۱۴ تير ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۸۰۱۳۴
استاد حوزه و دانشگاه:

قلم باید نقش بصیرت افزایی را در جامعه ایفا کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، مهم ترین رسالت قلم در عصر کنونی را دفاع از حق، بالا بردن بینش و بصیرت بخشی به جامعه دانست.
قلم


 علی اکبری در گفت و گو با خبرنگار خبر گزاری رسا با اشاره به فرارسیدن روز قلم اظهار داشت: نویسندگان قدر نعمت قلم را بدانند چرا که برای هر نویسنده ای در هر مقطعی رسالت هایی وجود دارد و در عصر کنونی بالاترین رسالت نویسندگان دفاع از حق و حقیقت، آگاهی بخشی، بصیرت دهی و روشن گری به جامعه در مورد جبهه گسترده و پیچیده حق علیه باطل است.

اکبری با بیان اینکه انسان ها هر چه تحولات بیشتری را تجربه کنند بر پیچیدگی هایشان اضافه می شود، اظهارداشت: رابطه انسان ها به خصوص روابط بین نسلی انسان ها می تواند تاثیرات شدیدی بر روی قلم نویسندگان و پدیدآورندگان آثار مکتوب بگذارد.

وی در بیان مقام خاصیت قلم ابراز داشت: خاصیت قلم بیان عمق اندیشه، آراء و ایده های انسان است و قلم در شناساندن گوهر وجود انسان به مراتب از گفته های او رساتر و گویاتر است و خاصیت مهم دیگر قلم این است که مراتب پنهانی انسانها را می توان در لابه لای نوشتارشان مشاهده کرد.

وی با اشاره به جمله معصوم که می فرماید « دردوران اعتلای آخر الزمان، قلم، اوج شکوفایی علم و دانش را باز تاب می‌دهد» اظهار داشت: اهمیت و نقشی که قلم در عصر کنونی دارد در هیچ دوره ای نداشته است.

اکبری پیچیده‌تر شدن انسان ها و تکامل و رشد در افکار و آرا را علت موثر در نمایان تر شدن آثار نوشتاری و تاثیر در نوع قلم نویسندگان دانست.
 
وی در ادامه به نقش قلم در مقابله با تهدیدات جنگ نرم اشاره کرد و افزود: قلم به دلیل ویژگی موثر و ماندگار، پیوسته به عنوان یک ابزار بسیار مهم و تعیین کننده مورد استفاده و سوء استفاده قرار می گرفته و چون ماهیت تهدید نرم برای ایجاد دگرگونی در تمایلات و اراده های دیگران به صورت رسوخ کردن و پایدارشدن می باشد این ویژگی برای قلم وجود دارد که هم در خدمت مهاجمان نبرد نرم و هم در اختیار مدافعان این نبرد قرار بگیرد؛ به خصوص امروزه که فضای مجازی بستر را برای تاثیر هر چه بیشتر قلم در جنگ نرم فراهم کرده است.

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه با اشاره به کلام معصوم که می فرماید «نوشته تو بازتاب دهنده عقل توست» بیان کرد: نوشته های انسان بازتاب دهنده عمق عقل و بینش و دانش اوست، نویسنده باید مکرر درآثار خود دقت کند و قبل از آنکه مهر خاتمه بر آن بزند ابعاد مختلف آن را مورد توجه قرار بدهد چرا که با این نوشته توانمندی عقلانی و قدرت فهم و میزان ادراکات خود را ارائه می دهد.

وی افزود: نوشته های انسان شاخص فضیلت او و بیان‌گر میزان اجابت و پاکی اوست و باید نویسندگان بدانند که نوشته، بخشی از وجود آنهاست و در واقع با نوشتار خویش وجود خویش را منتشر می کنند و نوشتار هر کسی به ابعاد شخصیتی، علم و دانش، باورها و جهت گیری های او و مواضع و اردوگاهی که در آن قرار گرفته است بر می گردد از این رو هر صاحب قلم ربانی که در استمرار قلم الهی قلم به صفحات کاغد می کشد بایستی به بند کشیدن هویت خویش را برای ابدیت لحاظ کند و بر اساس چنین اطمینانی قلم بزند.

این محقق حوزه و دانشگاه در بخش پایانی سخنانش سنت نگارش را سنت ماندگار کردن انسان ها و شکستن مرزهای زمان و عصرها و در نوردیدن همه نسلهای آینده دانست و اظهار داشت: چنین سنتی رسالت سنگین و دشوار برای صاحبان قلم محسوب می شود./912/ ت302/ع

ارسال نظرات