۲۳ تير ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۸۰۸۱۸

حزب الله لبنان حکم جدید دادگاه لاهه علیه عمر البشیر را محکوم کرد

خبرگزاری رسا ـ حزب الله لبنان با محکوم کردن حکم جدید دادگاه لاهه علیه عمر البشیر، همبستگی کامل خود را با رییس جمهور، دولت و ملت سودان در رویارویی با اتهام های جدید این دادگاه اعلام کرد.
عمر البشير


به گزارش خبرگزاری رسا، حزب الله لبنان، روز گذشته با صدور بیانیه ای حکم جدید دادگاه لاهه علیه عمر حسن البشیر، رییس جمهور سودان و متهم ساختن وی به کشتار جمعی را محکوم کرد و همبستگی کامل خود را با رییس جمهور، دولت و ملت سودان در رویارویی با اتهام های جدید این دادگاه اعلام کرد.

حزب الله لبنان همچنین در این بیانیه، این اتهام و حکم صادر شده را نسخه جدیدی از حکم هایی دانست که از سوی برخی نهادهای بین المللی در راستای اهداف سیاسی مسؤولان آنها صادر می شود.

این جنبش سکوت سازمان های حقوقی بین المللی در برابر جنایت های پیوسته و فزاینده رژیم صهیونیستی، بنابر فرمان های دولت های استکباری جهان را محکوم کرد و افزود: این در حالی است که این سازمان ها بنابر منافع سیاسی در سودان و مناطق دیگر جهت خدمت به کشورهای سیطره جو در جهان فعالیت می کنند.
این بیانیه در پیش گرفتن چنین رویکردی از سوی این سازمان ها را موجب بی اعتبار شدن آنها دانست و افزود: این دادگاه ها به تمام معنی، دادگاه هایی سیاسی هستند.

گفتنی است که دادگاه کیفری بین المللی لاهه، دو روز پیش تصمیم گرفت که اتهام کشتار جمعی را به لایحه اتهام البشیر اضافه کند.

دادگاه جنایی بین المللی (لاهه) در نخستین حکم بازداشت عمر البشیر مدعی شده بود که دلایل معقولی مبنی بر این که وی مسؤول جنایی پنج جنایت ضد بشری یعنی کشتار، قتل عام، انتقال اجباری، شکنجه و تجاوز است وجود دارد. علاوه بر این موارد، دو اتهام به راه انداختن جنگ و غارت و تهاجم علیه ساکنان غیر نظامی نیز وجود دارد.

قضات دادگاه لاهه اعلام کردند: اتهام کشتار دسته جمعی به اتهام های ارتکاب جنایت های جنگی و جنایت های ضد بشری که در حکم بازداشت نخست عمر البشیر مطرح شده است اضافه گردیده است.

قضات دادگاه لاهه گفتند: حکم بازداشت جدید هرگز حکم بازداشت نخستی که برای عمر البشیر صادر شده را لغو نمی کند و این حکم همچنان به قوت خود باقی و قابل اجراست.

قضات این دادگاه از منشی دادگاه جنایی خواستند که درخواست همکاری بیشتر برای دستگیری البشیر و تحویل او به سودان و تمام کشورهای عضو منشور رم و تمامی کشورهای عضو شورای امنیت که عضو منشور رم نیستند را تهیه و تنظیم کند./981/الف

ارسال نظرات