۱۸ تير ۱۳۸۹ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۸۰۴۹۰
استاد حوزه علمیه مشهد:

ویژگی مهم صراط مستقیم اعتدال است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مشهد گفت: دوری از افراط و تفریط و برنامه‌ریزی در زندگی از ویژگی های صراط مستقیم است.
حجت الاسلام نظافت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، بیست و چهارمین سالگرد ارتحال آیت الله سید جواد خامنه ای (پدر رهبر معظم انقلاب) به همت دفتر فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، هفدهم تیر در حسینیه آیت الله خامنه ای مشهد برگزار شد.

حجت الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) مشهد، در این مراسم با بیان این‌که افراد جامعه از عدم اعتدال رنج می‌برند، گفت: از ویژگی های صراط مستقیم اعتدال است، که از طریق دوری از افراط و تفریط، برنامه ریزی برای زندگی و مشخص کردن سهم و زمانی برای هر نیازی حاصل می شود.

حجت الاسلام نظافت با اشاره به این روایت از امام کاظم(ع) که تلاش کنید و عمر خود را چنان مدیریت کنید که چهار بخش اساسی در آن رعایت شود، اظهار داشت: نخستین بخش، ایجاد فرصت زمانی برای مناجات با خدا است.

وی ادامه داد: امام علی(ع) در نامه 53 نهج البلاغه خطاب به مالک اشتر می فرمایند«بهترین زمان ها را برای ارتباط بین خود و خدا قرار بده؛ واگر مردم از جانب تو سالم و در امان بمانند، خدا از تو راضی می شود». از این نامه روشن می شود که اگر کار و زندگی برای خدا باشد ارتباط با خدا، به واسطه آن کار صورت می گیرد.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) تصریح کرد: خداوند در قرآن می فرماید «ای پیامبر نیمه شب از بستر بلند شو و نیمی از شب را به نماز خواندن بپرداز و تلاوت قرآن کن». سفارش قرآن به این دلیل است که در روز انسان ها به کار های اجتماعی و رفع نیاز های خود می پردازند و از نیاز روحی در طی روز غافل می شوند، بنابراین بیان می کند در دل شب به خلوت با خدای متعال بپردازید.

وی در ادامه ابراز داشت: از قالب های ارتباط با خدا می توان به نماز، تلاوت قرآن و ادعیه اهل بیت اشاره کرد. نماز از قالب های مناجات و ارتباط با خدا است و چون فهم و درک نماز سنگین است، هرکسی قادر به استفاده کردن از این بستر نیست، مگر دلش نرم باشد.

حجت الاسلام نظافت با بیان این‌که دومین بخش، قرار دادن ساعتی برای ترمیم معیشت است، تاکید کرد: کار کردن برای گذراندن امرار و معاش باید توأم با جوانمردی، انصاف، آرامش و بدون حرص باشد. انسان مؤمن باید در جامعه عزیز باشد و به مردم خدمت کند و لحظه ای بیکار نباشد.

این مدرس حوزه علمیه گفت: بخش سوم، انتخاب لحظاتی برای لذت بردن است و باید از عوامل مادی نشاط‌آور و لذت بخش استفاده شود، همانند نگاه به سبزه و آب. از اصول عوامل مادی که باید رعایت شود حرام نبودن لذت، حفظ مروت و جوانمردی و اصراف نشدن است.

وی در ادامه اظهار داشت: لذت و تفریح هدف نیست، بلکه کمکی برای مناجات و ارتباط با خداست و انسان به وسیله این ابزار ها دارای هدف و جهت می شود./968/پ202/س
ارسال نظرات