۰۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۸۱۸۰۷
با همکاری مراکز حوزوی و دانشگاهی قم؛

برنامه‌ها و متون درسی دانشگاه‌های افغانستان تدوین می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس آکادمی علوم افغانستان در نشستی مشترک پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و آکادمی علوم افغانستان خواستار تدوین برنامه‌ها و متون درسی دانشگاه‌های این کشور با همکاری مراکز حوزوی و دانشگاهی قم شد.
نشست مشترك پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و آكادمي علوم افغانستان


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست بررسی همکاری‌های دو جانبه بین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و آکادمی علوم افغانستان با هدف برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر راشد، رییس آکادمی علوم افغانستان برای تعامل با مراکز علمی همچون پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز علاقه‌مندی کرد و دکتر عصمت‌اللهی، رییس بورد تعیینات ریاست جمهوری افغانستان، رفت و آمد جوانان نخبه افغانی به ایران را سبب پیشبرد اهداف این کشور برای تغذیه فکری مناسب جوانان عنوان کرد.

وی افزود: به متون و منابع درسی برای جوانان و دانشجویان نیاز زیادی داریم، از این‌رو علاقه‌مندیم در حوزه تدوین برنامه‌ها و متون درسی با مراکز حوزوی قم و به خصوص پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همکاری کنیم.

در ادامه این نشست، سرشار، مدیرعامل کانون اندیشه جوان، حسینی، مدیر عامل سازمان انتشارات و محمود حکمت‌نیا، معاون امور پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به معرفی توانایی‌ها و امکانات این پژوهشگاه و همچنین کانون اندیشه جوان پرداختند.

خاطرنشان می‌شود،‌ در این نشست مصوب شد که یک نشست علمی ـ اجرایی در قالب کمیته مشترک کاری در آکادمی علوم افغانستان، پس از ماه مبارک رمضان، بین مدیران علمی ـ اجرایی پژوهشگاه و آکادمی علوم افغانستان در کابل برگزار شود.

همچنین برگزاری نمایشگاهی از آثار پژوهشگاه در آکادمی علوم افغانستان و برگزاری کارگاه مشترک بین آکادمی علوم افغانستان و پژوهشگاه با ارائه اساتید و محققان پژوهشگاه و آکادمی علوم افغانستان هم زمان با نشست مشترک علمی ـ اجرایی بین مدیران دو مرکز در کابل نیز در این جلسه پیش‌بینی شد.

از دیگر مصوبات این جلسه می‌توان به همکاری پژوهشگاه و آکادمی علوم و مراکز آموزش عالی افغانستان در تهیه و تدوین متون درسی دانشگاهی و مدرسه‌ای برای افغانستان، همکاری پژوهشگاه و آکادمی علوم افغانستان در زمینه چاپ و نشر مشترک آثار وبررسی امکان تأسیس فروشگاه و نمایشگاه آثار پژوهشگاه در کابل و سایر شهرهای مهم افغانستان، برگزاری نشست‌ها و کرسی‌ها آزاد اندیشی برای دانشجویان و جوانان افغانی در دانشگاه‌های افغانستان اشاره کرد.

همکاری با آکادمی علوم با هدف برگزاری کرسی‌ها نظریه‌پردازی، نقد و نوآوری برای محققان و پژوهشگران افغانی در همکاری با دبیرخانه کرسی‌ها نظریه پردازی، نقد و نوآوری و دعوت از اساتید دانشگاهی و دانشجویان افغانی برای حضور در کارگاه‌ آموزشی طی ماه‌های تعطیلی دانشگاه‌ها در افغانستان از دیگر مصوبات این نشست مشترک بود. /920/د102/ص

ارسال نظرات