۰۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۸۱۸۷۷

گزارشی از فعالیت‌های شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خوزستان

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای سیاست‌گذاری خوزستان در گزارشی فعالیت‌ و برنامه‌های شورای سیاست‌گذاری این استان را تشریح ‌کرد.
حجت الاسلام محمود محمد زاده، رييس شوراي سياست گذاري ائمه جمعه خوزستان
حجت الاسلام محمود محمد زاده، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان خوزستان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به تاریخچه این شورا گفت: اواخر سال 71 و ابتدای سال 72 بنا به نظر مقام معظم رهبری دبیرخانه شورای مرکزی ائمه جمعه به سبب توسعه این نهاد در سراسر کشور با آیین نامه و شرح وظایف جدید به نام شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور تغییر یافت.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خوزستان با اشاره به روند انتخاب رییس این شورا در کشور گفت: ابتدا 9 نفر از علمای کشور با نظر رهبر معظم انقلاب انتخاب و سپس از بین آنان یک نفر به عنوان رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور انتخاب شد.

وی با بیان این که امام جمعه وظایف بسیاری از قبیل رییس شورای فرهنگ عمومی شهر، ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر، شورای آموزش و پرورش و دارد به ضرورت تشکیل شورای سیاست گذاری ائمه جمعه اشاره و خاطر نشان کرد: به سبب اعتماد مردم به نمازهای جمعه به عنوان یک تریبون و رسانه، توسعه کاری این نهاد با وزارت خانه ها، ارگان ها بسیار زیاد است؛ از این رو جهت سازماندهی این امور ضرورت تشکیل دفاتر این شورا در سایر استان ها احساس می شد.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان در ادامه به چگونگی انتخاب رییس این شورا در استان ها پرداخت و گفت: رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان ها با پیشنهاد نماینده ولی فقیه و تأیید ریاست شورا در کشور انتخاب می شود.

حجت الاسلام محمد زاده با اشاره به وظایف این شورا ابراز داشت: رسیدگی به بخش نامه ها، مصوبات شورا و ابلاغ آنها، حل مشکلات ائمه جمعه، ایجاد تعامل بین ائمه جمعه با نهادهای مختلف و پیگیری مسائل نهاد نماز جمعه مانند مصلاها از وظایف این شورا است.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خوزستان توجه دولت نهم و دهم به شورای سیاست گذاری ائمه جمعه را از ویژگی های بارز دولت خواند و تصریح کرد: بحمدالله با انتخاب آقای احمدی نژاد و روی کار آمدن دولت نهم و دهم نگرش جدیدی به این نهاد شد که در تمامی دولت ها بی بدیل بوده است؛ از این رو با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که «هر حکومتی سنبلی دارد و در دوران جمهوری اسلامی بهتر و شایسته آن است که سنبل این دوران تمدنی در مساجد به ویژه در مصلاها متبلور باشد» نهضت مصلی سازی در کشور زیر نظر شورای سیاست گذاری راه اندازی شد.

وی افزود: شورای سیاستگذاری با بهره گیری از ناظران و مهندسان، طراحی بالغ بر 110 مصلا را در کشور آغاز به ساخت کرد که سهم استان خوزستان از این تعداد هشت مصلی در شهرهای اهواز، امیدیه، رامشیر، رامهرمز، ویس، شوش، شوشتر و خرمشهر بوده است که ما فعالیت های مربوط به طراحی و ساخت آنها را آغاز کرده ایم.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان با بیان این که مصلاهای در حال احداث با معماری اسلامی و متناسب با شرایط اقلیمی استان بنا می شوند از برخی مسؤولان استان جهت ممانعت از احداث مصلاهای مدرن و متناسب با فرهنگ اسلامی گلایه کرد و افزود: متأسفانه برخی از مسؤولان همچنان نگرشی قدیمی نسبت به احداث مصلی دارند که بحمدالله با تلاش های بسیار و حمایت های آیت الله موسوی جزایری این مصلاها با امکاناتی در شأن نمازگزاران خوزستانی و معماری اسلامی احداث می شوند.

حجت الاسلام محمد زاده از افزایش مشارکت نمازگزاران در مصلاهای بازسازی شده خبر داد و بیان داشت: در برخی از مصلاهای استان علاوه بر بازسازی بنایی، سیستم های سرمایشی تعبیه شده است که این مسئله سبب افزایش مشارکت سی تا چهل درصدی نمازگزاران شده است.

