور در پیامی به مناسبت رحلت این عالم بزرگوار آورده است: رحلت این عالم ربانی فقدان بزرگی برای امت اسلامی است و این امت یکی از بزرگترین شخصیت های خود در دو قرن 20 و 21 را از دست داد.
در این بیانیه که در پایگاه رسمی این مؤسسه منتشر شده، آمده است: وی شخصیتی بود که دین اسلام از او متأثر بود و خداوند اندیشه عالی به او عطا کرده بود که به کمتر کسی عطا شده است.

• جمعیت روشنگری اسلامی بحرین
جمعیت روشنگری اسلامی بحرین نیز در بیانیه ای رحلت این مرجع شیعیان را تسلیت گفته و آورده است: وی عمر خود را در راه دعوت به وحدت مسلمانان و تبلیغ دین مبین برای تقرب به خداوند متعال صرف کرد.

این جمعیت طرح های علامه را در راستای عزت امت اسلامی دانست و افزود: علامه فضل‌الله الگویی در همه شؤون اسلامی و اجتماعی بود و به کمک به ایتام، ساختن حوزه‌های علمیه و مراکز فرهنگی و آموزشی اهتمام جدی داشت.

این بیانیه آورده است: حمایت علامه فضل الله از روش مقاومت و تربیت افراد برجسته در این راه باعث شده تا ثابت شود راه مقاومت تنها راه رسیدن به حقوق ملت ها و حل مشکلات امت اسلامی است.
این جمعیت همچنین تاکید کرده است: ایشان شخصیتی نادر بود که فقدان او و تکرار چنین شخصیتی دشوار خواهد بود.

• حوزه علمیه «دارالعلم» منطقه قطیف عربستان
حوزه علمیه «دارالعلم» منطقه قطیف عربستان نیز در پیام تسلیتی رحلت جانسور علامه فضل الله را به امام عصر (عج)، مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه تسلیت گفت و اعلام کرد: علامه فضل‌الله عمر شریف خود را در دفاع از اسلام سپری کرد و مربی بزرگی برای جنبش‌های اسلامی بود که مسلمانان را در مبارزه با دشمنان اسلام به وحدت دعوت می‌کرد.

• شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت
شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت روز یکشنبه طی پیامی به خانواده علامه فصل الله، ضمن تسلیت درگذشت این عالم ربانی از خداوند برای وی طلب رحمت و برای بازماندگانش صبر و بردباری مسئلت کرد.
در همین راستا شیخ نواف الاحمد الجرابر الصباح ولیعهد کویت و شیخ ناصر المحمد الاحمد الصباح نخست وزیر این کشور نیز در پیام های مشابهی درگذشت این روحانی لبنانی را تسلیت گفتند.

• جنبش جهاد اسلامی فلسطین
جنبش جهاد اسلامی فلسطین، روز یکشنبه با صدور بیانیه ای در غزه، درگذشت علامه سید محمد حسین فضل الله را تسلیت گفت و اعلام کرد: با درگذشت علامه فضل الله آرمان فلسطین یکی از شخصیت های بزرگ اسلامی و ملی که مدافع حقوق ملت فلسطین، مقاومت و رهایی از اشغالگران بود را از دست داد.

• جنبش حماس
جنبش حماس نیز با صدور بیانیه ای درگذشت علامه فضل الله را تسلیت گفت و با اشاره به شخصیت برجسته علامه فضل الله و تلاش او در مسیر کسب علم و دانش و وحدت امت اسلامی برای مقابله با رژیم صهیونیستی، وی را از پیشگامان دعوت به تقریب بین مذاهب اسلامی برشمرد.

• کمیته حمایت از مقاومت در فلسطین
از سوی دیگر کمیته حمایت از مقاومت در فلسطین نیز با صدور بیانیه ای تاکید کرد: لبنان، فلسطین و امت های عربی و اسلامی علامه سید محمد حسین فضل الله را که عمر خود را در مبارزه با مستکبران سپری کرد از دست دادند.

• وزارت اطلاع رسانی در حکومت منتخب در غزه
وزارت اطلاع رسانی در حکومت منتخب در غزه نیز با صدور بیانیه ای درگذشت علامه فضل الله را تسلیت گفت و نقش این مرجع لبنانی در تقریب بین مذاهب و تلاش های وی در جهت مقابله با اختلافات و تجزیه طلبی در لبنان را مورد ستایش قرار داد.


• عبدالله دوم، پادشاه اردن
عبدالله دوم، پادشاه اردن در پیامی ضمن تسلیت درگذشت علامه فضل الله به میشل سلیمان، رییس جمهور لبنان، برای بازماندگان آن مرحوم صبر و تحمل مسئلت کرد و همچنین با ارسال پیام های جداگانه ای به مجلس اعلای شیعیان لبنان و خانواده علامه سید محمد حسین فضل الله این ضایعه جانسوز را به آنان تسلیت گفت.

گفتنی است که علامه فضل الله، چند روز پیش به علت بیماری کبد در بیمارستان بهمن در جنوب بیروت بستری شد و با وجود تلاش بی وقفه پزشکان در پی خونریزی معده، روز گذشته در سن هفتاد و پنج سالگی به دیار باقی شتافت./981/الف

ارسال نظرات