۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۸۲۲۸۳
مدیر کل اوقاف خراسان رضوی:

تعطیلی در منشور طلبگی جایی ندارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه منشور طلبگی ساعت غیر کاری ندارد، اظهار داشت: طلبگی و سربازی امام زمان (عج) بازنشستگی، معافیت از خدمت و تعطیلی ندارد.
طلبه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، در همایش طرح نشاط معنوی که ظهر امروز در مجتمع فدک مشهد برگزار شد، دعای عهد را یک سرود طلبگی عنوان کرد و اظهار داشت: همانگونه که تمامی نهادها مثل نیروی انتظامی سرودی را برای خود دارند طلاب نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دعای عهد سرود طلبگی آن ها محسوب می شود.

وی با بیان اینکه تمامی طلاب این سرود را هر روز صبح به صورت فردی و اجتماعی به ساحت امام عصر(عج) تقدیم می کنند، افزود: هر چه بیشتر با این دعا مأنوس شویم می توانیم زاد و توشه بیشتر و بهتری را برای سربازی و خدمت در محضر امام زمان(عج) فراهم کنیم.

حجت الاسلام گنابادی نژاد طلبگی را نوکری امام زمان(عج) دانست و اذعان داشت: دعای عهد همچون بیانیه ای است که برای ماتبیین می کند کجا بوده ایم، چه هستیم و در چه مسیری باید قدم برداریم.

منشور طلبگی ساعت غیر کاری ندارد

وی با بیان اینکه منشور طلبگی ساعت غیر کاری ندارد، یادآور شد: طلبگی و سربازی امام زمان (عج) بازنشستگی، معافیت از خدمت، جمعه و پنج شنبه و در مجموع تعطیلات ندارد چرا که تا زمانی که طلبه زنده است و زندگی می کند موظف است در هر صبح و شام و در هر شهر و روستا که حاضر است رسالت خود را ادا کند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: انتظار یک ظرفیت است از این رو باید از آنچه که در این دنیا برای خدمت در اختیار داریم استفاده کرده و کارهای بر روی زمین افتاده را با ظرفیت انتظار اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه دعای عهد برای زمان بعد از عمر ما نیز شرح وظایف پیش بینی کرده است، اظهار داشت: موضوع انتظار برای شیعه به مدت عمر و فرصت دنیایی منحصر و محدود نمی شود لذا منتظر واقعی کسی است که از انتظار و از آن چه در افق فکری و منشور اعتقادی اوست برای دنیا، آخرت و فاصله بین این دو جهان، سرمایه گذاری کند.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با بیان اینکه باید از امروز برای جهاد و خدمت در رکاب حضرت ولی عصر(عج) خود را آماده کنیم، ادامه داد: منتظر واقعی کسی است که زندگی و مأموریت کاری او در مسیر جهاد و در راه حق باشد از این رو به دنبال منافع شخصی بودن و خود را محدود به جغرافیای خاصی کردن و به دنبال دوست و آشنا رفتن بوی و عطر جهاد نمی ‌آورد.

در جامعه مهدوی انسانیت و فضیلت بر مدار زندگی قرار می گیرد

وی ویژگی های جامعه مهدوی را بر شمرد و خاطر نشان کرد: در جامعه مهدوی فقر، تبعیض و بی عدالتی در مقایسه با سایر جوامع کمتر است یا اصلا وجود ندارد، همچنین در این جامعه انسانیت و فضیلت ها باید بر مدار زندگی قرار گیرد زیرا انسان ها در جامعه مهدوی زنده می شوند.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با بیان اینکه وظیفه ماست که قرآن و نهج البلاغه را به عنوان محور جامعه و جهان بشری قرار مطرح کنیم، ابراز داشت: حاصل انقلاب اسلامی، حرکت امام خمینی، جانفشانی شهدا و رهبری مدبرانه آیت الله خامنه ای این است که امروز همه ما به عنوان خدمتگزاران نظام اسلامی موجب بیداری انسان ها و جهانیان شویم که این امر جز در سایه فضیلت ها و کمالات معنوی محقق نمی شود.