وی با اشاره به چگونگی تعامل شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خوزستان با سایر نهادهای فرهنگی استان گفت: این شورا همکاری مطلوبی با سایر مجموعه های فرهنگی تعریف شده که دارای جایگاه قانونی هستند دارد که به سبب ظرفیت های موجود استان با همدلی بیشتر می توان سطح همکاری ها را افزایش داد.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خوزستان با اشاره به همکاری شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خوزستان با شورای فرهنگ عمومی استان از رویکرد این نهاد انتقاد کرد و اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان باید از حالتی که تنها به ارائه نظریه و مسائل تئوری روی آورده خارج شود و فعالیت های فرهنگی را که حالتی پراکنده به خود گرفته سازماندهی کند.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان در ادامه به آثار و نتایج سفرهای ریاست جمهوری در دور سوم اشاره و خاطر نشان کرد: در این سفر قرار شد از پانصد میلیارد تومان بودجه فرهنگی، 138 میلیارد تومان آن را در پنج سال به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اختصاص دهند که با تحقق این مسئله پس از پنج سال علاوه بر احداث هفت مصلای ذکر شده، سایر مصلاهای شهرستانهای دیگر را که نیاز به بهسازی و بازسازی دارند را انجام دهیم.

حجت الاسلام محمد زاده با اشاره به مصوبه هیئت دولت در سمینار سراسری ائمه جمعه کشور که مسکن و شهر سازی را موظف به تأمین زمین مصلاها می کند تصریح کرد: متأسفانه در برخی از شهرها، هرگاه درخواست زمین جهت ساخت مصلی می کنیم، نقطه ای دور افتاده از شهر که قابل استفاده برای این مسئله نیست را در نظر می گیرند.

وی ادامه داد: مسؤولان باید بدانند که مصلی، مسئله ای زینتی برای شهر نیست، بلکه مسئله ای بسیار مهم جهت رفع نیازهای مردم متدین است.

حجت الاسلام محمد زاده از معرفی امام جمعه شهرهای اندیکا، آغاجاری، زیدون، صیدون و چمران برای نخستین بار در آینده ای نزدیک خبر داد.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خوزستان با بیان این که سمینارهای مختلفی در کشور و استان داریم به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تداوم سمینارهای ائمه جمعه اشاره کرد و گفت: سمینارهایی که در غالب کشوری برگزار می شوند، سمینارهای توجیهی ـ آموزشی هستند که برای ائمه جمعه جدید برگزار می‌شود.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان با اشاره به سمینارهای سراسری ائمه جمعه کشور که سالانه یا دوسالانه برگزار می شود اظهار داشت: در این همایش سیاست های کلی نهاد تبیین می شود که همواره نخستین برنامه این سمینار دیدار با رهبر معظم انقلاب و توجه به رهنمودهای معظم له است.

حجت الاسلام محمد زاده همچنین به سمینارهای استانی اشاره کرد و هدف از این سمینارها را تبادل اطلاعات، تجربیات و اتخاذ مواضعی واحد بین ائمه جمعه استان خوزستان دانست و به سبب این که ائمه جمعه، امرای فرهنگی هستند که زیر نظر نماینده ولی فقیه در استان فعالیت می کنند، از این رو سمینارهای ائمه که هر 45 روز یا دو ماه یکبار برگزار می شوند بهترین جایی است که می توان جهت پیشبرد اهداف، ائمه جمعه گرد هم آیند.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خوزستان با بیان این که ائمه جمعه پتانسیل بسیاری جهت کمک به مدیران اجرایی دارند، اعلام کرد: اگر مدیران اجرایی بخواهند از ظرفیت نهاد شورای سیاستگذاری جهت خدمت رسانی به مردم استفاده کند، آماده ایم با تمام توان از آنها در جهت پیشبرد اهداف حمایت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ائمه جمعه باید به این نکته توجه داشته باشند که به گونه ای خطبه ها را ایراد کنند که نمازگزاران از آنها استقبال کنند و هفته به هفته بر آمار آنها افزوده شود؛ از این رو نظارت به خطبه ها از سوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ضروری است.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان با اشاره به این که بخشی از نظارت بر ائمه جمعه با نظرسنجی از نمازگزاران کسب می شود افزود: هر سال یک نوبت از نمازگزاران در خصوص کیفیت خطبه ها و برخی از مسائل نماز جمعه نظرسنجی می شود که این نظر سنجی ها پس از بررسی و ارزشیابی به امام جمعه منتقل تا در جهت رفع نواقص تلاش و پیگیری کند.

حجت الاسلام محمد زاده از افزایش نمازگزاران نماز های جمعه در پنج سال گذشته خبر داد و بیان داشت: با توجه به آمارهایی که به صورت سالانه از منابع مختلف بدست می آید، هرساله شاهد رشد نمازگزاران بوده ایم.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خوزستان در ادامه از آموزش های ستادی نماز جمعه ها خبر داد و گفت: از دیگر فعالیت هایی که شورای سیاست گذاری ائمه جمعه انجام داده است، آموزش های تخصصی ویژه مجریان و مسؤولان ستادها بوده است که بحمدالله با انجام این آموزش ها انسجام و رشد خوبی در نماز جمعه های استان به وجود آمده است.

وی همچنین با تشکر از رسانه ها به ویژه صدا و سیما به سبب پوشش خبری نمازهای جمعه، از آنها خواست تا علاوه بر نمایش نمازهای جمعه سایر شهرستان ها، آرشیو تصویری خود را به روز کرده و نمایی زیباتر از این فریضه الهی را به نمایش گذارند./945/503/س
ارسال نظرات