۰۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۸۲۰۳۲
سلحشور:

حوزه علمیه باید سینما و تلویزیون مختص به خودش را داشته باشد

خبرگزرای رسا ـ سلحشور اظهار داشت:حوزه علمیه باید سینما و تلویزیون مختص به خودش را داشته باشد و با فرهنگ خودش پیش برود.
فرج الله سلحشور كارگردان
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، فرج الله سلحشور ، کارگردان سریال حضرت یوسف(ع) با تاکید بر لزوم ورود طلاب به عرصه فیلمنامه نویسی اظهار داشت: در شرایط کنونی باید مبانی و فلسفه فیلمنامه نویسی در حوزه تدوین شود و حوزویان تعریف جامعی از فیلمنامه نویسی اسلامی ارائه دهند و بعد از آن بر اساس تعریف حوزه از فیلمنامه خود وارد عمل شوند.

وی افزود: متأسفانه تا امروز هر حرکتی صورت گرفته در راستای پیروی از تعریفی بوده که غرب برای ما ارائه کرده است و هر چه کلاس و آموزش در این رابطه صورت گرفته، به نوعی کمک به فرهنگ بیگانه بوده است .

سلحشور با انتقاد از برخی سیاست گذاری های صدا و سیما به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: در این مورد باید توجه کنیم که صدا و سیما و تلویزیون ما به چه چیزهایی ارزش قائل شده است.اینها به همان چیزهایی که ارزش قائل شده اند همان ها را بزرگ کرده اند.باید ببینیم که رسانه های ما برای روحانیت،علما و مراجع،بیشتر ارزش قائل شده یا برای خواننده ها،فوتبالیست ها و هنرمندان. این محک خوبی است تا عملکرد سینما و تلویزیون را در این رابطه ارزیابی کنیم.

*انتقاد از وضعیت سینمای کشور!

وی در عین حال تصریح کرد: متاسفانه عرصه هنرهای تصویری در کشور ما، با مذهب بیگانه است و بیشتر به دنبال ترویج و تبلیغ فرهنگ بیگانه بوده و در معرض تهاجم فرهنگی غرب است و در این راستا عمل می کند؛ به گونه‌ای که سینمای ما ، مال این مملکت، اسلام و انقلاب نیست!

*حوزه برای انجام رسالت خود از زبان تصویر بهره ببرد

این کارگردان و نویسنده شناخته شده سینما و تلویزیون در ادامه در پاسخ به این سوال که در شرایط موجود به چه نحوی می توان مفاهیم دینی را در عرصه هنرهای تصویری ارائه کرد و وظیفه حوزویان در این مورد چیست، تاکید کرد:حوزه و روحانیت بایستی برای ترویج مفاهیم دینی از زبان تصویر و رسانه‌های جدید استفاده کنند؛ متاسفانه تا امروز در این مورد خیلی غفلت شده است و این غفلت باعث شده نقش حوزه در عرصه رسانه های تصویری کمرنگ شود،ولی در حال حاضر حرکت هایی از طرف حوزه صورت می گیرد که لازم است تقویت شود.

وی همچنین یک پیشنهاد داشت و گفت: به نظر بنده حوزه علمیه باید سینما و تلویزیون مختص به خودش را داشته باشد و با فرهنگ خودش پیش برود.حوزه باید از رسانه های تصویری تعریف و فلسفه خودش را داشته باشد و در این راستا خودش نیرو گرفته و تربیت کند که با حوزه هماهنگ باشد.

*برخی از فیلم های سینمایی به روحانیت ضربه زده است

سلحشور به حوزه نیوز اظهار داشت: برخی از فیلم هایی که در رابطه با روحانیت تولید شده است ،کارهای ارزشمند و خوبی بوده است،ولی بعضی از آن ها به روحانیت ضربه زده است، با این حال به عنوان نمونه می توان گفت که فیلم "طلا و مس"روی هم رفته ، نسبتاً کار خوبی بوده است، هر چند که روحانی این فیلم، در عرصه اجتماعی چندان فعال و اثر گذار نیست و این نقد به این فیلم از این جهت وارد است./917/د103/ص

ارسال نظرات