۱۶ تير ۱۳۸۹ - ۰۰:۲۰
کد خبر: ۸۰۲۴۶
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

نماز جمعه مظهر وحدت و تجسم قرب الی الله است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نماز جمعه را نماد و مظهر وحدت و تجسم قرب الی الله دانست و گفت:‌ نماز جمعه یکی از کرامت ها و مدیریت های شبه اعجاز پیامبر گرامی اسلام است.
حجت الاسلام والمسلمين عليدوست


حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، نماز جمعه را از جمله فرائض عبادی و سیاسی دانست و بیان داشت: اگر ادعا کنیم که نماز جمعه یکی از کرامت ها و مدیریت های شبیه اعجاز پیامبر گرامی اسلام است، مطلبی به گزاف نگفته ایم.

وی با اشاره به برکات و دستاوردهای فریضه عبادی و سیاسی نماز جمعه تصریح کرد: اگر نماز جمعه با آن آداب و شرایطی که شارع مقدس تعیین کرده است اجرا شود،‌ آثار و برکات بسیاری بر آن مترتب خواهد بود و نهاد نماز جمعه را تاحد یک کرامت نبوی ارتقا می دهد.

استاد حوزه علمیه قم،‌ نماز جمعه را قرب جمعی الی الله دانست و تاکید کرد: نفس حضور انسان های بیشمار در یک ساعت در یک مکان مشخص و راز و نیاز آنها با معبود یگانه ارزشمند و مهم است و باید به این موضوع مهم توجه کرد.

وی وحدت امت اسلام را از دیگر آثار و تبعات نماز جمعه ذکر کرد و گفت:‌ در روز جمعه انسان های مختلف با سلایق و پست و مقام های متعدد، در یک ساعت مقرر اجتماع می کنند و تمام امتیازات ظاهری نیز لغو می شود و تجسم «ان اکرمکم عندالله اتقاکم» در فریضه عبادی و سیاسی نماز جمعه نشان داده می شود.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه، به تبیین شاخص ها و ویژگی های نماز جمعه در حکومت اسلامی پرداخت و ابراز داشت: نماز جمعه در یک حکومت صالح باید از یک سو، پیام های حکام و مسؤولان را به مردم انتقال دهد و گزارش های عملکردها را برای اقشار مختلف بیان کند و از سویی دیگر نماز جمعه وسیله ای برای انتقال پیام های مردم به مسؤولان و حاکمیت باشد و توجیه گر کارهای مسؤولان نباشد.

وی تصریح کرد: از سویی دیگر حکام و مسؤولان نیز باید نماز جمعه را کانال عمیقی برای خود ببینند و از طریق این کانال جمعی احساس خوف هم بکنند که اگر مسؤولی مرتکب خلافی شد، واهمه داشته باشد که امام جمعه در قالب نصیحت و تذکر این موضوع را در تریبون نماز جمعه گوشزد خواهد کرد و مردم نیز این موضوع را پیگیری و تعقیب خواهند کرد.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: نماز جمعه باید مثل یک نهاد نظارتی عمل کند و بر کار مسؤولان نظارت داشته باشد و مردم نیز باید این گونه توجیه شوند.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست، نماز جمعه را مظهر وحدت و تجسم قرب الی الله دانست و ابراز داشت: اگر مردم این گونه توجیه شوند که نماز جمعه مظهر وحدت و تجسم قرب الی الله است و پیام آنها را به مسؤولان می رساند، این فریضه عبادی و سیاسی جایگاه ویژه ای پیدا خواهد کرد. /924/ت302/ع

ارسال نظرات