ضرورت استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه در برنامه های اوقات فراغت

وی توجه به موضوع اوقات فراغت را یک ضرورت ملی عنوان کرد و افزود: بی توجهی به این موضوع باعث خسارت در حوزه های مختلف می شود. اما وظیفه اصلی ما در این بخش استفاده از ظرفیت غنی و ارزشی بقاع متبرکه و موقوفات در برنامه های اوقات فراغت است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه در جامعه ای زندگی می کنیم که تهدیدات به شکل نرم و غیر نرم درون و پیرامون جامعه ما را احاطه کرده است که از آن جمله می توان به موضوع شرکت های هرمی و گلدکوئیستی اشاره کرد، بیان داشت: برخورد با تهاجمات نرم دشمن با کنترل و تحریم قابل مدیریت نیست بلکه در این مسیر باید از ظرفیت‌ هایی همچون اینترنت، تشکل ‌ها، رسانه ‌ها، تریبون‌ ها و نظام ژورنالیستی و رسانه ای استفاده کنیم.

امروز مسجد ترجمه پذیر نیست و معادلی ندارد

وی با تأکید بر اینکه دشمن هیچ گاه از تهاجمات خود دست بر نخواهد داشت و ساکت نخواهد شد، یادآور شد: مساجد، نماز جمعه ، هیئت ‌های مذهبی، دعای کمیل، زیارت، حج، اعتکاف، تعاون، احسان و نیکوکاری ظرفیت ها و ابزارهای انحصاری ما هستند که باید برای مقابله با دشمن از آن ها بهره ببریم؛ یکی از برکات پیروزی انقلاب و شخصیت امام(ره) این است که ادبیاتی را در رابطه با برخی سرمایه‌ ها همچون مسجد پایه ‌گذاری کرد، زیرا تا قبل از پیروزی انقلاب معادل انگلیسی برای مسجد می ‌آوردند اما امروز مسجد ترجمه پذیر نیست و معادلی ندارد.


حجت الاسلام گنابادی نژاد زیارت را یکی از ظرفیت های کم نظیری دانست که شیعه از آن برخوردار است و گفت: زیارت می ‌تواند جامعه سرگردان و انسان ‌های بحران دیده نسل امروز را فارغ از همه آسیب ‌ها و بدون واسطه به محضر امام معصوم(ع) برساند و این نسل نیز هر آنچه را که نیاز دارد به محضر امام مطرح کرده و از آن ها اخذ کند.

وی یادآور شد: بقاع متبرکه مجالی هستند که می‌ توانیم از طریق آن ها مفهوم درست زیارت را برای جامعه امروز تبیین کرده و دست جوانان را در دست اهل ‌بیت(ع) قرار دهیم.

افزایش سبقت ‌های معنوی در جامعه

وی با یان اینکه امروز باید بر پایه ارزش های خود سبقت های معنوی را گسترش دهیم، اظهار داشت: در دنیایی که امروز اصل بر سبقت در مادیات است و افزایش فاصله‌ های طبقاتی به طور مستقیم و غیر مستقیم جوامع را تهدید می ‌کند، وظیفه داریم سبقت ‌های معنوی را در جامعه گسترش دهیم که طرح نشاط معنوی می ‌تواند در این عرصه راه‌ گشا باشد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: امور خیریه یکی از مفاهمی است که می تواند بر پایه باورهای دینی جامعه را فعال کند و این طرح فرصتی را فراهم می کند تا مفاهیم ارزشمندی همچون زیارت و احسان به نسل جوان منتقل شود.

وی با اشاره به تمایز طرح نشاط معنوی با سایر طرح های اوقات فراغت در نهادها، ابراز داشت: در این طرح فعالیت ها برای نسل جوان در یک بستر پاک و معنوی و اعتقادی رخ می دهد و این امتیازی است که در هیچ یک از برنامه های اوقات فراغت سایر نهادها مشاهده نمی شود.

روحانیان؛ محور طرح نشاط معنوی

حجت الاسلام گنابادی نژاد روحانیان را محور طرح نشاط معنوی عنوان کرد و اذعان داشت: طرح نشاط معنوی یک کار اعتقادی است که در ظرفی معنوی انجام می شود و به پرچمداری معنوی و مذهبی نیاز دارد که روحانیان پرچمداران آن محسوب می شوند.

وی به استقبال هفت هزار نفر از دانش آموزان خراسان رضوی از این طرح اشاره کرد./934/پ201/ص
ارسال نظرات