۲۴ فروردين ۱۴۰۵ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۸۱۲۰۲۹
یادداشت اختصاصی؛

شکست دوگانه آمریکا در میدان و دیپلماسی؛ پایان نظام تک قطبی دنیا

شکست دوگانه آمریکا در میدان و دیپلماسی؛ پایان نظام تک قطبی دنیا
فارس- شکست دوگانه آمریکا در میدان و دیپلماسی نشان داد هژمونی و نظام تک قطبی رو به افول است و نظم نوین جهانی در سایه استقلال ملت ها در حال شکل گیری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، تحلیلگران بین المللی معتقدند جنگ غیرقانونی و نامشروع دولت آمریکا علیه کشور ایران یکی از اشتباهات بزرگ به رهبری دونالد ترامپ بود که به شکست مطلق آمریکا در تلاش‌های نظامی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران منجر شد.

این شکست، که در دو سطح نظامی در جنگ 40 روزه و مذاکرات اسلام آباد اتفاق افتاد، نه تنها یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران بود، بلکه یک درس جهانی برای تمام کشورهایی بود که تحت سیطره هژمونی پوشالی ایالات متحده قرار دارند.

شکست نظامی آمریکا؛ نماد مقاومت و اراده ملی ایرانیان

حمله نظامی آمریکا به ایران، که در چارچوب تلاش برای تضعیف نفوذ ایران در منطقه و ایجاد فشار بر نظام اسلامی ایران صورت گرفت، به دلیل مقاومت قاطع نظامی و مردمی ایران، به یک شکست سخت تبدیل شد. این شکست نه تنها جایگاه جهانی ایران را ارتقا داد بلکه نشان داد که هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند به یک کشور مستقل و مقاوم ضربه وارد کند.

ناکامی آمریکا یک پیام قوی به سیاستمداران ایالات متحده بود که ایران یک نظام فکری، یک مجموعه ارزش‌ها و یک ملت با اراده است. مقاومت ایران در برابر فشارهای نظامی گویای این بود که ایران یک تمدن با هویتی غنی و تمدنی ریشه دار است و هیچ نیرویی نمی تواند استقلال و امنیت آنان را تحت تاثیر قرار دهد.

شکست در مذاکرات؛ نشانه استقلال سیاسی ایران

در ادامه این رویدادها، آمریکا به دنبال ایجاد یک آتش‌بس و فضای مذاکراتی با ایران بود. با این حال، در مذاکرات بعد از آتش‌بس نیز، آمریکا با شکست مواجه شد. دلیل اصلی این شکست، عدم توانایی آمریکا در ارائه یک پیشنهاد جدی و قابل قبول برای ایران بود. ایران همواره در مذاکرات خود، به دنبال حفظ استقلال، امنیت ملی و منافع ملت بوده است و هرگز به قیمت این اصول چیزی را تقدیم نکرده است.

آمریکا تلاش داشت با کشاندن ایران به پای میز مذاکره آنچه در میدان نتواسته بود به دست بیاورد را با مذاکرات تحمیلی به دست بیاورد اما تیم مذاکره کننده ایران با اتکا به حضور میدانی ملت مقتدرانه از حقوق مردم دفاع کردند و آمریکا در دیپلماسی هم شکست سنگینی خورد.

پیامدهای این شکست؛ پایان نظام تک قطبی

شکست آمریکا در حمله نظامی و مذاکرات با ایران، پیامدهای گسترده‌ای در منطقه و جهان داشته است. این شکست نه تنها به ایران کمک کرد تا جایگاه جهانی خود را به عنوان یک بازیگر مهم افزایش دهد، بلکه برای کشورهایی که تحت هژمونی آمریکا قرار دارند، امیدبخش بود. همچنین، این رویداد نشان داد که مقاومت و وحدت مردمی می‌تواند یکی از قدرتمندترین ابزارهای دفاع از استقلال و امنیت ملی باشد.

سال ها بود که کشورهای دنیا از نظام تک قطبی آمریکایی رنج می بردند اما شکست میدانی و دیپلماسی آمریکا نشان داد لیبرال دموکراسی که فوکویاما آن را پایان دنیا می دانست در حال افول و رفتن به زباله دان تاریخ است.

امروز کشورهای اروپایی نیز دیگر پذیرای سیطره آمریکا نیستند و در موضوع تنگه هرمز دیدیم که هیچ یک از کشورهای اروپایی حاضر به فرستادن ناو به خلیج فارس نشدند چراکه این جنگ را جنگ خودشان نمی دانستند.

تصمیم کشورها به بی اعتنایی به آمریکا و تعامل سازنده با ایران در موضوع تنگه هرمز نشان داد موضوع هژمونی و نظام تک قطبی رو به افول است و نظم نوین جهانی در سایه استقلال ملت ها در حال شکل گیری است.

طبق قوانین ایالات متحده آمریکا، ورود این کشور به هر جنگی نیاز به تصویت در کنگره دارد، اما رئیس جمهور اگر عملیات نظامی را بدون اجازه کنگره آغاز کند بعد از 60 روز برای ادامه آن باید رای نمایندگان و سناتورها را جلب کند. ترامپ تصور می کرد کمتر از بازه زمانی 60 روزه بتواند جمهوری اسلامی را دچار فروپاشی کند اما در باتلاق بی انتهایی فرو رفت و خسارات بسیار سنگینی به اقتصاد آمریکا وارد کرد.

این شکست های تاریخی آمریکا بشارتی برای کشورها بود که با تکیه به هویت، اراده و همراهی مردم، می‌توانند در برابر قدرت‌های پوشالی ایستادگی کند و استقلال و امنیت را خودشان تامین کنند نه اینکه امنیت شیشه ای نظام تک قطبی را بپذیرند.

 

ارسال نظرات