بازگشایی تنگه هرمز پیش از عقبنشینی دشمن، خطای راهبردی است
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ۶۳ نفر از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با صدور بیانیهای به مناسبت ایام عزای سالار شهیدان و در واکنش به حوادث اخیر، ضمن حمایت از تلاشهای دیپلماتیک دولت، نسبت به تکرار تجربههای تلخ مذاکرات گذشته هشدار دادند و خواستار پایبندی کامل به خطوط قرمز اعلامی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی شدند.
در این بیانیه که به امضای شماری از نمایندگان رسیده، تأکید شده است رعایت نظر ولیفقیه «فصلالخطاب» و «واجب شرعی» است و هیچ مسئولی حق تخطی از آن را ندارد. همچنین موضوع تعیین و مجازات عاملان جنایتهای اخیر از جمله رئیسجمهور آمریکا و نخستوزیر رژیم صهیونیستی، تکلیفی غیرقابل اغماض دانسته شده و بر ضرورت بازگشایی نکردن تنگه هرمز در صورت تداوم پیمانشکنیهای دشمن، تأکید گردیده است.
نمایندگان امضاکننده این بیانیه با اشاره به استمرار تجاوزات رژیم صهیونیستی در لبنان و عدم عقبنشینی از مناطق اشغالی، هرگونه بازگشایی تنگه هرمز را در شرایط فعلی «خطای راهبردی» خواندند که دشمن را در نقض تعهدات گستاختر خواهد کرد.
آنان ضمن یادآوری این نکته که پرونده حقوق هستهای کشور بایستی از دایره گفتگوها خارج شود، تثبیت مدیریت تنگه هرمز، دریافت غرامت، بازگشت اموال بلوکه شده، رفع تحریمها و خروج آمریکا از منطقه را از مطالبات «تخلفناپذیر» رهبری و مردم برشمردند.
در پایان این بیانیه با تأکید بر لزوم تعیین تکلیف موارد تفاهمنامه در مهلتهای ۳۰ و ۶۰ روزه و پرهیز از فرسایشی شدن گفتگوها، از مردم خواسته شده است با حفظ اتحاد و بصیرت، تا تشخیص مصلحت توسط رهبری در صحنه حضور داشته باشند و به سخنان تفرقهافکن توجه نکنند.
متن بیانیه به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
مردم بصیر و انقلابی ایران اسلامی
با عرض تسلیت ایام عزای سالار شهیدان و اصحاب باوفای آن حضرت و آرزوی سلامت و طول عمر با عزت رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظلهالعالی) و پیروزی قاطع رزمندگان فداکار و آرزوی عزت و سربلندی بیشتر برای شما مردم حاضر در صحنه، پیرو پیام راهگشای رهبر حکیم انقلاب اسلامی(مدظلهالعالی) و حوادث اخیر نکات ذیل تقدیم میشود:
۱. ضمن تشکر از مسئولان بهویژه مذاکره کنندگان محترم، که بنا بر تعبیر رهبری معظم از سر دلسوزی و حسن نظر به دنبال احقاق حقوق ملت ایران و جبهه مقاومت هستند انتظار داریم که با ملاحظۀ تجربههای مذاکرات خسارتبار گذشته کاملاً مراقب ترفندهای دشمن فریبکار و بد سابقه باشند و توجه داشته باشند که رعایت خطوط قرمز رهبری واجب شرعی است و تخطی از آنها به هیچ وجه جایز نیست.
۲. موضوع تعیین متجاوز و معرفی عاملان مهدورالدم جنایتهای کمنظیر جنگ تحمیلی اخیر بهویژه رئیس جمهور جنایتکار آمریکا و نخست وزیر پلید رژیم صهیونیستی و مجازات آنها و انتقام خون امام شهید امت(رضواناللهتعالیعلیه) به هیچ وجه مورد اغماض و بیتوجهی قرار نگیرد و بر هر مکلفی که به آنها دسترسی پیدا کند واجب است که این جنایتکاران را به درک واصل کند.
۳. مطابق تعهد مسئولان محترم به رهبری و مردم ، انتظار میرود که هرگونه پیمان شکنی و نقض بندهای تفاهمنامه سریعاً پاسخ داده شود.از اینرو با توجه به استمرار تجاوزات و جنایات رژیم پلید صهیونیستی در لبنان و عدم عقبنشینی از مناطق اشغالی که نقض آشکار بند اول تفاهم نامه محسوب میشود بازگشایی تنگه هرمز خلاف تعهدات مسئولان است و خطایی راهبردی شمرده میشود و دشمن را در ادامۀ پیمانشکنیها و نقض تعهداتش گستاختر خواهد کرد.
۴. مجدداً یادآور میشویم که بنابر رهنمود واجب الاتباع رهبری معظم(مدظلهالعالی) حقوق هستهای کشور نباید مورد بحث و مناقشه قرار گیرد و بایستی از دایره گفتگوها خارج شود.
۵. تثبیت مدیریت تنگه هرمز و دریافت غرامت خسارتها و بازگشت اموال بلوکه شده و رفع تحریمها و خروج امریکا از منطقه از مطالبات تخلف ناپذیر رهبری و مردم است که لازم است با حفظ عزت و کرامت ملت ایران دنبال شود و هرگونه سهل انگاری در این زمینه قطعاً با عکس العمل ملت مواجه خواهد شد.
