۰۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۸۱۸۵۱
آیت الله شبستری:

بی اعتنایی به فرهنگ وقف جبران ناپذیر است

خبرگزاری رسا ـ عضو خبرگان رهبری گفت: در صورتی که نسبت به ترویج فرهنگ وقف بی‌اعتنایی شود، این فرهنگ در آستانه زوال و نابودی قرار می‌گیرد.
آيت الله شبستري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در همایش مدیران کل ادارات اوقاف و امور خیریه سراسر کشور در تبریز با بیان این‌که وقف بزرگ‌ترین صدقه جاریه است که می تواند بسیاری از مشکلات جامعه را مرتفع کند، اظهار داشت: وقف در صورت احیا و ساماندهی می‌تواند بعد از نفت دومین منبع در‌آمد مالی باشد.

عضو خبرگان رهبری افزود: احیای فرهنگ وقف ضرورت امروز جامعه اسلامی ایران است، چراکه در آمد سرشار آن باید در مسیر کمک به حل مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه و طبق نظر واقفان به کار گرفته شود، چه بسیار مغازه های وقفی وجود دارند که که ماهانه مبلغی بسیار ناچیز اجاره به اوقاف می پردازند.

وی گفت: اوقاف اجاره های این مغازه ها را باید به روز کند و به هر شکلی چه در قول و چه در عمل، اعتماد مردم و واقفان را جلب کرده و از دادن حکم امانت موقوفات به افراد ناصالح خودداری کند.

آیت الله شبستری افزود: اهمیت وقف تا آن اندازه زیاد است که خداوند در قرآن به دادن صدقه حتی به وسیله گرفتن قرض تأکید فرموده است، وقف به عنوان صدقه جاریه که اثر و نتیجه آن در جهان باقی است، از دیدگاه معصومین نیز مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تاکید بر قاطعیت و جدیت سازمان اوقاف و امور خیریه در برخورد با غاصبان وقف اظهار داشت: اوقاف و امور خیریه در مورد عملکرد املاک وقفی و درآمد و هزینه آنها به مردم گزارش ارائه کند تا مردم نیز نسبت به این امر اعتماد بیشتری داشته باشند.

آیت‌الله شبستری هشدار داد: در صورتی که نسبت به ترویج فرهنگ وقف بی‌اعتنایی شود این فرهنگ در آستانه زوال و نابودی قرار می‌گیرد، ظلم‌های بسیاری در مورد موقوفات صورت گرفت و همین مسأله سبب سابقه ذهنی نامطلوب در مردم شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رویکرد غصبی و تخریبی شاهان و درباریان قبل از انقلاب نسبت به موقوفات تصریح کرد: هم اکنون ربع رشیدی به عنوان موقوفه بزرگ تبریز از بین رفته، البته این ملک بزرگ وقفی برای پزشکی و علوم حوزوی وقف شده بود که متاسفانه در مورد علوم حوزوی هیچ نتیجه‌ای از این ملک بزرگ وقفی حاصل نشد.

همچنین مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی، در این نشست با اشاره به برگزاری همایش مدیران کل اوقاف و امور خیریه در آذربایجان شرقی، تصریح کرد: این نشست به مدت سه روز و در سطوح مختلف کارشناسان، معاونین و مدیران کل برگزار شد.

حجت الاسلام حسین نوبری تاکید کرد: این نشست با هدف بهینه سازی نیروی انسانی برگزار شده و در آن کارگاه های تخصصی نیز برگزار شد./935/پ202/س

ارسال نظرات