۱۹ تير ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۸۰۵۳۵
معاون پژوهشی حوزه علمیه امام حسن عسکری‌ ‌آمل:

راه‌اندازی معاونت پژوهشی در مدارس علمیه باید منسجم شود

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی مدرسه علمیه امام حسن عسکری‌(ع) آمل با بیان این که راه اندازی معاونت پژوهشی در حوزه ها باید تحت برنامه ای منسجم قرار گیرد، گفت: مسؤولان حوزه باید با برنامه ریزی مناسب و منجسم با راه اندازی معاونت پژوهشی در مدارس علمیه، پژوهش را در حوزه تقویت کنند.
پژوهش در حوزه
حجت‌الاسلام ابوالقاسم کاوه، معاون پژوهشی مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، توجه به مقوله پژوهش در حوزه‌های علمیه را ضروری دانست و گفت: متأسفانه در حال حاضر بحث پژوهش در مدارس علمیه در حاشیه قرار دارد.

وی عدم توجه مناسب به بحث پژوهش در میان طلاب را نقصی بزرگ درحوزه های علمیه دانست و افزود: توجه به پژوهش باید به عنوان اصلی ترین فعالیت حوزه در کنار امر آموزش قرار گیرد؛ چون پژوهش رکن اساسی در کنار امر آموزش طلاب محسوب می شود و آموزش بدون پژوهش امری ابتر و ناقص خواهد بود.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام حسن عسکری‌(ع) آمل با تأکید بر این‌که مسؤولان حوزه باید با برنامه‌ریزی کوتاه مدت و یا بلند‌مدت بحث پژوهش را در مدارس علمیه سراسر کشور تقویت کنند گفت: باید جایگاه معاونت پژوهش در مدارس علمیه کاملاً مشخص شود.

حجت الاسلام کاوه با بیان این که راه اندازی معاونت پژوهشی در حوزه ها باید تحت برنامه ای منسجم قرار گیرد، تصریح کرد: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم باید با برنامه ریزی مناسب و منجسم با راه اندازی معاونت پژوهشی در مدارس علمیه، پژوهش را در حوزه تقویت کند.

وی مسأله پژوهش را سبب تقویت بنیه علمی طلاب دانست و بیان داشت: آموزش در حوزه نمی‌تواند به تنهایی بنیه علمی یک طلبه را در ابعاد مختلف تقویت کند.

معاون پژوهشی مدرسه علمیه امام حسن عسکری‌(ع) آمل ادامه داد: باید سازوکار لازم برای جبران عقب ماندگی‌های پژوهشی ‌فراهم شود تا طلاب با روش پژوهش و مسائل پژوهشی به خوبی آشنا شوند؛ چون تحقیق و پژوهش می‌تواند بستر لازم برای تحول در حوزه های علمیه را فراهم کند.

حجت الاسلام کاوه در بخش دیگری از سخنان خود به مسأله تحول در حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: مقوله تحول در حوزه شامل بخش‌های گوناگون است که باید با برنامه ریزی اصولی زمینه تحول هر کدام را فراهم کرد.

وی اصلاحات در متون درسی را از مصادیق تحول در حوزه برشمرد و گفت: البته در این خصوص در چند سال اخیر مراکز تخصصی‌در بخش‌های فلسفه، کلام، مهدویت و تبلیغ اقدام‌هایی را آغاز کرده‌اند که هنوز فراگیر نشده است.

معاون پژوهشی مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) با تأکید بر فراگیری مراکز تخصصی علوم حوزوی در جامعه تصریح کرد: اطلاع رسانی در این بخش کافی نیست تا همه طلاب طبق استعداد و‌ ظرفیت های مختلف به آن سوق پیدا کنند.

حجت الاسلام کاوه، تخصصی‌کردن علوم حوزوی را از راهکار‌های مناسب برای بحث تحول در حوزه‌ها معرفی کرد و خواستار گرایش طلاب به این بخش شد.

وی با‌‌بیان این‌که تحول به معنای به هم ریختن کلیه زیر ساخت‌ها نیست، ابراز داشت: در تحول معنای تکامل نهفته است و باید نواقص گذشته جبران شود.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل با اشاره به این‌که خروجی‌های ما در بحث تحول زمانی زیادی را صرف می‌کند، خواستار کاهش فاصله میان خروجی و مقوله تحول شد.

حجت‌الاسلام کاوه با بیان این‌که متون درسی حوزه می‌تواند بهتر از این باشد، تصریح کرد: باید از امکانات روز در تدریس متون حوزوی استفاده شود تا نیازها از این طریق تأمین شود.

وی با اشاره به این‌که علوم حوزوی می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز روز جامعه باشد، بیان داشت: تلفیق مباحث، رتبه بندی مطالب و سر فصل‌های مشخص برای تحقیق و پژوهش در حوزه باید مشخص شود و طلاب نباید تنها به دورس حوزوی تکیه کنند و تجهیز حوزه به علوم روز نیاز امروز طلبه‌ها خواهد بود.

حجت‌الاسلام کاوه با مهم ارزیابی‌کردن نقش طلاب جوان در تحول حوزه افزود: طلاب جوان باید اطلاعات عمومی و غیر‌حوزوی خود را مطابق با علوم و نیاز روز جامعه افزایش دهند./950/ت302/س
ارسال نظرات