۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۸۲۲۶۴
قائم ‌مقام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

به بهانه کار فرهنگی از کنترل اجتماعی غافل نشویم

خبرگزاری رسا ـ قائم ‌مقام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که حل معضل بدحجابی تنها با کار فرهنگی میسر نیست، گفت: نباید به بهانه کار فرهنگی در مقابله با مساله بدحجابی از کنترل اجتماعی غافل شویم.
حجت الاسلام خيري، مدير مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي


به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن خیری با اشاره به ضرورت توجه به حجاب و عفاف در جامعه با تاکید بر این که مسئولان باید بدانند که برخورد با پدیده بدحجابی، یکی از وظایف مهم آن‌هاست، خاطرنشان کرد: مساله حجاب و عفاف، تنها گره زدن روسری یک زن و یا یک دختر نیست، بلکه باید دانست که فرهنگ حجاب و عفاف گره خورده به ارزش‌های دینی و نظام اسلامی ماست.

وی همچنین با بیان این که هر جامعه‌ای برای اجرایی شدن هنجارهای خاص خود، یا به جامعه‌پذیری افراد و یا به کنترل اجتماعی نیاز دارد، گفت: در بحث مفاسد اخلاقی اگر شرور و یا زورگیری را بگیرند، تمام مردم خوشحال می‌شوند و حتی از نیروی انتظامی که اقدام به دستگیری آن شرور کرده است، تشکر هم می‌کنند، اما متأسفانه در بحث حجاب و عفاف که امری بسیار مهم است، این روحیه اجتماعی کمتر شکل گرفته است؛ در حالی که باید بیش از این به این مساله پرداخت.

حجت‌الاسلام خیری یادآور شد: در این خصوص صدا و سیما باید تمام تلاش خود را صورت دهد، تا خطرات بی توجهی به فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه برای مردم ملموس و محسوس باشد؛ به گونه‌ای که اجتماع و خانواده‌ها به این نتیجه برسند که همان‌گونه که لازم است برای حفظ امنیت جامعه، با یک شرور زورگیر برخورد شود، باید برای حفظ امنیت روحی و کیان خانواده هم با افرادی که در راستای اشاعه فرهنگ برهنگی گام بر می‌دارند، برخورد مقتضی صورت گیرد.

وی ابراز داشت: اگر جامعه به این بلوغ برسد که برخورد با اشاعه‌کنندگان بی‌حجابی به دلیل این که در نهایت کیان خانه و خانواده‌ها را تهدید می‌کنند، بحثی فرهنگی است، انجام فعالیت‌های مربوط به این قضیه آسان‌تر می شود، اما متأسفانه باید گفت که در این زمینه کم‌کاری شده و لذا هم اکنون در برخورد با پدیده شوم بدحجابی، دچار مشکل هستیم.

رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه با تاکید بر ضرورت وجود همدلی و هماهنگی در میان مسئولان در امر مقابله با این پدیده تصریح کرد: اگر همدلی و هماهنگی لازم در زمینه برخورد با پدیده بدحجابی، در بین مسئولان مربوطه وجود نداشته باشد، همین می‌شود که بخشی از جامعه، برای عمل به وظیفه خود در این زمینه وارد می‌شود و وقتی که پشتیبانی مسئولان را نمی‌بیند، طرح بزرگی که مدت‌ها روی آن مانور داده شده بود، زمین خورده و تاکنون هم معطل می‌ماند.

وی همچنین در خصوص آسیب‌شناسی برخورد با پدیده بدحجابی، اظهار داشت: یکی از مشکلات در این خصوص، مشکلات بیرونی است، به گونه‌ای که دشمن با مانور بسیار زیاد روی این قضیه، آن را مخالف آزادی و آزادگی انسان‌ها قلمداد می‌کند.

حجت‌الاسلام خیری اضافه کرد: مشکل دیگر در برخورد با پدیده بدحجابی، مشکل داخلی و مربوط به خود ماست، چرا که ضرورت این کار برای بسیاری روشن نشده است؛ باید دانست که عفاف و حجاب ، دین و دیانت ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و به همین دلیل بحث از این که ما نباید به تار موی زن و یا دختری اشکال وارد کنیم، به نوعی دهن‌کجی به ارزش‌هاست.

رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با تأکید بر مخاطب شناسی در برخورد با پدیده بدحجابی، خاطرنشان کرد: متقاعد سازی طرف‌های مقابل که اکثرا جوانان و نسل امروز هستند، باید تغییر پیدا کند و چرا که طرز برداشت‌های آنان متفاوت از گذشتگان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: امروزه شاهد هستیم که ورزشکاران و هنرمندان به دلیل این که رسانه‌های بیش از حد معمول به آنها پرداخته‌اند، به عنوان گروه‌های مرجع برای نسل امروز معرفی شده‌اند، حال آن که برخی از آنها از نظر بحث حجاب و عفاف دچار مشکل‌اند.

وی افزود: باید تلاش کنیم که گروه های مرجع متناسب با اعتقادات اسلامی خود را تولید و به جوانان و نسل امروز عرضه کنیم، تا در پرداختن به امر حجاب و غفاف دچار مشکل نباشیم، چرا که یک جوان نسل امروزی به الگوی خود نگاه می‌کند.

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا، حجت‌الاسلام خیری در پاسخ به گفته عده‌ای که عنوان می‌کنند، برخورد قهریه با عوامل بدحجابی اثرات سوء به همراه خواهد داشت، بیان داشت: ما نباید نگران این باشیم که عده ای در این امر احساس محدودیت کنند؛ چرا که طبیعتا در وقت مبارزه، بعضی از افراد احساس محدودیت می کنند؛ در کل باید برای کسانی که مفاسد ایجاد می‌کنند، محدودیت‌هایی را ایجاد کرد. /920/د102/ع

ارسال نظرات