۰۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۸۱۷۲۸

رویکرد کلامی کلید پاسخ‌گویی به مسائل زمینه‌سازی ظهور در دکترین مهدویت بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ رویکرد کلامی کلید پاسخ‌گویی به مسائل زمینه‌سازی ظهور در حاشیه ششمین همایش بین المللی دکترین مهدویت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نشست تخصصي همايش دکترين مهدويت،
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن ملایی، در نشست تخصصی همایش دکترین مهدویت، مقاله خود را در خصوص «رویکرد کلامی کلید پاسخ‌گویی به مسائل زمینه‌سازی ظهور» ارائه کرد و اظهار داشت: این موضوع بنیان بسیاری از راهکارهای فرهنگی و دغدغه‌های اندیشمندانی است که دغدغه زمینه‌سازی برای ظهور دارند در حالی که باید پیش از این‌که هرگونه راهکار فرهنگی را ارائه دهیم به این موضوع توجه کنیم.

وی افزود: هر پدیده‌ای که در هستی ملاحظه شود نیازمند وجود زمینه و مقدمات هست و ظهور امام زمان نیز پدیده‌ای است که فعلیت آن نیازمند تحقق مقدماتی است.

این پژوهشگر حووزی اظهار داشت: این‌که انسانها در زمینه‌سازی ظهور نقشی دارند و یا این‌که وقوع آن تنها در دست خداست و تلاش برای زمینه‌سازی بیهوده است، دو دیدگاه متفاوت با فروع مختلف ارائه شده است.

وی یادآور شد: برخی از اندیشمندان بزرگ در مقوله مهدویت اساساً تکلیفی برای انسان‌ها قائل نیستند در حالی که زمینه‌سازی را برای ظهور امام زمان‌(ع) لازم و ضروری می‌دانند.

این حوزوی خاطر نشان کرد: بحث زمینه‌سازی برای امام عصر، بحث روز شود و همه باید برای این‌که ایشان نیامده‌اند تب کنیم، تب ظهور امام زمان و دوری از امام زمان را داشته باشیم و شب از قصه نخوابیم تا زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان کنیم.

وی ادامه داد: اگر در بعد نظری اندیشمندان با هم اختلاف داشته باشند، دیگر به عرصه عمل وارد نخواهیم شد و در همین درگیری‌ها خواهیم ماند. یکی از عللی که در جامعه بحث زمینه‌سازی برای ظهور پررنگ نیست، به دلیل این است که تنها در خصوص ظهور حرف زده می‌شود؛ اما کاری انجام نمی شود.
حجت الاسلام ملایی با بیان این‌که رویکرد جدیدی باید به بحث زمینه‌سازی داشت و آن رویکرد کلامی به بحث است نه رویکرد فقهی به تفاوت روشی در رویکرد فقهی و کلامی، گفت: موضوعاتی که در علم کلام مورد بررسی قرار می‌گیرند غالباً از حیث روش و استناد علی است، در علم فقه، موضوع‌های فقهی غالبا از منظر نقل و جنبه تعبد مورد کنکاش قرار می‌گیرد و هدف فقها از کاربرد عقل در فقه، استفاده ابزاری از آن است اما استفاده استقلالی عقل در کلام مورد نظر کلامی یون است.

وی در ادامه تقدم حوزه کلام بر فقه در حین تعارض، موضوعات ثابت شده کلامی، مبانی موضوعات فقهی، قواعد کلامی و عقلی مفسر موضوع‌های فقهی، عقل، توسیع و تضییق کننده اطلاق‌های نقلی، را از منظر رابطه حوزه کلام و فقه مورد بررسی قرار داد.

حجت‌الاسلام ملایی اظهار داشت: ملاک کلامی بودن یک مسأله آن است که موضوع آن مسأله به افعال و صفات الهی برگردد، کاربرد عقل در آن موضوع استقلالی باشد و موضوع مسأله اصالتاً به فعل انسان‌ها برنگردد.

وی همچنین گفت: دلیل کلامی بودن مسأله زمینه‌سازی ظهور آن است که زمینه‌سازی ظهور، قبل از آن‌که فعل انسان‌ها باشد، فعل خداست یعنی اصالتاً الهی است و خاستگاه مسأله زمینه‌سازی ظهور امام زمان‌(ع) به امامت برمی‌گردد و امامت نیز در نزد شیعه مسأله‌ای کلامی است نه فقهی و محکم‌ترین پاسخ‌هایی که درباره اثبات وجود امام و غایب بودنشان در عصر غیبت داده می‌شود، عقلی است و قاعده لطف مصداق کامل آن است. /920/پ202/ص

ارسال نظرات