۱۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۸۰۳۳۲
رییس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان:

سیستم تربیت شاگردان فقیه از سوی امام کاظم برای کم کردن فشار حکومت بود

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلغات اسلامی گفت: امام کاظم سازش حکومت مستبد و مستکبری چون هارون را هیچ گاه نپذیرفت و این باعث زندانی شدن و به شهادت رسیدن آن حضرت شد.
حجت الاسلام محمدحسن راستگو

حجت السلام محمدحسن راستگو، رییس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت جانسوز امام کاظم(ع) اظهار داشت: حضرت با وجود سختی ها و مشکلات زیادی که در طول سالیان سال در زندان و بیرون زندان تحمل کردند هیچ گاه در مقابل هارون سازش و مماشمت نکردند و همواره به مبارزه سیاسی برعلیه حکومت برمی خواستند.

وی ابراز داشت: دارا بودن یاران فراوان و شاگردان امام صادق(ع) و شیعیان مجاهدی که مخالف با دستگاه حکومت بودند باعث ایجاد ترسی در دل هارون شد که نکند با فرمان امام، همه یاران متحد شوند و در مقابل حکومت قیام کنند.

این محقق حوزوی ترس دیگری که برای هارون از جانب امام به وجود آمده بود را خمسی دانست که شیعیان به امام می دادند و هارون از این می ترسید که نکند این خمس ها برای خرید اسلحه بکار رود، همه این عوامل باعث این شد که هارون بارها امام را به زندان بیندازد.

وی افزود: هارون که توجیهی برای دستگیری امام نداشت تصمیم می گیرد که به حج سفر کند و بر سر قبر پیامبر حاضر شود و به پیامبر بگوید «یا رسول الله ببخشید که من فرزند شما امام کاظم(ع) را دستگیر می کنم چرا که این دستگیری به عنوان رفع اغتشاش و جلوگیری از خون ریزی است».

وی جاذبه معنوی امام را به گونه ای توصیف کرد که همه زندانبانان اعتراض می کردند که چرا حکومت باید یک انسان عابد و زاهد مثل امام کاظم(ع) را به عنوان آشوب گر بازداشت کند به طوری که حتی یکی از زندانبانان هارون به هارون می گوید یا او را از زندان من بیرون کن و یا اینکه من ایشان را آزاد می کنم.

حجت الاسلام راستگو از جمله عوام فریبی های دیگری که هارون بعد از سفرحج که برای توجیح دستگیری امام کاظم بود انجام داد را نشان دادن جنازه حضرت به شاگردان حضرت به عنوان اینکه هیچ گونه شکنجه ای از جانبش به ایشان نرسیده و ایشان به مرگ طبیعی از دنیا رفتند دانست.

وی در تبیین منش فردی حضرت ابرازداشت: لقب حضرت زین المجتهدین بود و علت این که ایشان داری این لقب هستند عباد و زهد فراوان حضرت می باشد.
این محقق حوزوی اظهارداشت: امام کاظم با 35 سال امامت بیشترین زمان امامت را در میان اهل بیت دارا می باشند.

وی شگردهای مبارزه حضرت با طاغوت را از راه های مختلفی توصیف کرد که یکی از این جریانات مربوط به صفوان است، صفوان جمال شتر دار بود و هارون برای سرپوش گذاشتن روی جنایات و نشان دادن خود به عنوان یک آدم مومن و عابد از صفوان می خواهد شترهایش را برای سفر حج اجاره بدهد و حضرت امام کاظم ناراحت می شوند و می فرمایند آیا می خواهی این کار را بکنی صفوان در جواب می گوید این سفر گناه و معصیت نیست بلکه سفر حج است، حضرت می فرمایند آیا تو مقداری از پول را قبلا گرفتی و مقداری را هم بعدا می خواهی بگیری و دوست داری هارون زنده برگردد تا از او پولت را کامل بگیری این قدر راضی بودن یه زنده ماندن حاکم ظالم کافی است برای اینکه در تمام جنایات هارون سهیم باشی.

این پژوهشگر حوزوی علی بن یقطین را یار نفوذی حضرت در داخل سازمان مدیریتی هارون دانست و اظهارداشت:‌علی بن یقطین از یاران حضرت بود که برای جلوگیری از مشکلات بیشتری که حکومت برای شیعیان بوجود می آورد به دستور امام کاظم(ع) در سمت وزارت هارون برای خدمت به شیعیان باقی می ماند.

وی با توجه به اینکه افرادی که مستقیما با امام ارتباط داشتند تحت نظارت دستگاه حکومتی قرار گرفته بودند شگرد حضرت را تربیت شاگردان و دانشمندان دانست که دستگاه حکومت حساسیت کمتری برروی آنها داشته باشد و این دانشمندان هم در تدریس خود از حق ائمه و ولایت ائمه دفاع و بحث کنند.

وی بردباری و شکیبایی حضرت را بسیار ستودنی توصیف کرد و ابرازداشت: کاظم یعنی کسی که کظم غیظ می کند که حضرت با این که بسیار کظم غیظ می کردند ولی با این حال در مقابل دستگاه حکومتی کوتاه نمی آمدند و آزادانه اظهار نظر می کردند.

حجت الاسلام راستگو امام کاظم را در بیان اندیشه های سیاسی فردی انسانی شجاع توصیف کرد و گفت: این صفت حضرت به گونه ای بود که به شاگردان می گفتند«حق را بگویید حتی اگر به قیمت جانتان تمام شود»

وی از نکات بارز در زندگی امام کاظم(ع) را مبارزات علمی ایشان با سران ادیان مخالف، سازندگان ادیان و مذاهب جدید و تحریف کنندگان دین اسلام دانست.

وی از جمله نکات مهمی که امام کاظم(ع) بسیار به آن اهمیت می دادند را تربیت فرزند دانست و اظهار داشت: هر گاه برای حضرت فرصتی پیش می آمد به تربیت فرزندان می پرداختند و با وجود اینکه خیلی وقتها در زندان بودند فرزندانی مانند امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و امام زاده شاهچراغ(ع) را تربیت کردند.

حجت الاسلام راستگو علت وجود امامزادگان فراوانی در ایران را اهتمام امام کاظم به تربیت فرزندان دانست و گفت: ایشان با خط و مشی ولایت و شجاعت فرزندان و شاگردان را تربیت می کرد تا به مقابله با طاغوت بپردازند و از آنجایی که ایرانیان بسیار دوست دار اهل بیت بودند امامزادگان به این منطقه مهاجرت می کردند.

وی تاکید کرد: از نکات حائز اهمیتی که برای جوانان در مطالعه زندگی امامان معصوم وجود دارد این است که در مطالعات خود شرایط زمانی و مکانی ائمه را مورد توجه قرار دهند، ببینند که اهل بیت در چه شرایط سیاسی و اجتماعی و هم زمان با چه ادیان و مذاهبی بوده اند و گذشته از این که حضرت فرمایشات گرانبهای اخلاقی و معنوی دارند ببینند این فرمایشات در مقابل با کدام مامور حکومت بوده و چگونه بوده و یا کدام جریان انحرافی و چه نتیجه ای می خواستند از آن بگیرند و چه پیامی می خواستند بدهند./912/ ت302/ع

ارسال نظرات