۲۹ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۸۱۳۲۳
سخنگوی وزارت امور خارجه:

عوامل و حامیان ترور زاهدان را معرفی خواهیم کرد

خبرگزاری رسا ـ رامین مهمان پرست گفت: هم عاملان و هم حامیان ترور زاهدان را پیگیری خواهیم کرد و اسناد آن را پس از بررسی منتشر می کنیم.
رامين مهمان پرست سخنگوي  وزرات امور خارجه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رامین مهمان پرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در رابطه با واکنش کشورهای غربی و ارگان های بین المللی نسبت به عملیات تروریستی زاهدان اظهار داشت: این که عملیات تروریستی در نقاط مختلف جهان محکوم شود اقدام شایسته ای است، اما فکر می کنیم باید ریشه تروریست از بین برود.

وی با اشاره به اینکه کشور ما از قربانیان بزرگ تروریسم در جهان است تاکید کرد: برای ما جای سئوال دارد کشورهای غربی که با تروریست مخالف هستند چرا نام گروهک منافقین را از لیست گروه های تروریستی خارج می کنند و علی رغم جنایات آنها افراد این گروهک را در کشور خود جای می دهند.

مهمان پرست افزود: در عین حال اگر آنها برای مبارزه با تروریسم وارد منطقه ما شدند به چه دلیلی ریشه تروریسم در منطقه خشکانیده نشده و گروهک ریگی مورد حمایت آمریکا و برخی کشورهای غربی قرار می گرفت؛ از سوی دیگر به چه دلیلی فردی از اعضای حماس در دوبی مورد ترور قرار می گیرد و چرا کشورهای غربی حتی گذرنامه دولتی خود را در اختیار ضاربان تروریسم صهیونیستی قرار می دهند.

وی با بیان اینکه اگر آنها برای مقابله با تروریسم جدی هستند باید رویکرد خود را تغییر دهند خاطر نشان کرد: ما هم عاملان و هم حامیان ترور زاهدان را پیگیری و اسناد آن را منتشر خواهیم کرد.

مهمان پرست همچنین در پاسخ به خبرنگار الجزیره مبنی بر علت حضور تعدادی از اعضای خانواده اسامه بن لادن در کشورمان گفت: بحث مربوط به خانواده بن لادن هم جزو موضوعاتی است که برخی رسانه های علاقمند به پیگیری و دنبال کردن آن هستند، فکر می کنیم باید با دقت بیشتری این موضوع از سوی رسانه ها دنبال شود چرا که در هر صورت خانواده بن لادن خانواده محدودی نیستند و در کشورهای مختلف حضور دارند.

وی ادامه داد: فکر می کنم دامن زدن به این اخبار که هر چند وقت یکبار مطرح می شود با اهداف خاصی دنبال می شود از این رو ما آن را جدی تلقی نمی کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در رابطه با ابراز تمایل وزارت امور خارجه کنگره امریکا برای ارتباط با کمیسیون امنیت و سیاست خارجه کشورمان نیز ابراز داشت: اینکه نمایندگان پارلمان کشوری با نمایندگان پارلمان دیگر کشور ارتباط داشته باشند کار خوبی است ولی با توجه به رفتار آمریکا فکر می کنیم در این رابطه ها خللی وارد شده اما در عین حال اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی این پیشنهاد را بررسی می کند و پاسخ آن را به موقع خواهد داد.

وی در رابطه با اظهارات برخی از مسئولین کشور بحرین مبنی بر هماهنگی دولت بحرین با آمریکا در تحریم علیه ایران گفت: رابطه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه بسیار خوب است و زمینه های تقویت رابطه ها وجود دارد که می توانیم از این ظرفیت ها برای پیشرفت منطقه حداکثر بهره را ببریم. در عین حال رابطه ما با بحرین رابطه خوبی است از این رو طرح ها و تبلیغات عنوان شده در این زمینه را ناشی از عصبانیت بعضی کشورهای فرا منطقه ای می دانیم که تلاش دارند میان کشورهای منطقه اختلاف افکنی کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه در خصوص ناآرامی های فرانسه و اعمال خشونت علیه مسلمانان این کشور با ابراز تاسف اعلام داشت: مساله اتفاق افتاده در جنوب فرانسه مساله ای داخلی است که ریشه در رفتار این کشور با مهاجرین و تبعیض و بی عدالتی نسبت به اتباع خارجی در این کشور است. تظاهراتی که در این کشور صورت می گیرد نوع رفتار پلیس فرانسه را توجیح نمی کند.

مهمان پرست همچنین در رابطه با حضور جمهوری اسلامی ایران در اجلاس کابل و احتمال دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با همتای امریکایی اش گفت: نقش کشورهای منطقه در رفع مشکلات افغانستان می تواند تعیین کننده باشد، از این رو به همان دلیلی که جمهوری اسلامی ایران در اجلاس لندن شرکت نکرد و آن را در جهت اهداف دیگر تفسیر می کرد به همان مقدار اهمیت در اجلاس کابل شرکت جدی خواهد داشت.

وی ادامه داد: بارها اعلام کردیم اجلاس های سه گانه ای که برای حل مشکلات افغانستان ایجاد شده بود اجلاس های موثری بوده است از این رو فکر می کنیم اجلاس کابل نیز می تواند مکمل این بحث باشد به همین خاطر از آن استقبال می کنیم و پیشنهاد جدیدی برای حل مشکل افغانستان داریم. اما با توجه به سیاست خصمانه امریکا همچون صدور قطعنامه یک جانبه علیه ایران و رفتاری که با اتباع ما دارند در حال حاضر موقعیتی برای گفت و گو با مقامات ما برای آنها وجود ندارد.

رامین مهمان پرست در خصوص مشکلات پیش روی تشکیل دولت مردمی در عراق نیز گفت: تشکیل دولت مردمی عراق یک مساله کاملا ملی برای مردم عراق است، با توجه به هوشیاری و آگاهی مقامات مردم عراق به نظر می رسد باید این دولت مردمی به سرعت شکل بگیرد.

وی با انتقاد از اظهارات برخی رسانه های بیگانه مبنی بر اینکه ترکیه و ایران در عدم توفیق دولت مردمی عراق نقش دارند ابراز داشت: رایزنی برای تشکیل دولت مردمی در عراق در سطح منطقه امری طبیعی است منتهی اگر خواسته شود که از بیرون منطقه بر این امر تاثیر گذاری صورت گیرد مورد قبول عراقی ها نخواهد بود ، به هر حال روندی که در هر حال انجام نوید تشکیل دولت مردمی عراق را می دهد. /955/پ201/ج
ارسال نظرات