حلقه مطالعاتی عرفی شدن دین و دنیا در قم بررسی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی حلقه مطالعاتی عرفی شدن دین و دنیا، پیش از ظهر 31 تیرماه به همت مرکز مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی و مرکز همکاریهای علمی و پژوهشی مدیریت جنبش نرمافزاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن کنفرانس مرکز همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که علیرضا شجاعی زند از استادان دانشگاه به عنوان ارائه دهنده نظریه حلقه مطالعاتی عرفی شدن دین و دنیا و حجتالاسلام محمدتقی سبحانی از استادان حوزه و دانشگاه به عنوان ناقد حضور داشتند، حجتالاسلام یزدانی مقدم، دبیر این جلسه به ارائه مباحث اولیه پیرامون نظریه فوق پرداخت.
وی با اشاره به برگزاری سلسله نشستهای ذیل مباحث عرفی شدن، تصریح کرد: برگزاری چنین نشستهایی در سطح نظری و عمومی باقی نمانده و به سوی واقعیات ذهنی و مصداقی هم سوق پیدا خواهد کرد.
در ادامه این مراسم، شجاعی زند به ارائه نظریه خود پرداخت و با بیان اینکه عرفی شدن از دو مسیر بالادستی و پاییندستی قابل پیگیری است، گفت: با تکیه بر بنیادهای نظری برای رسیدن به بحثهای عرفی شدن درباره هستی، میتوان از انسان، جامعه و دین صحبت کرده و هدف خود را از عرفی شدن بیان و به تدریج به سوی واقعیت حرکت برگشت.
وی افزود: به شکل پاییندستی هم اگر بخواهیم وارد این مقوله شویم باید به سراغ واقعیتها به صورت خرد رفته و اتفاقاتی که در سطح خیابان و مناسبات اجتماعی و بین افراد روی میدهد را که به عنوان یک اشکال مطرح است، مورد بررسی قرار دهیم.
این استاد دانشگاه یادآور شد: علت اینکه بحث فوق را از دین و دنیا آغاز کردیم، به سبب طبیعت اجتماعی است که در شهر قم شکل گرفته و عمدتاً هم کسانی که اهل فلسفه و الهیات هستند، معتقدند برای رسیدن به واقعیات باید از مقدمات شروع کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: بحث دین و دنیا بسیار مفصل و بحث سابقهداری است که با یک نشست و یا چند نشست محدود به سرانجام نخواهد رسید و قرار هم نیست در این بحث متوقف شویم، اما روشن شدن نقاطی از این بحث را ضروری میدانیم.
در ادامه و پس از ارائه کامل نظریه از سوی این استاد دانشگاه، حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانینیا از اساتید حوزه و دانشگاه و عضو هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه دکتر شجاعی پروژه فکری مناسبی را انتخاب کرده و بدون هیچ پراکندهکاری که معمول اساتید و دانشجویان است، آن را پیش برده، به نقد این نظریه پرداخت.
وی برگزاری چنین حلقههایی را نقطه مبارکی در مسأله عرفی شدن دانست و با بیان اینکه مقوله دین و دنیا و تعریف آن دو یکی از ملزومات مسلم مسأله عرفی شدن است، افزود: چه با نگاه بالادستی و یا با نگاه پایین دستی به این مسأله، خواهیم دید که هیچ جامعهشناسی درباره مطالعه عرفی شدن، بینیاز از تعریف دین و دنیا و تبیین اولیه از این نسبت نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: نقص بزرگ بسیاری از نظریات در باب عرفی شدن این است که از تعریفهای روشنی در باب دین و دنیا و مقوله قدسی یا قدسیزدایی برخوردار نیست و به همین دلیل یعنی فقدان تعاریف دقیق و روشن نبودن مقیاس این دو، سرنوشت نظریه به تغییر دچار شده است. /920/پ202/س