۰۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۸۱۹۸۹

فراخوان مقاله کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی اعلام شد

خبرگزاری رسا ـ آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث با اعلام فراخوانی، از تمامی عالمان، محققان، فرهیختگان و اهل قلم برای مشارکت علمی در کنگره بزرگداشت عبد الجلیل رازی قزوینی (ره) دعوت کردند.
فراخوان مقاله کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی اعلام شد
به گزارش خبرگزاری رسا، کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی در ادامه طرح بزرگداشت عالمان و محدثان ری، است که با مشارکت و همراهی چندین مرکز دیگر برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در فراخوان کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی آمده است: قرن پنجم و ششم هجری از دروه های درخشان در تاریخ تمدّن اسلامی است که در آن، آثار بسیاری در علوم مختلف توسط اندیشمندان مسلمان پدید آمده است. از ویژگی های این دوره، می توان به نوعی همزیستی مذهبی شیعه و اهل سنت در مناطق مختلف جهان اسلام (از جمله در ایران)، اشاره کرد.

ری، یکی از پایگاه های فکری شیعیان و اهل سنت به شمار می رود که در این مقطع تاریخی، عالمانی بزرگ را در خود پرورش داده است؛ عالمانی چون: ابو الفتوح رازی، فخر رازی، عبد الجلیل رازی، قوامی رازی، منتجب الدین رازی، سیّد مرتضی نقیب رازی.

عبدالجلیل رازی با کتاب «نقض» که در شمار متون کهن فارسی است شناخته می شود. کتابی که حاوی اطلاعات فراوان تاریخی، مذهبی، جغرافیایی، کلامی است. بر همین اساس، از تمامی عالمان، محققان، فرهیختگان و اهل قلم برای مشارکت علمی و بحث و تحقیق در سرفصل‌های شناختِ عبدالجلیل رازی قزوینی؛ زندگی نامه علمی ـ اساتید و شاگردان ـ آثار و مکتوبات ـ بازسازی آثار، جامعه شیعی در قرن ششم؛ فرهنگ، ویژگی ها و تحوّلات اجتماعی ری ـ دیدگاه های برجسته کلامی، فلسفی، فقهی، حدیثی، گفت‌وگوهای فقهی و کلامی شیعه و اهل سنت ـ همزیستی مذهبی و کتاب «نقض»؛ شیعه اصولی و اخباری ـ ادبیات مناظره و وحدت ـ رابطه «نقض» با «التدوین» رافعی ـ اندیشه های قرآنی، حدیثی، رجالی و کلامی در کتاب «نقض» ـ زبان و ادبیات در کتاب «نقض» ـ تاریخ و جغرافیای ری، قزوین و دیگرشهرها بر اساس کتاب «نقض» ـ تاریخ و جغرافیای تشیع در کتاب «نقض» ـ همزیستی مذهبی در کتاب «نقض» ـ تصوف و صوفیه در کتاب «نقض» ـ اطلاعات تاریخی کتاب «نقض» ـ فِرق اسلامی در کتاب «نقض» ـ نسخه‌شناسی کتاب «نقض» - تأثیرگذاری کتاب «نقض» - نقد و بررسی برخی آرا و دیدگاه های عبدالجلیل.

موضوعات یا عناوین دیگری که نویسندگان محترم در ارتباط با عبد الجلیل رازی و کتاب «نقض» در نظر دارند، قابل بررسی است.

مهلت ارسال مقالات پایان سال 1389، و زمان برگزاری کنگره سال1390 اعلام شده است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن 7176130 (0251) و یا به نشانی اینترنتی http://www.darolhadith.net مراجعه کنند. همچنین نشانی پستی دبیرخانه کنگره، قم، بلوار پانزده خرداد، شهرک جهاد، مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، دبیرخانه کنگره ها، صندوق پستی 4156_37185 اعلام شده است.

براساس گزارش به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، این کنگره از سوی آستان حضرت عبد العظیم حسنی(ع) و مؤسسه علمی ـ فرهنگی دار الحدیث با همکاری مجمع جهانی اهل بیت (ع)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، جامعة المصطفی العالمیة و کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. /920/د102/ص
ارسال نظرات