۰۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۸۱۷۲۳
آیت الله سبحانی:

توسل به پیامبر به دلیل نفس زکیه قدسی اوست

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به دلایل توسل به پیامبر گفت: اگر ما به دعای پیامبر توسل می جوییم توسل به دعا در پرتو توسل به ذات پیامبر است و دلیل اینکه دعای پیامبر مستجاب می شود این است که از یک نفس زکیه پاک قدسی برخوردار است. در حقیقت اگر قداستی و قربی در ذات نباشد دعای او مستجاب نمی شود.
آيت الله سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حضرت آیت الله شیخ جعفر سبحانی روز گذشته در مدرسه علمیه نواب مشهد به بررسی شبهات وهابیت بر امر توسل پرداخت و گفت: توسل انواع و اقسامی دارد که بخشی از آن ها همچون توسل به اسماء الله تبارک و تعالی، قرآن مجید، دعای برادر مؤمن و دعای پیغمبر اکرم(ص) در حال حیات مورد اتفاق همه طوائف اسلامی است.

وی افزود: آنچه مورد بحث است توسل به دعای پیغمبر اکرم(ص) بعد از رحلت است ما معتقدیم به دلیل آیات قرآن، دعای پیامبر هم دوران حیات ایشان را در بر می گیرد و هم دوران ممات و این را با دو مقدمه حیات برزخی و ارتباط ما با آن عالم نیز اثبات کردیم.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: بحث دیگر این است که توسل به ذات پیامبر(ص) جایز است یا به مقام و یا حق ایشان؟ در اینجا وهابی ها سخت مخالف هستند اصولا هر نوع توسل به ذات، مقام و حق پیغمبر را هم شرک تلقی می کنند و اگر انسان توبه نکند او را مستحق قتل می دانند.

وی تصریح کرد: اصولا اگر ما به دعای پیامبر توسل می جوییم توسل به دعا در پرتو توسل به ذات پیامبر است و دلیل اینکه دعای پیامبر مستجاب می شود این است که از یک نفس زکیه پاک قدسی برخوردار است. در حقیقت اگر قداستی و قربی در ذات نباشد دعای او مستجاب نمی شود.

این مدرس حوزه علمیه قم ادامه داد: اولین اشکال وهابی ها بر توسل به دعای پیامبر در زمان ممات این است که می گویند برزخ حائلی است تا روز قیامت حالا که بین ما و گذشتگان حائل هست شما چطور به دعای پیغمبر متوسل می شوید؟ پاسخ این است که همیشه وقتی می خواهید آیه را معنا کنید ما قبل و ما بعدش را ببینید تا مغالطه روشن شود؛ قرآن می فرماید این برزخ مانع از شنیدن صدا نیست بلکه مانع از بازگشت به دنیا است.

وی افزود: اشکال دومشان این است که می گویند مردگان نمی شنوند، هر که مرد شنوایی از او گرفته می شود، بنابراین پیامبرهم مانند دیگر انسان ها است، پاسخ این است که در صحیح بخاری داریم میت صدای کفش مشایعه کنندگان را می شنود و اگر میت تواناییی شنیدن ندارد پس تلقین چه معنی دارد، اگر در قرآن آمده که مردگان را نمی توانی بشنوانی مراد نفی سماع نیست نفی انتفاع است نکته اش هم همین است که در آن عالم چون بازگشت نیست هر چه انسان بشنود از این شنیدن نفعی نخواهد برد .

حضرت آیت الله سبحانی ابراز داشت: اشکال سوم این ها انقطاع عمل با مرگ است یعنی انسان که مرد، عملش قطع می شود و فقط از سه چیز بهره می گیرد یا صدقه جاریه یا علمی که مردم از او بهره بگیرند یا فرزندی داشته باشد که در حق او دعا کند. پیغمبر اکرم نیز هنگامی که مُرد عمل او قطع می شود و نمی تواند دعا کند، حال آنکه در قران کریم داریم که اینگونه نیست.

وی گفت: آخرین اشکال این است که می گویند توسل به دعای پیامبر بعد الموت یا توسل به ذات پیامبر اکرم بعد الموت این شرک است، چون بت پرست‌ها هم همین کار را می کردند آن ها از بت ها قضای حاجت می خواستند شما هم از مرده قضای حاجت می خواهید؛ جواب این است که بت پرست از بت توسل می جست و در بت اعتقاد به الوهیت و ربوبیت داشت معتقد بود که اینها رب هستند و این ها اله هستند، دوما آن ها خدا را عبادت نمی کردند ما خدا را عبادت می کنیم، همچنین آن ها قائل به انداد بودند که ما نیستیم، از طرف دیگر آن ها از بت ها کمک می خواستند کار به خدا نداشتند می گفتند خدا باز نشسته شده کارها دست این ها سپرده است، یعنی عزت را در دست بت ها می دانستند در حالی که ما معتقدیم که نصرت دست خداست، عزت دست خداست .

وی افزود: دقت کنید ممکن است در جواب این پاسخ شما بگویند بت پرست ها ابدا قائل نبودند که عزت دست بت هاست آن ها می گفتند بت ها فقط شفیع هستند پس کار شما شیعیان عین کار بت پرست ها است. پاسخ این شبهه هم این است که آن ها اول آیه را می خوانند، آخر آیه را نمی خوانند اول اینکه این درست نیست که آنها فقط معتقد بودند بت ها شفیع هستند نه خیر قائل به الوهیت بودند می گفتند انداد یعنی بت؛ علاوه بر این تاریخ را ببینید اول کسی است که بت پرستی را به مکه آورد در منطقه شام دید مردم بتی را عبادت می کنند گفت این چیست گفتند اگر ماگرفتار شویم از این ها می خواهیم رفع گرفتاری کنند از طرف دیگر خود آیه تکذیب می کند و می فرماید بت پرستان برای آن که شما را توجیه کنند می گویند این ها شفیع هستند علاوه بر این که این ها را شفیع می دانند اله و رب و ناصر و مایه عزت هم می دانند بنابراین قیاس عمل ما به عمل بت پرستان باطل است./930/پ202/ج


ارسال نظرات