۱۶ تير ۱۳۸۹ - ۰۰:۱۵
کد خبر: ۸۰۲۴۵
عضو جامعه مدرسین:

نماز جمعه ترسیم کننده معارف ناب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نماز جمعه را سرمایه عظیم اجتماعی برای نظام مقدس اسلامی و ترسیم کننده معارف ناب اسلامی دانست و تاکید کرد:‌ نماز جمعه به اندازه ای مهم است که نمازگزاران جمعه گویی در صحرای عرفات حضور یافته اند.
2/ حجت الاسلام و المسلمين محمود عبداللهي  عضو جامعه مدرسين


حجت الاسلام والمسلمین محمود عبداللهی، از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شخصیت مرحوم آیت الله طالقانی در انقلاب اسلامی ابراز داشت: نفس اینکه این شخصیت بزرگ از سوی امام راحل به عنوان اولین امام جمعه تهران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی منصوب شد،‌ جایگاه برجسته وی را نشان می دهد.

وی با تجلیل از خدمات و تلاش های وافر مرحوم آیت الله طالقانی در عرصه های مختلف تصریح کرد: در آن دوران،‌ برخی از احزاب، جریانات و گروه ها در صدد سو استفاده از مرحوم آیت الله طالقانی بودند،‌ اما وی با بیانات و خطبه های صریح خود در تریبون نماز جمعه جلوی سوء استفاده های دشمنان و بدخواهان را گرفت و اجازه نداد آنها به اهداف خود دست یابند.

این استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به سابقه مبارزاتی مرحوم آیت الله طالقانی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد: وی قبل از انقلاب اسلامی محور شخصیت های انقلابی بود و بعد از انقلاب اسلامی نیز در تدوام نظام مقدس اسلامی نقش مؤثری را ایفا کرد.

وی بیان داشت: برخی ها در صدد سوء استفاده از آیت الله طالقانی بودند،‌ اما وی عملا انقلابی بودن و وفاداری خود را به امام راحل و انقلاب اسلامی نشان داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه، نماز جمعه را سرمایه عظیم اجتماعی برای نظام مقدس اسلامی دانست و با بیان اینکه نماز جمعه از جمله عبادات بسیار بزرگ در معارف اسلامی است تصریح کرد: نماز جمعه در اسلام،از بزرگ ترین فرائض دینی است و از جهات مختلف ابعاد فراوانی دارد که باید به این ابعاد مهم توجه شود.

وی با اشاره به جهات معنوی و عبادی نماز جمعه،‌ این فریضه عبادی و سیاسی را ترسیم کننده معارف ناب اسلامی دانست و تصریح کرد: خطیب نماز در جریان خطبه های نماز جمعه،‌ افزون بر بیان معارف اسلامی و اعتقادی،‌ مردم را به تقوا و تهذیب نفس دعوت می کند،‌ از این رو جایگاه نماز جمعه برای تربیت نفس،‌ غفلت زدایی و تبیین معارف اسلامی نقش بسیار مهمی را عهده دار است.

این استاد حوزه علمیه قم، ابراز داشت: پایگاه نماز جمعه محلی برای اجتماع یکپارچه مسلمانان،‌ توجه به مسائل معنوی و مذهبی و همچنین افزایش آگاهی های سیاسی و منطقه ای و در عین حال مکانی برای عروج مؤمن به سوی خداوند تبارک و تعالی و آشنایی بیشتر با معارف ناب اسلامی است.

وی نماز جمعه را از برکات و دستاوردهای بزرگ نظام مقدس اسلامی ذکر و تصریح کرد: نماز جمعه نقش و کارکرد خود را در انقلاب اسلامی به خوبی نشان داده و در حوادث مختلف جایگاه نماز جمعه به مکانی برای بسیج و وحدت نیروهای انقلابی بدل گشته است.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در دوران جنگ تحمیلی نیز نماز جمعه به محلی برای بسیج نیرو و تامین نیازهای معنوی و مادی جنگ و همچنین مکانی برای تبیین حوادث و نقشه های دشمنان تبدیل شده بود و نقش خود را در این راستا نیز به خوبی ایفا کرد.

وی با اشاره به حساسیت دشمنان انقلاب به تریبون و جایگاه نماز جمعه ابراز داشت: دشمنان انقلاب اسلامی همواره متوجه نقش نمازهای جمعه در مسائل و جریانات مختلف بوده اند،‌از این رو بارها نماز جمعه های ما را مورد تهاجم خود قرار داده اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: دشمنان انقلاب با همکاری منافقین، چهره های شاخص و شخصیت های بزرگی از ائمه جمعه کشور را به شهادت رساندند و انفجارهای متعدد در جایگاه های نماز جمعه طراحی کردند،‌ در دوران جنگ نیز بارها محل های برگزاری نماز جمعه از سوی هواپیماها و موشک های دشمن مورد هدف قرار گرفت.

این استاد حوزه علمیه قم، با بیان اینکه نماز جمعه هم محل عبادت مؤمنان و هم محل عروج آنان است گفت: اهمیت نماز جمعه از نظر شرع مقدس نیز بسیار روشن است و ائمه معصومین(ع) به اندازه ای به نماز جمعه اهتمام و توجه داشتند که از چند روز قبل خود را آماده نماز جمعه می کردند و کارهایی که می توانست در روز جمعه مانع آنان باشد را زودتر انجام می دادند.

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی افزود: بحمدلله مردم ما قدر نماز جمعه را می دانند، اما باید توجه داشت که هرچه بیشتر از این سنگر عبادی و سیاسی استفاده شود،‌ زیرا افرادی که در نماز جمعه حضور پیدا می کنند،‌ گویی در صحرای عرفات حضور یافته اند. /924/ت302/ع

ارسال نظرات