۲۳ تير ۱۳۸۹ - ۰۴:۵۶
کد خبر: ۸۰۷۸۸
استاد حوزه علمیه مشهد:

برگزاری دوره آموزشی بلاغ در ارتقای سطح تحصیلی طلاب مؤثر خواهد بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مشهد، گفت: برگزاری دوره آموزشی بلاغ در ارتقای سطح تحصیلی و دینی طلاب، مؤثر و تأثیرگذار خواهد بود.
طلاب خراسان شمالي
حجت الاسلام سید حسین خاتمی، استاد حوزه علمیه مشهد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، اظهارداشت: برگزاری دوره های آموزشی و کلاس های تابستانی برای طلاب در زمینه ها و موضوعات گوناگون دینی، تأثیر بسزای در خصوص ارتقاء سطح علمی و کیفی تحصیلات طلاب درایام تابستان خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره سعی شده است، افرادی که از لحاظ علمی، متوسط و یا بالا هستند برای آنها کلاس هایی در خصوص کارگاه ادبیات عرب، کارگاه نویسندگی و تند خوانی به منظور چگونگی تدریس طلاب در مدارس علمیه در کنار نبود استاد آموزش داده شود.

استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به اینکه این دوره ممکن است آسیب‌هایی هم داشته باشد، افزود: اگر دوره آموزشی بلاغ و سایر دوره‌های آموزشی فقط برگزار شود و مباحث مطرح شده در این دوره ها عملی نشود، برای طلاب مدارس علمیه کاری جزء اتلاف وقت نخواهد بود.

وی اهم کلاس های آموزشی این دوره را، بیان الگوی تدریس، روش تدریس و کتب ادبیات دانست و افزود: در الگوی تدریس هرکسی که بخواهد تدریس بکند باید از یک سری راهکارهای بهبودی وضع تدریس اطلاع داشته باشد.

این استاد حوزه علمیه کتاب‌های درسی را سنگ بنای علوم حوزوی ادبیات عرب دانست و افزود: باید به زبان عربی توجه ویژه ای شود، که طلاب از لحاظ ادبیات عرب قوی شوند که این کار همت و ارداه اساتید حوزوی در نحوه نوع بیان، کاربردی کردن مطالب و ارائه آن به طلاب را می طلبد.

وی اظهار داشت: در این دوره در بازیابی ادبیات، طلبه هایی که مشغول به تدریس هستند باید یک سری نواقص و کاستی های ادبی را با انجام تمرینات مستتر با روش های گوناگون تمرین کنند، تا بتوانند مطالب را کلیدی و مفهومی تر به طلاب دیگر ارائه دهند.

حجت الاسلام خاتمی، بیان داشت: ما اگر مطالب را دیکته کنیم، طلاب از این مطالب استفاده نخواهند کرد و بلکه باید در این دوره به مباحث، موضوعات و برنامه های آموزشی به صورت گروهی و کارگاهی پرداخته شود.

وی بیان داشت: اگر ما بتوانیم بعد از اتمام این دوره ارتباط مستمری با طلاب داشته باشیم ، طلاب بهتر می توانند، مشکلات ساختاری و علمی خود را از طریق سایت و یا وبلاگ در جریان گذاشته و به مضوعات جدیدی بپردازند.

گفتنی است، کلاس آموزشی ادبیات عرب، به مدت 11 جلسه در دوره آموزشی بلاغ، برای طلاب مدارس علمیه استان خراسان شمالی در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) بجنورد در حال برگزاری است./966/ت302/ص

ارسال نظرات