۲۴ تير ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۸۰۹۴۰
مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم:

مناجات شعبانیه محور دعاهای ماه شعبان است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: ماه شعبان بهترین فرصت برای انسان‌ها است تا بتوانند حقایق معنوی را دنبال کرده و خداوند متعال را بهتر بشناسند.
آيت‌الله محمدحسن احمدي فقيه يزدي


آیت‌الله محمدحسن احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک ماه شعبان و اعیاد شعبانیه گفت: ماه رجب، حکم پایه حرکت انسان را دارد، ماه شعبان راه حرکت را نشان می‌دهد و ماه رمضان نتیجه این راه را مشخص می‌کند که ماه عبادت است.

وی در ادامه با اشاره به عظمت ماه شعبان بر خواندن مناجات شعبانیه، دعای عرفه امام حسین(ع)، دعای حضرت سجاد(ع) به روایت ابوحمزه، صحیفه سجادیه، دعای مخصوص روزهای شعبان المبارک و مناجات خمس عشره تأکید کرد و افزود: ماه شعبان از ماه‎های پربرکت و مقدسی است که منسوب به پیامبر اکرم(ص) است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: مناجات شعبانیه یکی از نغزترین، معروف‌ترین و زیباترین ادعیه است که حضرت علی(ع) و امامان دیگر در ماه شعبان می‌خواندند، از این رو حالت محوری دارد که از ابتدا با فراض «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ أَقْبلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ» آغاز می‌شود.

وی با بیان این‌که خداوند متعال همواره بصیر و سمیع است، پس چرا در فراض اول این دعا «واسمع دعائی» آمده است، اظهار داشت: معنای سماع در این دعا به مانند رکوع که رکن محوری رکعات نماز است، خاص و حالت اجابت دارد؛ یعنی آنگاه که تو را می‏خوانم و صدایت می‏زنم، صدا و دعایم را بشنو و اجابت کن.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی با اشاره به سخنی از حضرت امام خمینی‌(ره) مبنی بر این‌که «مناجات شعبانیه در آغاز ارتباط بنده با خداوند است که در نهایت آن، خداوند متعال، بنده را طرف مناجات قرار می‌دهد»، گفت: یاد خداوند از آرمان‌های عبادت است.

وی با بیان این‌که خداوند انسان‌ها را خلق کرد تا به یاد او باشند، در سیر اسماء الهی همت کنند و او را بهتر بشناسند، تصریح کرد: ماه شعبان بهترین فرصت برای انسان‌ها است تا بتوانند حقایق معنوی را دنبال کرده و خداوند متعال را بهتر بشناسند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به ولادت حضرت امام حسین(ع) در سوم، حضرت عباس(ع) در چهارم، امام سجاد(ع) در پنجم و حضرت ولی عصر(عج) در نیمه این ماه مبارک اشاره کرد و گفت: ولادت حضرت حجت(عج) در نیمه این ماه مبارک، مهم‌تر از همه ولادت‌ها مطرح شود.

وی تأکید کرد: برگزاری مراسم جشن ولادت ائمه اطهار(ع) به صورت مفصل و به بهترین شکل ضروری است، اما مراسم میلاد مبارک حضرت ولی عصر(عج) که حجت خدا بر روی زمین است، باید به صورت ویژه و خاص برگزار شود. /920/ت302/ع

ارسال نظرات