۶. مسئولان بایستی از هر سخنی که موجب گستاخی دشمن و ایجاد توهم ناتوانی کشور و عدم تابآوری ملت باشد اجتناب کنند و اینک که مقاومت جانانۀ رزمندگان جانفدای ما، آمریکای مستکبر را به استیصال کشانده نبایستی سخنانی گفته شود که ضعف و ناتوانی کشور از آن استشمام گردد.
۷. همگان بهویژه مسئولان محترم میدانند که در نظام ولایی نظر و دیدگاه ولیامر فصل الخطاب است و پس از اطلاع از نظر قطعی ولیفقیه هیچ مسئولی نمیتواند و نباید بر خلاف نظر ایشان اقدام نماید.
۸. از آنجا که بر اساس شواهد فراوان دشمن به دنبال کسب فرصت برای تجدید قوا و خرید زمان برای برخی برنامههای خود از جمله انتخابات آینده است و پس از آن احتمال حمله مجدد بسیار خواهد بود بایستی در مهلت مقرر ۳۰ روزه و ۶۰ روزه تکلیف موارد مطروحه در تفاهمنامه تعیین شود و از فرسایشی شدن این گفتگوها جداً پرهیز گردد.
۹. از ملت عزیز تقاضا داریم که کماکان حضور آگاهانه و با صلابت خویش را در میدان ادامه دهند و ضمن حفظ اتحاد مقدس و پرهیز از هر اقدام مخل این اتحاد، به سخنان تفرقهافکنانۀ برخی ناآگاهان که به دنبال محدودسازی این بعثتالهی هستند اعتنایی نداشته باشند. حضور مردم تازمانی که رهبری معظم (مدظلهالعالی) مصلحت بدانند ضروری و تعیین کننده است.
۱۰. خادمان ملت در مجلس خبرگان نیز به عنوان بخشی از مردم در کنار رهبری عزیز و قاطبۀ ملت ضمن آرزوی موفقیت برای مسئولان محترم منتظر تحقق شروط و وعدهها میمانند و عند اللزوم به تکلیف شرعی خود عمل خواهند کرد.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
۱۴۰۵/۰۴/۰۶
امضا کنندگان
لیست اسامی به ترتیب حروف الفبا بر اساس نام خانوادگی (فامیل) به شرح زیر مرتب شده است:
۱. محسن ابراهیمی
۲. عبدالجواد ابراهیمیفر
۳. علیرضا اعرافی
۴. محسن اراکی
۵. علی اسلامی
۶. ماموستا اقبال بهمنی
۷. احمد بهشتی
۸. محمدحسین بیاتی
۹. جواد جعفری
۱۰. جواد حاجیزاده کلجاهی
۱۱. سید سعید حسینی
۱۲. سید مجتبی حسینی
۱۳. سید ابوالحسن حسنزاده
۱۴. مصطفی حسناتی
۱۵. محسن حیدری آلکثیر
۱۶. سید علیرضا دانا
۱۷. احمد دانشزاده مومن
۱۸. قربانعلی دری نجفآبادی
۱۹. عسکر دیرباز
۲۰. لطفالله دژکام
۲۱. سید رحیم توکل
۲۲. رضا رمضانی
۲۳. ماموستا فائق رستمی
۲۴. حسین ردائی
۲۵. حسین رفیعی
۲۶. محمود رجبی
۲۷. علی عباسی
۲۸. مولوی عبدالرحمن عارفی
۲۹. شیخ حسن عالمی
۳۰. سید حسن عاملی
۳۱. سید احمد علمالهدی
۳۲. سید علی اکبر قرشی
۳۳. علی اکبر کلانتری
۳۴. علی کاظمی گیلانی
۳۵. عبدالله کیوانی هفشجانی
۳۶. علی ملکوتی
۳۷. سید شرفالدین ملکحسینی
۳۸. محمدباقر محمدی لائینی
۳۹. محمدتقی پورمحمدی
۴۰. سید مصطفی موسویفراز
۴۱. سید محمدعلی موسوی جزائری
۴۲. سید ابوالحسن مهدوی
۴۳. حسین مظفری
۴۴. غلامرضا مصباحیمقدم
۴۵. غلامرضا مغیثه
۴۶. علی مومنپور
۴۷. سید محمدمهدی میرباقری
۴۸. محمدرضا ناصری کوچهبیوک
۴۹. امان نریمانی
۵۰. وعد مرادبیگی
۵۱. محمدرضا فلاح تفتی
۵۲. غلامرضا فیاضی
۵۳. سید باقر سیدی بنابی
۵۴. سید صادق پیشنمازی
۵۵. امیررضا هدایی
۵۶. حبیبالله شعبانی
۵۷. احمد شیخبهایی
۵۸. یدالله صفری
۵۹. غلامعلی صفائی بوشهری
۶۰. سید محسن طاهری
۶۱. مولوی علی احمد سلامی
۶۲. امانالله علیمرادی
۶۳. کمال غراوی