۰۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۸۱۷۴۱
عضو گروه مطالعات پژوهشکده مطالعات راهبردی:

تقدیر ملاک و محور اصلی هویت معنوی انسان‌هاست

خبرگزاری رسا ـ عضو گروه مطالعات پژوهشکده مطالعات راهبردی گفت: راهبرد تدبیری و تقدیری راهبردی جامع با نگرش دینی است که برای هویت معنوی انسان‌ها تقدیر را ملاک و محور اصلی تفکر خود قرار می‌دهد.
نشست تخصصي دکترين مهدويت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عباس چهاردولی، عضو گروه مطالعات پژوهشکده مطالعات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی پیش از ظهر 3 مردادماه در نشست تخصصی راهبردهای فرهنگ انتظار و راهبردهای دولت زمینه‌ساز از سلسله نشست‌های تخصصی ششمین همایش دکترین مهدویت با ارائه مقاله «مدل جامع مدیریت راهبردی فرهنگی با بهره‌گیری از سنت تقدیر و تدبیر» گفت: در تدوین راهبرد این مقاله از سه روش و رویکرد کلی تجویزی، توصیفی و ترکیبی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت این تحقیق اظهار داشت: تفاوت الگوهای راهبردی فرهنگی با سایر الگوهای حال حاضر موجود در دنیا و ویژگی‌های منحصر به فرد نظام جمهوری اسلامی ایران در مبانی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و انسان‌شناختی و مؤلفه‌های آن با الگوهای متعارف موجود و تفاوت در بهره‌مندی از منبع لایزال معارف الهی است.

عضو گروه مطالعات پژوهشکده مطالعات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی با طرح این سؤال که مدل جامع مدیریت راهبردی فرهنگی با بهره‌گیری از سنت تقدیر و تدبیر چه می‌باشد به دیدگاه پی‌تدبیری یا تجویزی و مشخصات دیدگاه تلفیقی اشاره کرد.

وی افزود: تبیین مفاهیم و سازه‌هایی که نظریه تقدیری ـ تدبیری بایستی بر آن بنا شود، استخراج اصول و الزامات اساسی مدنظر در سنت تدبیری ـ تقدیری و مقایسه تطبیقی آن با رویکردهای موجود در حوزه مدیریت راهبردی و بیان نقاط قوت و ضعف دیدگجاه مزبور، ترسیم الگوی مفهومی اولیه که فقط در حد نشان دادن روابط بین مفاهیم و سازه‌ها است و ارزیابی نتایج و اخذ نظر خبرگان تا رسیدن به اشباع نظری و ارائه نظریه تقدیری ـ تدبیری نقشه راه تدوین مدیریرت راهبردی تقدیری ـ تدبیری است.

چهاردولی با اشاره به استخراج مراحل مدنظر در تدوین راهبرد به تعریف راهبرد تدبیری و تقدیری پرداخت و گفت: راهبرد تدبیری و تقدیری به راهبردی گفته می‌شود که بر دو سنت تقدیر و تدبیر استوار است، این راهبرد راهبردی جامع با نگرش دینی است که برای هویت معنوی انسان‌ها تقدیر را ملاک و محور اصلی تفکر خود قرار می‌دهد و در واقع براساس نگرش و فلسفه متعالی به ترسیم نقشه راه می‌پردازد.

وی ادامه داد: در این راهبرد برای هویت مادی و زندگی دنیایی انسان با توجه به نقش عقل و حیات معقول، فلسفه حیات معقول را محور توجه خود قرار می‌دهد. ضمن آن‌که اصلی اساسی را حیات اخروی یا حیات متعالی دانسته است.

این محقق دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به این‌که حضرت علی‌(ع) در نماز وتر خود درباره تدبیر و تقدیر می‌فرمایند «خداوند مرا خلق کردی با سه ویژگی تقدیری، تدبیری و تفسیری» گفت: این موضوع اهمیت تدبیر و تقدیر را به روشنی می‌رساند.

وی در پایان تصریح کرد: امنیت متعالی، فرهنگ متعالی، اقتصاد متعالی، سیاست متعالی چهار جزء اصلی و کاملاً در هم تنیده راهبرد تقدیری هستند. /920/پ202/ص
ارسال نظرات